Golvbrunn omgiven av grå EPS-isolering med synliga hålrum runt rören och där EPS saknas nära väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på med grundarbete till badrummet i källaren. Har lagt isolering så gott det går men det uppstår lite hålrum runt golvbrunnar och vägg.
Ska jag fylla med något? Vad isf
Betong?
Grus?
PU skum (eller reagerar den med min EPS?
Jag använder grå EPS om nån undrar...
 
Du bör gjuta fast brunnen så du vet att den står plant. Ser ut som den lutar men kanske är bara bilden.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har fyllt med PU-skum i motsvarande situation, stabiliserade rör och brunn, inte märkt några nackdelar.
 
PU skum går bra ihop med EPS.
Sen skulle jag skära rent i nivå med isoleringen och lägga en betongkaka runt brunnen så den är i våg och 100% still när gjutningen görs - men det är jag det.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Brunnen sitter i en fixtur som är förankrad under isoleringen. Fixturen håller brunnen i våg. Men kanske ändå en bra idé med en betongkaka som extra säkerhet.

Där isolering möter vägg har jag också en del glipor pga att grundmuren står direkt på berg. Jag har fått anpassa isoleringen lite pga detta. Skulle ni fylla med PU där också eller fylla med betong?
 
Jag fyllde med PU främst för att jag läst skräckhistorier om betong som runnit under isoleringen, klistrade även skivorna mot varandra med PU. Rätt eller fel vet jag inte men inga nackdelar har märkts (fyra år sedan).
 
Redigerat:
Hej,

ett annat tips är att använda EPS-cement, funkade väldigt bra för mig när jag var i liknande situation som du, även om jag enbart använde den längs väggarna. EPS:en tillför en del isolering, är snabbtorkande och är smidig att jobba med. Om EPS:en ska stå öppen en längre tid innan gjutningen kan det vara idé att prima den.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R
Rikta upp och justera in brunnen på den nivå du ska ha
Fyll med betong som en strut upp enligt rött eller mera som blått ,så kommer den att stå kvar vid övrig gjutning , vänta något dygn och kapa sidostöden vid gult
 
  • Instruktioner för gjutning med avloppsbrunn, omgiven av stöd, och markerade nivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.