Hej!

ska glesa taket i garaget med 21x95 tänkte jag.

takstolarna sitter på cc600

jag tänkte sedan sätta gips av kortplanksmodell, 1200x600 med fasade kanter.

cc på glesen bör väl därför bli cc300 om jag sätter gipsen längsmed glesen som jag tänkt.

men nu kommer frågan, vilken skruv klarar jag mig till glesen?

trallskruv 4,2x55 verkar vara billigaste aleternativet om man inte går på spik.. men lite drygt att spika ett tak på 130 m2 kanske =/

eller måste jag gå på grövre skruv? trots att det blir relativt tätt med cc600 takstolar samt cc300 glesen...

vad säger ni?
 
Man brukar väl säga 1/3 i det som skruvas fast, 2/3 i underlaget. Så i ditt fall 21*3 = 63mm. Sen trallskruv har ju en rätt liten skalle för att "försvinna" in i materialet. Jag hade nog valt "riktiga" träskruv med minst 4,5 skalle, 4,5X60. Dock gillar jag både livrem och hängslen....
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vanlig elförzinkad träskruv som du köper i kilopris blir såklart billigare än trallskruv. Trallskruven är dessutom ganska klen och glesgängad så den drar inte så bra. 5x60 hade jag kört med, 5x50 borde nog räcka också.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Vart köper man sånt på kilopris?

Jag köper vanligtvis på typ biltema.. finns det billigare?:)
 
E
Hyr en spikpistol en helg och kör spik (y) billigt och snabbt !!
 
har en spikpistol, men svårt å flytta glesen om den hamnar fel då =)
 
Ja vet inte hur det är i Sverige men åtminstone här är biltemas skruvar och beslag inte särskilt billiga utan man betalar mest för en fin plastlåda. De flesta seriösa bygghandlar har skruv&bult i lösvikt.
 
tror ändå inte det är billigare än biltema.. dock måste man kika vad man köper på biltema.

tex är derac C4 skruv billigare än inomhusskruv. i tex 6x80 storlek.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Äsch....fel tråd...
 
  • Gilla
OskarLund
  • Laddar…
C camaro1969 skrev:
har en spikpistol, men svårt å flytta glesen om den hamnar fel då =)
Aldrig att jag skulle skruva i jämförelse med att spika gles. Lär ju gå 10 ggr snabbare att spika.

Mät noga och sen slagsnöre. Får du sätta en extra gles på slutet är det ju inte hela världen.
 
  • Gilla
xxsenx
  • Laddar…
Det är lite special..

Har 4,50 i takhöjd och endast en rullställning modell byggställning..

Samt bilar å skit inne där.. så man får ta det pö om pö... kanske inte spelar nån roll egentligen met än snörslå...
 
beställt skruv från proffsprodukter, passade på att köpa bandad gipsskruv med...

så får man se vad som går enklast att fästa glesen med, man kanske skruvar dem på plats på några ställen och riktar in typ, och sedan skjuter med spikpistolen..

ska ta hjälp av en halvsnickare... så han få väl bestämma =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.