Hej
Jag har en fundering om vad som är mest skonsamt? Spik eller skruv?

Skruven gängor riskerar kanske att förstöra underlagsduken mer mot vad spiken skulle göra?

Spiken kanske skulle sitta något sämre än skruvar?

Ströläkten ska monteras på 20mm råspont.
Takduken heter Icopal flexilight pro.

Vad tror ni?
Vilken typ av skruv eller spik brukar man använda? Dimension?
:)
 
Underlagduken blir så hårt klämd av ströläkten så det kan aldrig läcka in även om du har ett hål stort som en krona.

Protte
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Underlagduken blir så hårt klämd av ströläkten så det kan aldrig läcka in även om du har ett hål stort som en krona.

Protte
Tack för svar!
Då blir det nog att skruva :)
 
H henrikbergman86 skrev:
Hej
Jag har en fundering om vad som är mest skonsamt? Spik eller skruv?

Skruven gängor riskerar kanske att förstöra underlagsduken mer mot vad spiken skulle göra?

Spiken kanske skulle sitta något sämre än skruvar?

Ströläkten ska monteras på 20mm råspont.
Takduken heter Icopal flexilight pro.

Vad tror ni?
Vilken typ av skruv eller spik brukar man använda? Dimension?
:)
Skulle absolut skruva. I vinter drog snötyngden ner mitt rasskydd eftersom läkten var spikad. Spiken drogs helt enkelt ut av tyngden av snön. Nu sitter det skruv just där kan jag säga.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Jag spikade, billigare och går snabbare.
 
Sånt där skall man aldrig någonsin skruva!

Skruvarna rostar fast i träet redan efter något årtionde så den allmänna regeln är att en skruvad konstruktion bara går att ta isär på tre sätt:
-Eld
-Grävmaskin
-Dynamit
Om man någonsin har tänkt underhålla eller reparera eller renovera sitt hus så är det inte någon god ide att skruva sånt där......... man vill ju inte börja renoveringen med att spränga huset i luften eller bränna upp det eller knuffa omkull det med grävmaskin.

Dagens skruvar har oftast stjärn- eller torx-skalle. Rent praktiskt har spåret mindre vridhållfasthet än vad som krävs för att lossa en fastrostad träskruv. Dagens träskruvar är dessutom av så hårt stål så de är på gränsen till omöjliga att såga av med tigersåg. Enstaka skruvar kan gå att få loss om man först putsar rosten ur spåret med en syl och sedan värmer skallen en minut med en stor lödkolv och sedan slår på skallen med hammare och dorn innan man försiktigt vrider loss skruven med borrsväng och bits...... men tidsåtgången är ju enorm jämfört med att dra ut en spik.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Om man bara skruvar/spikar i råsponten (som man inte ska göra, ströläkten ska sitta i takstolarna eller förstärkning) kan man böja spikarna på baksidan, det går inte med skruven.
 
  • Gilla
Manfra och 1 till
  • Laddar…
Spika.
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skruvarna rostar fast i träet redan efter något årtionde så den allmänna regeln är att en skruvad konstruktion bara går att ta isär på tre sätt:
Konventionellt trams skulle jag vilja säga!

Men ströläkten fäster man ju bara lite lätt, för att de skall ligga på rätt plats tills man sätter dit bärläkten.
Det är ju när man lägger bärläkten som det blir allvar.
Och då tycker jag att det är utmärkt att skruva när det är över takstolarna, annars kan man gott spika och böja spiken på undersidan.

Men ett tips: När vi byggde år 2010 byggde vi en s.k "klimatvind", dvs oventilerad, och med 100 mm cellplastisolering ovanför råsponten.
Och då måste naturligtvis bärläkten skruvas med långa skruv ner i takstolarna och ner i taksvallet.
Så byggarna la en 28x70 glespanel mellan takstolarna där de skruvade ner bärläkt/ströläkt.
Inga utstickande spikspetsar/skruvar, utan en fin och ofarlig förrådsvind :)
 
  • Gilla
Peter_Henry och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Konventionellt trams skulle jag vilja säga!

Men ströläkten fäster man ju bara lite lätt, för att de skall ligga på rätt plats tills man sätter dit bärläkten.
Det är ju när man lägger bärläkten som det blir allvar.
Och då tycker jag att det är utmärkt att skruva när det är över takstolarna, annars kan man gott spika och böja spiken på undersidan.

Men ett tips: När vi byggde år 2010 byggde vi en s.k "klimatvind", dvs oventilerad, och med 100 mm cellplastisolering ovanför råsponten.
Och då måste naturligtvis bärläkten skruvas med långa skruv ner i takstolarna och ner i taksvallet.
Så byggarna la en 28x70 glespanel mellan takstolarna där de skruvade ner bärläkt/ströläkt.
Inga utstickande spikspetsar/skruvar, utan en fin och ofarlig förrådsvind :)
Har du själv någonsin försökt få loss skruvar som har suttit där i 60-70-80 år?
Har du någonsin byggt om en skruvad konstruktion i fel ordning så det inte gick att komma åt skruvskallarna?
 
R
H heimlaga skrev:
Har du själv någonsin försökt få loss skruvar som har suttit där i 60-70-80 år?
Har du någonsin byggt om en skruvad konstruktion i fel ordning så det inte gick att komma åt skruvskallarna?
Tror du han lever om 60-80 år ;)
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tror du han lever om 60-80 år ;)
Nej...... men jag är inte sadomachokist och det är synd om människorna som skall reparera det. Man skall inte ställa till jävelskap med vett och vilja för barn och barnbarn.

Sedan kan det ju bli en läcka någon gång under egen livstid.......
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag är helt med Haimlaga. Allt som man vill kunna riva någon gång i framtiden (som ett tak) ska man spika. Två man river ett helt tak på mindre än en dag om det är spikat. Ska de istället slita med skruvdragare och sönderrostade skruvar så tar det väl en vecka eller två. I min värld så är det här inte ens ett val.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Ja... förstår inte varför det blivit "religion" att precis allt ska skruvas.
Det går knappast fortare vid uppsättning, och 10 ggr långsammare vid demontering.
(Men, finns självklart många fall där skruvförbands styrka är överlägsen och förstahandsval)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag förstår inte alls resonemanget som många av er för.
Man bygger väl inte för att det skall vara lätt att riva, utan för att det skall stå sig bra under årtionden.
Annars har man väl byggt fel från början?

Och om man skruvar med korrosions-trög skruv så rostar de inte.
Precis som att man inte spikar med blank trådspik, utan med förzinkad.

Har vandrat runt och tittat på mina åtta år gamla boningshus, stall och garage.
Ser inga rostiga skruv någonstans.

Och det känns väldigt bra i axel-leden att ha sluppit spika uppåt, nedåt och åt sidorna,
och i stället fått köra med skruvdragaren (tack Bygga Hus för den lilla smidiga Boschen (y) )
 
Redigerat:
  • Gilla
Soting och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.