En god grannsämja verkar inte stå allra högst på dagordningen i det området.. :thinking:
 
Nej, säkrast att inte ha grannar alls. Det finns folk till allt...
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
R
S johd01 skrev:
Nej, säkrast att inte ha grannar alls. Det finns folk till allt...
Tja, jag kan tycka att den som byggde förrådet i tomgräns är en idiot eftersom han inte hade bygglov.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tja, jag kan tycka att den som byggde förrådet i tomgräns är en idiot eftersom han inte hade bygglov.
Fast nu stod det ett förråd där förut, så man kan väl anta att grannarna inte direkt blev tagna på sängen av nybygget. Mer ett bra tillfälle att hävda sin rätt på.
 
Så länge det nya förrådet håller samma mått som det gamla förrådet, och så länge det inte gick för lång tid (läs år) mellan rivning och nyuppförande så anser jag att grannarna inte borde ha något att säga till om. Bygglov bör lämnas i efterhand. Däremot skall förrådsägarna självklart åka på sanktionsavgifter för att de inte sökt bygglov från början. Inte för att jag tycker det egentligen borde behövas om man bygger upp ett förråd som är exakt likadant, men lagen ska vara lika för alla.

Om det nya förrådet är större (eller kanske i en väldigt avvikande färg, eller liknande större förändring) så ställs frågan i en helt annan dager. Då är det självklart rivning som gäller. Imho....
 
Mycket av det du skriver hade du fått svar på om du läst den länkade artikeln. Tips.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Buildgates stig-helmer skrev:
Fast nu stod det ett förråd där förut, så man kan väl anta att grannarna inte direkt blev tagna på sängen av nybygget. Mer ett bra tillfälle att hävda sin rätt på.
Var framgår det att det fanns ett förråd där tidigare?

Jag tolkar att förrådet är svartbyggt, i tomtgräns, han har sökt bygglov i efterhand,troligen efter påpekande från kommunen, som troligen fått in en anmälan från den granne som sedan överklagade bygglovet.
 
Första meningen i brödtexten artikeln i Barometern:

"Det gamla förrådet revs för några år sedan och ett nytt byggdes på samma plats."
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hur kan man vara så dum att man bygger precis mot tomtgräns?!?!
 
Kanske för att det har stått en byggnad där sen urminnes tider?
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
K krillan skrev:
Hur kan man vara så dum att man bygger precis mot tomtgräns?!?!
Hur kan man vara så dum att man kommenterar utan att läsa artikeln?
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Jag har läst att det stod ett gammalt förråd i tomtgräns. Personen som byggt nytt förråd hade ju chansen att flytta in det nya förrådet nån meter, ser ju så töntigt ut med byggnader precis i tomtgräns med takutsprånget inne på grannens tomt.
 
Att en person tycker att något ser töntigt ut är tyvärr inget skäl att inte ge bygglov.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att en person tycker att något ser töntigt ut är tyvärr inget skäl att inte ge bygglov.
Beror på vem "personen" är. Är det "personen" kommunen kan man nog glömma bygglov...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.