Börjar känna mig som en... Där vi bor kör vi igenom en vändzon för att antingen komma ner på vår lilla gatsnutt (med 5 närmaste grannarna) eller till samfällighetens parkering.

I denna vändzon (med sedvanligt parkeringsförbud) tycker någon att 3 handikappbussar ska ha sin uppställningsplats. 2 av bussarna har stått stilla sedan skiftet juli/augusti, en är borta emellanåt men kommer tillbaka.

De står naturligtvis i vägen. Då vi körde med släp vid flytt och sen med trädgårdsavfall gick det inte att använda vändzonen som just "vändzon". Hur det blir då det kommer arbetsfordon i vinter då vårt tak ska läggas om vette 17.

Samfällighetens styrelse har talat med ägaren till fordonen. Hen skiter fullständigt i det. Jag kontaktade kommunen. De försökte förhala. Efter flera mail och telefonsamtal fick jag reda på att kommunen äger marken och den bevakas och då de varit där har det inte stått några bussar där.

Fast det har det ju. Två av bussarna har stått där länge, och jag har med egna ögon sett dem stå där, dygnet runt, i över en månad.

Känner fordonsägaren någon på kommunen eller står de i beroendeställning till varandra på något vis? Vad gör man? Bara låta de fula bussarna stå där och rosta sönder eftersom kommunen anser att de inte alls står där? Tre blå handikappbussar parkerade i en vändzon i ett bostadsområde, blockerar området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det skyltat som en vändzon? Sitter det något skyllt alls som talar om vad som gäller? Normalt tror jag inte det automatiskt är parkeringsförbud i en vändzon om det inte skyltas med stopp eller parkeringsförbud.
Ser ju ändå ut att vara en rätt stor vändplats.

Men står dom i vägen för att komma till eran gatsnutt? Isf ring polisen, man får inte blockera en infart.

Se över vilka parkeringsregler som gäller i kommunen, finns det någon tidsbegränsning för hur länge man får stå på gatan.

Hör med räddningstjänsten om detta är ett problem för tex brandbilar att köra i området.
 
  • Gilla
Fjanten och 3 till
  • Laddar…
många kommuner har outsourcat parkerings övervakning till något företag. Dessa jobbar ofta på provision och är således alltid intresserade av att komma ut och lappa bilar som står felparkerade.

Kolla upp om detta är fallet i din kommun, och vilket företag som har hand om parkeringsövervakningen. Sen är det bara att tipsa detta företag om de felparkerade bilarna så kommer de gärna ut och skriver ut parkerings böter,

Om kommunen själv har hand om parkeringsvakterna så skicka tips på de felparkerade bilarna direct till parkeringsvakterna.

Att försöka ta vägen genom den kommunala byråkratin kommer ta lång tid.
 
  • Gilla
AxxChild och 4 till
  • Laddar…
Det är tydligt markerat vändzon och parkeringsförbud, både vart det börjar och vart det slutar. Fick inte med det på bilden för jag ville ha med den grå bussen som har samma ägare men den står på gräsmattan som ägs av en annan helt fristående fastighetsägare så den kan jag ju knappast lägga mig i.

Kommunen säger att de varit där och bevakat med samma intervall som med sin övriga mark, och då stod inte bussarna där. Men då har de i så fall inte varit där sedan juli/aug. Och minst en av bussarna är avställda sedan 180702. Så antingen har de väldigt generösa bevakningstider eller så är det någon som inte är helt sanningsenlig.

Köra ner med utryckningsfordon/arbetsfordon, men vända för att backa ner blir svårt. Och vill man backa och vända med ett släp tex går det inte.
 
Men är det märkt parkeringsförbud så hade jag som något skrev tidigare försökt ta reda på vilket bolag det är som sköter bevakningen, oftast är det ju inte kommunen själva.

Men annars ligg på kommunen flera gånger i veckan om dom felparkerade bilarna, tillslut tröttnar nog kommunen och tar tag i det.

Tror även man kan ringa polisen på 11414, så kanske dom kan ta en sväng förbi när dom har tid.
 
D dthompa skrev:
Men är det märkt parkeringsförbud så hade jag som något skrev tidigare försökt ta reda på vilket bolag det är som sköter bevakningen, oftast är det ju inte kommunen själva.

Men annars ligg på kommunen flera gånger i veckan om dom felparkerade bilarna, tillslut tröttnar nog kommunen och tar tag i det.

Tror även man kan ringa polisen på 11414, så kanske dom kan ta en sväng förbi när dom har tid.
Det är tyvärr kommunen själv. Störa polisen med sånt känns rätt lågt....
 
Ta kontakt med räddningstjänsten, dom kan ligga på om fordonen hindrar deras jobb.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Jag slängde iväg ett mail till räddningstjänsten och förklarade läget. De kanske har tid att kolla om de har vägarna förbi. Tack!!
 
Bara en anmärkning: Rättshaveristen har inget med haveri att göra utan ordet kommer från att hava rätt.
Det är klart att det är en polisiär angelägenhet. Om det är skyltat som du säger så handlar det inte om kommunala ordningsregler längre. Kör en polisanmälan mot fordonsägaren även om det känns overkill.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Men varför står bussarna just där?
Finns det något äldre-/handikapp-/LSSboende intill?
Annars verkar det korkat att långtidsuppställa bussarna ute i ett villaområde.
Är det en liten kyrka man anar bakom till höger?
 
  • Gilla
Drövel
  • Laddar…
Låter som någon som förlorat något uppdrag gällande transporter, men behåller fordon för att kunna återuppta det.
 
@KnockOnWood ja det är en liten frikyrka tillika ägare av gräsmattan. Att bussarna står där de står beror på att ägaren bor i området.

@AndersS ja det är tydligen så spekulationerna går. Vi är ju relativt nyinflyttade. Såg bussarna då vi köpte men först då vi kom med släp insåg vi att "fan de står ju här dygnet runt" och då luskade vi lite med styrelsen och fick reda på att man försökt, utan framgång, att få företagets ägare att flytta bussarna. Och kommunen var inte heller så intresserade, så man gav upp. Och nu kommer vi med släp och snart kranbil och tycker att de faktiskt behöver flyttas på.

@Thomas_Blekinge vad exakt ska jag polisanmäla? Fel parkering?
 
Den första och sista är bägge avställda, 2018-07-02 resp 2018-06-28, den sista har även körförbud pga ej utförd besiktning.
Ägare Curso AB
Allt enligt transportstyrelsen.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Eftersom de är skyltade med "Västtrafik" hade jag hört av mig till dem med .. Vem gillar att ens varumärke dras i smutsen på det där sättet ....
 
  • Gilla
uffen och 8 till
  • Laddar…
En kreativ idé är att prata med kommunen och försöka få till ett sånt där outsourcat avtal om parkeringsövervakning, där du själv startar en firma som tar på sig detta uppdrag (som ju bara behöver omfatta denna vändplats).
Har du sen befogenheter att bötfälla så ska du se att det nog går rätt fort att få bort dem. 500:-/fordon och dygn låter väl rimligt?
(Eller ännu mer kreativt är att skaffa ett anonymt kontantkort och sen ringa närmsta bilskrot och säga att du äger fordonen och vill ha dem skrotade, de brukar hämta gratis...)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.