Jag är intresserad av äldre svenska kulturhistoriska tulpansorter. Jag skulle vara tacksam för information om namn, ursprung och egenskaper. Fanns det någon sort som var populär i villaträdgårdar på 1930-talet?
 
Du kan kontakta Alnarp. För ca 20 sedan gjorde Alnarp ett upprop avs gamla, friska tulpansorter i skånska villaträdgårdar. Jag skickade själv in ett par knölar på en gul tulpansort som självspred sig i min trädgård från 1920-talet. "Min" sort var väldigt hög och det var svårt att gräva upp löken som satt extremt djupt ner (jag försökte samla tulpanerna på ett ställe i trädgården). Sorten var frisk och nya tulpanbarn tittade upp på de mest knepiga platser i trädgården. De blommade länge på plats - men klarade inte av att sättas i vas.
 
Det pågår uppodling av flera av de sorterna (del av grönt kulturarv) på Linnevad gård utanför Motala http://www.linnevad.se/

Ännu i väldigt liten skala eftersom startmaterialet var mycket knappt, men till nästa sommar kan det gå att beställa begränsad mängd av vissa sorter. Skicka ett PM om du är intresserad!
 
yonna yonna skrev:
Du kan kontakta Alnarp. För ca 20 sedan gjorde Alnarp ett upprop avs gamla, friska tulpansorter i skånska villaträdgårdar. Jag skickade själv in ett par knölar på en gul tulpansort som självspred sig i min trädgård från 1920-talet. "Min" sort var väldigt hög och det var svårt att gräva upp löken som satt extremt djupt ner (jag försökte samla tulpanerna på ett ställe i trädgården). Sorten var frisk och nya tulpanbarn tittade upp på de mest knepiga platser i trädgården. De blommade länge på plats - men klarade inte av att sättas i vas.
yonna yonna skrev:
Du kan kontakta Alnarp. För ca 20 sedan gjorde Alnarp ett upprop avs gamla, friska tulpansorter i skånska villaträdgårdar. Jag skickade själv in ett par knölar på en gul tulpansort som självspred sig i min trädgård från 1920-talet. "Min" sort var väldigt hög och det var svårt att gräva upp löken som satt extremt djupt ner (jag försökte samla tulpanerna på ett ställe i trädgården). Sorten var frisk och nya tulpanbarn tittade upp på de mest knepiga platser i trädgården. De blommade länge på plats - men klarade inte av att sättas i vas.
Tack för tipset! Jag tittade information om Lök- och knöluppropet på SLU Alnarps webb, det verkar vara väl värt att fördjupa sig i det projektet. Roligt att du ville dela med dig av dina egna erfarenheter av "din" tulpansort, fick du veta dess namn och ursprung?
 
H hapazard skrev:
Det pågår uppodling av flera av de sorterna (del av grönt kulturarv) på Linnevad gård utanför Motala [länk]

Ännu i väldigt liten skala eftersom startmaterialet var mycket knappt, men till nästa sommar kan det gå att beställa begränsad mängd av vissa sorter. Skicka ett PM om du är intresserad!
Tack för länken! Det verkar vara kopplat till SLU:s Lök- och knölupprop. Uppropet var tydligen rikstäckande och om jag har riktig tur så kanske Linnevad gård säljer några med småländskt ursprung!
 
Christina Friberg Christina Friberg skrev:
Tack för länken! Det verkar vara kopplat till SLU:s Lök- och knölupprop. Uppropet var tydligen rikstäckande och om jag har riktig tur så kanske Linnevad gård säljer några med småländskt ursprung!
Hej ja, jag har inte tillgång till sortkoderna för tillfället men kan få fram typ och ursprung för LK XXX. Som sagt mycket små volymer än så länge, 5kg från SLU initialt, ökat betydligt men fortfarande bara ett par kg lök av vissa sorter. Men vid intresse kan säkert något dussintal lökar av de mer mångtaliga sorterna kunna säljas efter nästa odlingssäsong.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Christina Friberg Christina Friberg skrev:
Roligt att du ville dela med dig av dina egna erfarenheter av "din" tulpansort, fick du veta dess namn och ursprung?
Nej, jag sålde huset i Malmö och fastiheten har sålts ytterligare en gång efter detta. Vet inte om min trädgårdsdokumentation har förts vidare men där fanns en notering om att försöka bevara bl a denna tulpansort.

Jag byggde nytt på Österlen. Marken var tydligen del av gammal fruktodling. Här finns också en gammal tulpansort; inte lika imponerande ståtlig som den jag hade i Malmö men ändå en sort som självsprider sig. Den duger heller inte att plocka in och sätta i vas - slocknar efter någon timme.
 
H hapazard skrev:
Hej ja, jag har inte tillgång till sortkoderna för tillfället men kan få fram typ och ursprung för LK XXX. Som sagt mycket små volymer än så länge, 5kg från SLU initialt, ökat betydligt men fortfarande bara ett par kg lök av vissa sorter. Men vid intresse kan säkert något dussintal lökar av de mer mångtaliga sorterna kunna säljas efter nästa odlingssäsong.
Hej,
Jag kontaktade Linnevad och de har inga till försäljning i dagsläget. De hoppas kunna sälja de första lökarna hösten 2020, så det är bara att ge sig till tåls.
Vet du om SLU:s Lök-och knölupprop resulterade i någon databas som privatpersoner kan söka i?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu kommer det ut tre sorter i begränsad upplaga till hösten!

http://www.linnevad.se/

Två skånska och en öländsk :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.