Hejsan!

Är lite sugen på att införskaffa en ångtvätt, Mest för att kunna rengöra kakel o klinkerfogar.
Men en fundering som dök upp då, vad blir det för påverkan i t.ex badrummets fuktspärr?
Klarar fuktspärren värmen ifrån ångan om man går på hårt i en fog?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
J
Jag tror inte det är någon fara. Med en konsumentmaskin kommer du aldrig upp i något tryck eller större ångflöde att tala om. Mest häftigt att pyser och ryker lite...
 
Min (förvissor ringa) erfarenhet är att rotborsten gör ett mycket bättre jobb än en billig ångtvätt. En dyr ångtvätt men ändå i konsumentklass vet jag inte hur prestandan är på.
 
siggebo siggebo skrev:
Min (förvissor ringa) erfarenhet är att rotborsten gör ett mycket bättre jobb än en billig ångtvätt. En dyr ångtvätt men ändå i konsumentklass vet jag inte hur prestandan är på.
Hehe, ja det återstår o se, är väl inte sjukt noggran med fogarna i duschen, men jag inhandlade en Kärcher SC4 igår, kostnad 2200kr, ska testa den o återkomma med resultat, har tills nu gått loss med tandborste o ättika, samt ibland borstat fogarna med tandkräm, det blir bra, men tar ju tid.
 
Vi har en liten kärcher ångtvätt som jag ångar och borstar fogarna i duschen med. Verkar som om ångan dödar svartmöglet eller vad det är. Efter några dagar så är resterna bortspolade och fogarna ser rena ut. Bättre än medel och borste. Nåt annat har den inte använts till.
 
  • Gilla
Great
  • Laddar…
G Great skrev:
Hehe, ja det återstår o se, är väl inte sjukt noggran med fogarna i duschen, men jag inhandlade en Kärcher SC4 igår, kostnad 2200kr, ska testa den o återkomma med resultat, har tills nu gått loss med tandborste o ättika, samt ibland borstat fogarna med tandkräm, det blir bra, men tar ju tid.
provat?
 
Tokslut Tokslut skrev:
provat?
Tokslut Tokslut skrev:
provat?
japp, blir skapligt bra i fogarna, jag ser det som svårt att hitta ett bättre sätt att rengöra just fogar

här är en provruta ifrån köket.
 
  • Vägg med kakelplattor och rena fogar visar en före-och-efter rengöringseffekt i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollar lite på SC4 och SC3, lite mer erfarenhet av dessa efterlyses?
 
engs
Teatade precis en SC3, är det verkligen meningen att handtaget ska bli tokhett? Visst det går ånga genom det så är det inte så konstigt att det blir varmt, men det går knappt hålla i handtaget efter några minuters körning, inte utan handskar ivf. Skvätter och pyser ånga även vid själva ångreglaget vilket inte känns helt ok.
 
Hmm, nu var det ett tag sedan jag körde min, visst blir det varmnt, men absolut kan man hålla i det, får mäta med värmekameran senare
 
engs
Efter att ha testat mer är det bara när jag använder lilla borsten som följde med den blir obehagligt varm efter ett kort tag.

Kör jag nått annat munstycke eller utan är det inga problem, utan bara när man just har lilla borsten.

Kanske den borsten är något för trång så det inte flödar på som det ska och ångan bygger upp lite tryck i handtaget. Har tänkt skaffa lite mer borstar och så som tillbehör så får kolla om det blir samma lika då eller bara var just den borsten som inte håller specen.

Funkade väldigt fint på glasdörrarna till duschen, även t.ex. ta bort det som ansamlas precis där blandaren möter porslinet på tvättställ och så. Brukar vara svårt få bort det utan att riskera repa krom eller porslin tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.