Vårt vattenburna värmesystem tappar tryck och det är troligen läckage.
Känner någon till en lokal aktör som har utrustning för lokalisering av läckaget.
Ocab och Aquademica har ej kontor nära vår bostad.
Vi bor i Norrköping.
 
R
Kanske du kan undersöka lite själv
Hur är huset byggt med källare hur gammalt mer info om det behövs ,
 
Huset byggt sent 60 tal.
Har undersökt men ej hittat någon läcka.
Torpargrund och rören ligger ej synliga i bjälklaget.
 
R
Går det att stänga av något , lite kranar ( ventiler ) vad värmer du med ?
Hur mycket läcker det , hur långt tid tar det för att trycket sjunker
 
R
Som doktorn säger när började det här
Du har säkert en manometer , hur reagerar den när du fyller på , går den snabbt upp i tryck
 
Går vad jag vet inte att stänga av något.
Fjärrvärme.
Svårt att säga hur mycket det läcker.
Ungefär 0,4 bar/vecka.
Jag har varit i kontakt med fjärrvärmeleverantören och fått hjälp med felsökning av aggregatet och jag har haft hjälp av en rörfirma som inte kunde göra något. De tipsade om någon som har specialutrustning för felsökning. Tyvärr hittar jag inte någon lokal firma.
Jag har hållit på med det här problemet under en lång tid så nu har jag tröttnat och vill bara ha lämplig hjälp
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
R
Eftersom det är FJV så kan inte en panna läcka , du säger 0,4 bar på en vecka och haft en röris som kollat , förutsätter då att han kollat att det inte är exspansionskärlet som blåsan är trasig i och ingen luft i den , därav frågan om manometern reagerade snabbt , om den är trasig så kommer det att läcka ut lite varje gång som pannan värmer på vattnet så ökar trycket och tvärtom när det svalnar .Vid den här tiden på året så åker tempen jojo och då kan det bli övertryck , vilket tryck har du ? hur lång tid problemet varit ,
Torpargrund rören i bjälklaget och syns inte , talar för bekymmer att hitta något ,
Har inga betänkligheter på den röris som varit hos dig , men det går att missa något
 
Tack för att du inte släpper min tråd det uppskattas.
Rörisen var där i annat ärende så han kollade nog inte så noga.
Vad menar du med blåsan?
Rörisen tryckte på en nippel på expansionskärlet och då kom det vatten men ingen luft.
Jag fyller på vatten så manometern går upp till 1,1 bar som sedan sakta går ner. Den hoppar inte upp och ner.
På ett element har jag märkt att det droppar ett par droppar per dygn.
Jag uppskattar att jag får fylla på c:a en halvliter varje gång.
Måste inte motsvarande vatten läcka ut då?
Första elementet efter pannan får jag ofta lufta men de andra elementen är ok.
Jag har haft problemet i 3-4 år.
 
R
C Cykelfantast skrev:
Rörisen tryckte på en nippel på expansionskärlet och då kom det vatten men ingen luft.
Vad i herrans namn är det för en röris , ( om det var luftnippeln som han tryckte på ) när du trycker på ventilen som sitter troligtvis under en svart hatt , antingen sprätta eller gänga bort den ,ser ut som bilventil under så får det absolut inte komma vatten , bara pysa luft , då är blåsan körd och bara till att byta till ett likadant , , Ett foto på den med alla rör som sitter di direkt anslutning på den är bra och lite info vad gjort enligt ovan
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Till och med jag som inte är röris vet att det inte ska komma vatten där...
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
R
C Cykelfantast skrev:
På ett element har jag märkt att det droppar ett par droppar per dygn.
Droppar fån elementet ? var då ta ett foto på den del som droppar så får du info
 
R rävlyan skrev:
Vad i herrans namn är det för en röris , ( om det var luftnippeln som han tryckte på ) när du trycker på ventilen som sitter troligtvis under en svart hatt , antingen sprätta eller gänga bort den ,ser ut som bilventil under så får det absolut inte komma vatten , bara pysa luft , då är blåsan körd och bara till att byta till ett likadant , , Ett foto på den med alla rör som sitter di direkt anslutning på den är bra och lite info vad gjort enligt ovan
Oj ursäkta. Jag menar luft.
 
R rävlyan skrev:
Droppar fån elementet ? var då ta ett foto på den del som droppar så får du info
Det kommer från luftningsventilen i elementet och jag har försökt skruva åt den lite hårdare och tror jag lyckats få det tätt.
Kan en så liten läcka ha betydelse?
Kollade första elementet igen och det var mycket luft i det men ej i de andra.
 
R
Hittar du säkerhetsventilen , om du öppnar den hastigt går trycket ned fort då på manometern , den gör en dipp ner snabbt .
Har du kollat alla kopplingar , ta lite toapapper och gå runt , det syns direkt när det blir en endaste vattendroppe på det
Du har bara fyllt vatten , , stäng av pumpen ( om trycket är under 1,1 bar så bry dig inte det kan gå ner till 0,6 bar och ändå fungera , inget bra att fylla nytt vatten med syre i , då rostar systemet ) justera till 1 bar och vänta , 1 dygn då kommer säkert trycket att minska p.g.a. att systemet kallnar ner , fyll upp till 1 bar igen och avvakta , detta för att se om det sjunker när pumpen står still
Luftningsventilen . ledsen då måste den bytas
 
R
C Cykelfantast skrev:
Det kommer från luftningsventilen i elementet och jag har försökt skruva åt den lite hårdare och tror jag lyckats få de t tätt.
Kan en så liten läcka ha betydelse?
Kollade första elementet igen och det var mycket luft i det men ej i de andra.
Luften samlas till 90 % i första elementet prova med det jag sagt tidigare , någonstans kommer ev luft in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.