N Nerre skrev:
Ja men hade det blivit mycket billigare om det bara varit halva vägen?

Det jag försöker komma fram till är om det verkligen är ekonomisk lönsamt att leta fram en kabel som är av nånstans mitt ute på tomten istället för att gräva ner en helt ny. (Särskilt om man har möjlighet att göra grävarbetet själv.)

Det lär ju blir betydligt billigare om Telia bara ska dra i en kabel i en slang än om de ska ta dit grävare och grejer.
Att bara få ett svar från telia har varit skitsvårt. Jag frågade och kunde inte ens få ett offerunderlag. Det billigaste hade varit att hitta kabeln och skarva den. Hade typ kostat max 500kr..
Det som gör det dyrt för telia är att de mpate gräva upp gatan för en ny kabel. Då ska de lägga ny asfalt mm...
 
500 för kabelsökning, grävning och skarvning låter väldigt billigt...

Sen i det här fallet handlar det väl om en kabel på tomten, mellan två hus? Då finns det väl ingen asfalt inblandad?
 
N Nerre skrev:
500 för kabelsökning, grävning och skarvning låter väldigt billigt...

Sen i det här fallet handlar det väl om en kabel på tomten, mellan två hus? Då finns det väl ingen asfalt inblandad?
Jag förutsätter i de pengarna att man skulle hittat kabeln själv.
 
Ja men vad ska den skarvars med?

Menar du att kabeln finns i bägge ändar men är av på mitten?

Jag är ändå övertygad om att det är en bättre lösning att själv gräva ner en ny PEM-slang på rätt djup och med ett sökband ovanpå (ifall man i framtiden drar i fiber istället för koppar).
 
N Nerre skrev:
Ja men vad ska den skarvars med?

Menar du att kabeln finns i bägge ändar men är av på mitten?

Jag är ändå övertygad om att det är en bättre lösning att själv gräva ner en ny PEM-slang på rätt djup och med ett sökband ovanpå (ifall man i framtiden drar i fiber istället för koppar).
Kabeln satt på ett hus som revs, nu ligger den någonstans i marken
 
Men var är andra änden? Och vart ska den nya?

En kabel har två ändar, att veta att den är avgrävd på mitten ger ju ingen intressant information alls... Och är den inte avgrävd på mitten utan halva kabeln borta så är det ju ganska irrelevant var den änden som är borta satt.
 
Men ts har ju beställt fiber istället, så kopparkabeln är ju inte intressant längre.;)
Se hela tråden.
 
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
Ja men varför ska telefonledningen då letas fram?
 
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
För att kunna felanmäla när fibern pajjar.
 
Frågeställningen var från innan TS bestämde sig för fiber.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågeställningen var från innan TS bestämde sig för fiber.
Eller hur! Den här tråden har gjord mig fnissig i flera veckor. Läs hela liksom...
 
Spännande. Jag är ju fortfarande nyfiken på var teleskåpet står :D
Mitt har jag koll på, det står i hörnet av tomten, men jag vet ju sedan jag sommarjobbade på Televerket på 80-talet, att det kan stå ett par kilometer bort ibland i glesbygd.
 
I glesbygd var det sällan problem då det var luftledningar när det var kilometeravstånd;) bara att kolla var man rivit ned ledningarna:) Och då sitter "kopplingsskåpet" uppe i stolpen där sista ledningen till huset kopplas in:cool:
Men nu börjar vi nog bli OT.
 
Om TS hade lagt ner några tusen på att hitta kabeln och ytterligare några tusen på att få den ingrävd till nya huset så hade det förmodligen kostat 20 000 till att aktivera abonnemanget. Sen hade 30Mbit/s ADSL kostat 500:- i månaden plus eventuella tillägstjänster.
Några månader senare hade Skanova meddelat att man stänger ner telestationen om ett halvår.

Det finns sällan någon anledning att lägga pengar och energi på kopparledningen om det finns möjlighet till fiber...
 
  • Gilla
Daniel100 och 4 till
  • Laddar…
harry73
N Nerre skrev:
Det lär ju blir betydligt billigare om Telia bara ska dra i en kabel i en slang än om de ska ta dit grävare och grejer.
Du har mycket förtroende för Telia/Skanova :D Varför ska det bli billigare om de behöver jobba mindre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.