A
Skaffar ny köksfläkt.

Nu uppstår frågan hur jag minimerar ljudet. Fläkten är redan köpt.

Men själva röret man använder måste väl också ha betydelse?

Kan man använda ljuddämpande rör (flex) på samma sätt som man använder för att dämpa ljud vid luftdon?

Vi kommer tyvärr att behöva göra tre 90 graders svängar på röret och det är ju såklart inte optimalt men det är inget jag kan göra något åt. Alternativet är att göra nya hål i skorstenen och...nej, det blir för jobbigt. Gamla fläkten hade OCKSÅ tre 90-gradare så det blir åtminstone inte sämre än förut.

Måste man använda fasta spiro-rör? Metallkåpan som täcker röret blir ju en mycket effektiv resonanslåda och har det något betydelse om man tex isolerar denna?
 
Det finns ljuddämpare! Jag ska ha det på min, en fjäråskupan med takfäkt och 1m ljuddämpare
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ljuddämpare! Jag ska ha det på min, en fjäråskupan med takfäkt och 1m ljuddämpare
Är det samma ljuddämpare man använder för ventilationsrör?

Är det ok vad gäller os/flott. Den är ju veckad liksom. Tanken är väl att det skall fastna i filtret men man vet ju aldrig.

Sådana här?
 
  • Veckad ljuddämpare för ventilationsrör i grått med synliga etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
  • Skärmavbild från Fjäråskupan.se visar en ljuddämpare för köksfläkt, ABC-Ljuddämpare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med dimensioner för köksfläkt, vissa värden markerade med grönt.
  • Tabell över ljuddämpning för olika storlekar och frekvenser relaterat till ventilationsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi valde Fjäråskupan av just anledningen att dem var överlägset tystas. Även om vi inte har någon ljuddämpare så är den extremt tyst.
 
A
P-plats P-plats skrev:
Vi valde Fjäråskupan av just anledningen att dem var överlägset tystas. Även om vi inte har någon ljuddämpare så är den extremt tyst.
Nja. Jag vet inte. Jag besökte min bror och hans väsnades väldigt. Å andra sidan så skyfflar den undan väldiga mängder luft också.

Men den fläkt jag kommer smacka in är en EC-motor. Dvs borstfri och mig veterligen borgar detta för att den kan vara tystare än en icke-borst-fri. Man vänjer sig nog. Men man kan ju anstränga sig lite för att få det så tyst som man kan.

Bäst är väl att ha det uppe på skorstenen eller i ett angränsande rum.
 
Fjäråskupan verkar ha ett antal fans som alltid öser beröm över deras fläktar. Eller är det möjligen så att man inte vill erkänna ens för sig själv att man köpt en "överprisad" produkt?
Jag har sedan sju år en Fjäråskupan Nivå. Köpte den "osedd" med förväntan att man får vad man betalar för. Mina erfarenheter är blandade. Fungerar bra beträffande utsug. Ljudnivå är OK med takmotor. Handbyggd som reklamen säger har ingen som helst relevans, det är en industriprodukt som är snyggt stansad och ihopmonterad. De elektroniska komponenterna håller inte den kvalitet man kan förvänta sig med tanke på priset. Exempel: Det man kallar touchkontroller är mekaniska membrankontakter av riktigt usel kvalitet. Visserligen får man utbyteskontakter utan ifrågasättande när (inte om) de slutar fungera, men det känns inte OK att ha mer eller mindre sekunda grejor med B-utseende på en produkt som marknadsförs som högklassig kvalitet. LED- belysningen på min fläkt är ingen höjdare, svagt gulgrönaktigt ljus. Möjligt det har blivit bättre på nyare fläktar, LED belysning utvecklas ju. Men ljusutbyte och färgåtergivning var inte av tillgänglig toppkvalitet när den köptes. Fjärrkontroll verkar fortfarande vara av samma typ som Clas Ohlsson hade på billighetssortimentet för tio år sedan, måste t. ex. "paras" med fläkten efter strömavbrott. Kallrasskyddet i kupan är undermåligt.
Om man köper en Fjäråskupan, rekommenderas starkt att köpa all "kringutrustning" t. ex. utomhusmotor. rör och ljuddämpare från t. ex. https://www.soliduct.se/ här finns tusenlappar att spara på exakt samma eller likvärdiga produkter. Ex. lämplig EC motor från Östbergs för 3 475:- https://www.soliduct.se/takflakt-tks-400c-ec-svart/p-3525.htm
 
  • Gilla
Boijsen
  • Laddar…
A
hscn hscn skrev:
Fjäråskupan verkar ha ett antal fans som alltid öser beröm över deras fläktar. Eller är det möjligen så att man inte vill erkänna ens för sig själv att man köpt en "överprisad" produkt?
Jag har sedan sju år en Fjäråskupan Nivå. Köpte den "osedd" med förväntan att man får vad man betalar för. Mina erfarenheter är blandade. Fungerar bra beträffande utsug. Ljudnivå är OK med takmotor. Handbyggd som reklamen säger har ingen som helst relevans, det är en industriprodukt som är snyggt stansad och ihopmonterad. De elektroniska komponenterna håller inte den kvalitet man kan förvänta sig med tanke på priset. Exempel: Det man kallar touchkontroller är mekaniska membrankontakter av riktigt usel kvalitet. Visserligen får man utbyteskontakter utan ifrågasättande när (inte om) de slutar fungera, men det känns inte OK att ha mer eller mindre sekunda grejor med B-utseende på en produkt som marknadsförs som högklassig kvalitet. LED- belysningen på min fläkt är ingen höjdare, svagt gulgrönaktigt ljus. Möjligt det har blivit bättre på nyare fläktar, LED belysning utvecklas ju. Men ljusutbyte och färgåtergivning var inte av tillgänglig toppkvalitet när den köptes. Fjärrkontroll verkar fortfarande vara av samma typ som Clas Ohlsson hade på billighetssortimentet för tio år sedan, måste t. ex. "paras" med fläkten efter strömavbrott. Kallrasskyddet i kupan är undermåligt.
Om man köper en Fjäråskupan, rekommenderas starkt att köpa all "kringutrustning" t. ex. utomhusmotor. rör och ljuddämpare från t. ex. [länk] här finns tusenlappar att spara på exakt samma eller likvärdiga produkter. Ex. lämplig EC motor från Östbergs för 3 475:- [länk]
Jag tror du kan ha rätt.

Däremot köper jag deras sneda fläkt bara för att jag tycker det är den enda som är snygg. Den är liksom välvd vilket jag gillar och jag tror den passar in i köket. Här har utseendet fått vara en ganska stor variabel. Jag skall bo här i kanske 10-15 år och jag kände att det får bli En som jag tror passar in bäst. Sedan tror jag inte att den är sämst och jag tror inte den är bäst.

Fjärrkontroll förstår jag inte vad man skall ha den till. Någon som vill förklara?
 
Jag köpte min av liknande anledning som du. Den är diskret och passar i ett äldre kök. Den är absolut inte sämst men lämnar en del övrigt att önska. Mest irriterad blev jag faktiskt på det hutlösa överpriset på takfläkten, Fjäråskupan har naturligtvis inte dessa i lager själva, men ville i mitt fall ha 3000:- extra för att "trycka på knappen" och beställa en åt mig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi har en Fjäråskupan Subtil med takmonterad fläkt. Jag har liknande tankar som @hscn skriver. De är lite överreklamerade och jag hade förväntat mig mer med tanke på prisnivån. Det viner och susar rätt så mycket i själva kåpan. Motorn och själva fläkten hör vi inte alls då vi har dels Fjäråskupans egen 900 mm långa ljuddämpare och sen en annan 600 mm ljuddämpare på röret upp mot taket. Knappar och LED-belysningen tycker jag dock är bra. Men vi har behövt service vid ett tillfälle och det var knepigt att få till och det serviceteknikern gjorde höll i ett par veckor, sen hade metallen slitit till sig igen så glaset som man kan fälla ut låser väldigt lätt i utfällt läge. Den faller ner så fort man stöter till den. Fjäråskupan menar att det skall vara så :thinking:.

Vi köpte också en Bluetoothmodul för att kunna ställa in periodisk ventilation. Den väntar vi fortfarande på så här lite drygt ett år efter beställningen och kommunikationen från Fjäråskupans sida är obefintlig. Idag hade jag sonderat terrängen mer innan köp av fläkt men vi gick på köksleverantörens rekommendation.
 
e97aer skrev:
Nja. Jag vet inte. Jag besökte min bror och hans väsnades väldigt. Å andra sidan så skyfflar den undan väldiga mängder luft också.

Men den fläkt jag kommer smacka in är en EC-motor. Dvs borstfri och mig veterligen borgar detta för att den kan vara tystare än en icke-borst-fri. Man vänjer sig nog. Men man kan ju anstränga sig lite för att få det så tyst som man kan.

Bäst är väl att ha det uppe på skorstenen eller i ett angränsande rum.
Vi var runt och lyssnade på mängder av fabrikat och modeller innan vi bestämde oss.
Vi hittade ingen tystare och är fortfarande lika nöjda.
Vi kanske hade tur...
 
Några exempel i olika prisnivåer jämförda med den bästa av Fjäråskupans modeller. Se ljudnivå
.
Jämförelsetabell för köksfläktar med bilder och ljudnivåer i decibel från olika tillverkare och modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
hscn hscn skrev:
Några exempel i olika prisnivåer jämförda med den bästa av Fjäråskupans modeller. Se ljudnivå
.
[bild]
Råd och rön brukar man kunna lita på. Typ.

Har skrivit till FK och frågat ang. flexrör som ljuddämpare. Vem är det annars man kan skriva till? Skorstensfejarmästarn? Det kommer vara hårt spiro-rör som vanligt där man sotar/gör rent. Gör sotarn rent fläktkanalen!?
 
A
hscn hscn skrev:
Några exempel i olika prisnivåer jämförda med den bästa av Fjäråskupans modeller. Se ljudnivå
.
[bild]
Siemens-modellen var den jag annars skulle ha köpt! X-). Men det fick bli en sned rackare.
 
e97aer skrev:
Råd och rön brukar man kunna lita på. Typ.

Har skrivit till FK och frågat ang. flexrör som ljuddämpare. Vem är det annars man kan skriva till? Skorstensfejarmästarn? Det kommer vara hårt spiro-rör som vanligt där man sotar/gör rent. Gör sotarn rent fläktkanalen!?
Kan inte vara något som hindrar att du isolerar flexrör utvändigt med mineralull, borde snarare göra installationen mera brandsäker. Absolut bäst effekt betr. ljuddämpning får du med de ljuddämpande spirorör som har ett lager isolering invändigt. Kolla även om du kan klistra bitumenplattor ex. https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/smaltfolie-bitumen-4-st-2000021214 på några ställen, invändigt på ytterplåtar till kåpan, där det låter "ihåligt" eller skallrar når du knackar på den (behöver inte vara heltäckande, räcker med mindre bitar som inte ska vara symmetriskt placerade på plåten).
Skorstensfejarmästaren är rätt person att fråga om installationer, han ska egentligen inspektera och godkänna om man gör ändringar i den fasta delen av kanalen.
Sotaren gör rent fläktkanal om man beställer, inget tvång att sotaren utför. Tror inte att det behövs särskilt ofta. Demonterade min fläkt för någon månad sedan p.g.a. att kallrasskyddet inte fungerade bra. Såg ingen anledning till "storrengöring", filtren verkar fungera bra om man kör dom i diskmaskinen regelbundet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.