Hejsan,

stor skillnad i tryckfall på en stående versus liggande plattvärmeväxlare (tappvarmvatten, Nibe Combi VX) ?

Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad men jag slänger ut frågan iaf.

mvh//J

Tilläggsfråga: vanligt att gamla kulventiler inte öppnar helt och hållet ("trasig") när man "går" från stängd till öppen ventil ?
 
Redigerat:
Hur skulle tryckfallet kunna vara olika beroende av placeringen av samma vvx?

Omöjligt
 
Exakt!
Har problem med tappvarmvattnet men blir inte klok på vad det kan vara för fel. Skit också. Får fortsätta motionera hjärnan...
 
Det kan inte vara någon märkbar skillnad. Vid extremt låga flöden kan det bli olika verkningsgrad på den. Men flödesmotståndet blir inte olika.
 
R
K Kåkpularen skrev:
Exakt!
Har problem med tappvarmvattnet men blir inte klok på vad det kan vara för fel. Skit också. Får fortsätta motionera hjärnan...
Skit i växlaren , pumpen går inte som den , blandningsventilen bråkar , har du manualen
 
  • Gilla
Evamag och 1 till
  • Laddar…
Erfarenhet av kärvande kulventiler ? Alltså när man stängt den och sedan öppnar den igen, att den inte återgår till fullt öppen. Tycker jag borde känna att det är nåt konstigt med den isf...
 
R
kan kännas som att kärva , att inte öppna då är axeln av eller har släppt från kulan , måste kopplas bort och se i hålet
 
R rävlyan skrev:
Skit i växlaren , pumpen går inte som den , blandningsventilen bråkar , har du manualen
Ang skit i växlaren. Jag har spolat rent den och gjorde faktiskt ett prov av den! 3m vertikalt rör (diam22) men en vattenbehållare överst. Anslöt nedre rördelen till "IN" och klockade tiden för vattnet som kom ur. Eller sprutade ur den...med andra ord:
Tryckfallsdata: 3mvp => 15-25lit/min. Borde inte vara igensatt...Jämförde mot CP karakteristik och det bör inte vara några problem (ja såvida den helt nya pumpen inte levererar vad den ska då...)
 
R
Du säger inget om VV är det dälig temp eller vad ?
Ny pump ?? går det som den ska , det sitter en flödesvakt som startar när du tappar VV , men dom brukare inte sätta igen sig , men kan kärva lite
 
R rävlyan skrev:
Du säger inget om VV är det dälig temp eller vad ?
Ny pump ?? går det som den ska , det sitter en flödesvakt som startar när du tappar VV , men dom brukare inte sätta igen sig , men kan kärva lite
Hej, lång story ;-) men inget varmvatten.
Termostatventilen i gamla kretsen kärvade så jag byggde om systemet dvs tog bort termostatventil och bypass och satte dit en flödesvakt som drar igång CP. Var tvungen att lägga växlaren pga platsbrist. Inte snyggaste installationen men det fungerade i 3dagar(!) sen la CP av (säkring gick, pumpen brann). Så dit med en ny pump med samma karakteristik och nu får jag inte varmvatten.Har listat flera möjliga felkällar men motbevisat alla med ngn form av prov. Men det är klar, jag kan ju missat nåt...se bilden.
 
  • Översikt av en värmeväxlareinstallation med etiketter som visar gamla och nya rörledningar, tryckledning och vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går pumpen åt rätt håll / sitter den åt fel håll?
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
R
Har ingen betydelse hur du vänder och vrider på växlaren , ursäkta mej sitter pumpen rätt väg , ska i princip inte ha någon betydelse , men det verkar som att det är stopp i flödet från panna till växlare , pumpen går då mot stopp , blir för varm och brinner upp , kolla det
Dumma frågor får dumma svar
Är det rätt spänning till pumpen så du inte har fått 400V i den
 
S sune73 skrev:
Går pumpen åt rätt håll?
Ja. Kollat, dubbelkollat och trippelkollat.
 
R
Hur är det blir det ingen värme alls , är du säker på att avstängningsventilerna står rätt , slangarna ska bli så varma att du inte kan ta i dom vid växlaren
 
R rävlyan skrev:
Har ingen betydelse hur du vänder och vrider på växlaren , ursäkta mej sitter pumpen rätt väg , ska i princip inte ha någon betydelse , men det verkar som att det är stopp i flödet från panna till växlare , pumpen går då mot stopp , blir för varm och brinner upp , kolla det
Dumma frågor får dumma svar
Är det rätt spänning till pumpen så du inte har fått 400V i den
Ja pumpen sitter rätt. Att det är "stopp" någonstans är ju ganska klart men var... Menar du att mina frågor är dumma ?
Inte 400V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.