R robert77 skrev:
Är det någon som kan ha en rimlig förklaring till värderingen på 3,9 milj?
Förklaringen är att mäklaren fått sitt uppdrag av en angelägen fordringsägare. Nästa steg är KFM:s auktionstorg. Och där vill banker helst slippa få betalt för sin utlåning.

Av punkterna på åtgärdslistan har endast två tillfört fastigheten bestående värde. Dels har man borrat hål för bergvärme, och framförallt har man betalt anslutningsavgift för kommunalt VA. Alla andra investeringars värden förutsätter
a. ett konsekvent fullföljande av projektet. och
b. att anläggningarna inte tagit skada av fyra års okontrollerat sltage
I värsta fall måste hela rasket rivas.

Med detta perspektiv blir en rättvis värdering enligt följande -
Pris IDAG för jämförbar byggklar tomt med motsvarande läge.
PLUS kommunal VA-avgift.
PLUS nyanskaffningsvärde borrhål.
MINUS realistisk kostnad för rivning och återställande till byggklar tomt
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Enligt mäklarens hemsida finns uttagna pantbrev på 3 700 000.

Intressant att få veta när dessa tagits ut... Ett byggkreditiv kräver inga pantbrev...
 
P PurreP skrev:
Enligt mäklarens hemsida finns uttagna pantbrev på 3 700 000
Detta utgör också en tillgång, eftersom ny ägare kan utnyttja dem vid eventuell belåning istället för att begära nya pantbrev.

Och visst har du rätt: detta luktar fisk, och åttiotal.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Mikael_L
R robert77 skrev:
Det jag är lite intresserad av är vad det påbörjade arbetet kan vara värt. Om de köpte tomten för 850 000kr måste de tycka att arbetet de gjort hittills är värt 3 000 000kr. Det är mest den delen jag funderar på. Jag betalar gärna för utfört arbete men inte med 50% eller 100% pålägg. Någon som kan ha en fundering på vad följande saker kan kosta på ett ungefär? (Huset ska bli ca 300kvm i två plan).
En bra approach ...
Men tänk inte i banan av hur mycket det är värt (eller har kostat) som är gjort, utan vad det kan tänkas vara värt idag, 4-5 år senare.

Så de värden som finns, som du köper är:
* Tomtens värde (inte det pris som den köptes för då, utan tomtvärdet just idag)
* Ev betalda (och fortfarande giltiga) anslutningsavgifter, dvs VA, el och fiber, brukar det kunna vara, kan vara värt uppåt 200' i bästa fall.
* Bygglov och kostnader runt detta, men 0 kr om bygglov förfallit, eller faller innan färdigställande hinns med.
* Betongplatta, kan nog åsättas ett värde på ca 300-400' , men då ska golvvärmen provtryckas först, har rören frusit sönder, eller provtryckning inte går att ordna så ska värdet på plattan minskas med 100', dvs kostnaden för att fräsa och gjuta ner nya rör.
Bergvärmeborran är nog värd runt 100 papp.

Dessa delar är de relativt lätta sakerna att värdera.
Men sen när vi nu kommer till det som är byggt på plattan blir det mycket vanskligt, har det skadats ordentligt utav väder och vind är det inte värt något, utan tvärtom en kostnad för rivning. Samma ifall det skulle vara undermåligt utfört.
Som en lämplig nivå i ett skambud är nog att ansätta värdet noll kronor här, och hoppas att det åtminstone inte var för optimistiskt. Men stommen kan helt klart ha klarat sig hyggligt, men en ordentlig uttorkningstid kommer krävas.

Sen har de räknat upp allt möjligt i mäklarannonsen, sakerna som schaktning, provtagning mark, energibalans osv, det är givetvis bara försäljnings-bullshit, saker de räknar upp för att få det att verka vara mycket man betalar för.
Åsätt detta till 0 kronor ...


Och som sagt, detta är ju en bra approach, försök värdera tomten, lägg till det jag skrev här, och ge det som bud.


Men som många redan skrivit, två av de mest kritiska punkterna är bygglovet, kommer det gå att fortsätta bygget, samt finansieringen, hur kommer banken att ställa sig till det hela.
Och den tredje mest kritiska är; vem vill fortsätta och hur blir det med garantier, men detta löser sig i alla fall på något vis, men de två föregående punkterna kan helt punktera projektet.


Jag för min del anser att budet bör ligga på något runt 1,5 mille, ifall inte tomtpriset har skenat i området sen den köptes.


edit:
bingoberra hade en väldigt mycket högre värdering, det verkar mest bero på att bingoberra tänker att allt som redan är byggt och uppfört är i prima skick och bara är att använda och fortsätta på.
Jag har å andra sidan antagit en betydligt mer pessimistisk syn och antar att mycket har tagit skada så att mycket måste göras om, samt att slutresultatet dessutom kommer ta lite skada.
Men här har du åtminstone två (oberoende?) värderingar att ta ställning till. Eller tre om du räknar med Billy_baver's
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det ser ut som lovet är beviljat 2014, så det gäller nog nu, men går ut ngn. gång under nästa år. Går det ut ex. i December om ett år, så kanske det inte är helt orealistiskt att få det färdigt. Men här kan ju dyka upp obehagliga överraskningar på vägen, som är illa nog, utan att man dessutom riskerar att bygglovet blir ogiltigt för minsta försening. Från att man köper det, så lär det ju ta ett tag innan man kan få igång bygget igen.
 
Man bör definitivt ta ett snack med kommunen om en förlängning av bygglovet på grund av omständigheterna. Jag tror inte att de kommer att krångla, de är inte intresserade av en ödetomt med ett halvbyggt hus, men man måste kolla.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.