hej jag ska koppla lite sektioner i en plint som är sab skyddad. Jag har bland annat 2 IR 1 MK och 1 siren.
Jag har kollat lite på nätet hur man kopplar in sab på plinten men jag fattar inte. Jag vill ha sab i serie koppling med sirenen.

Mvh
 
Vilken larmcentral, märke, modell?
Vilka enheter, märke, modell?
Vilken siren, märke, modell?

Sirenen ligger på utgång på centralen, IR/MK ligger på ingång(ar).
 
tommib
Sabotage kopplas aldrig i serie med en siren, det skulle innebära att sirenen stängs av vid sabotage. Vissa centraler (alla?) har övervakning av sirenen med ett parallellt motstånd men det är något helt annat.

Sirenen är som Demmpa skriver en utgång så där kan du inte få indata till larmcentralen (mer än ovan nämnda sirenövervakning). Troligen bör du lägga sabotagekontakten i serie med en sektion eller som en helt egen sektion.
 
Hej, det är en SPC. Ja jag kan ta magnet kontakten med istället för sirenen men hur ska jag koppla det i plinten då? Det är en linjator 10 pars plint.
 
tommib
Det beror på hur din plint är konstruerad och hur dina sektioner är konfigurerade. I det enklaste fallet med enkelbalanserade NC-sektioner så kopplar du bara sabotagekontakten i serie med magnetkontakten. Enklast är troligen en liten trådbygel.
 

Bästa svaret

8877894729758-5015432p-180302-jpg-png-515wx515h.jpg
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
T Tkosj skrev:
hej jag ska koppla lite sektioner i en plint som är sab skyddad. Jag har bland annat 2 IR 1 MK och 1 siren.
Jag har kollat lite på nätet hur man kopplar in sab på plinten men jag fattar inte. Jag vill ha sab i serie koppling med sirenen.

Mvh
Vill du göra det enkelt för dig så lägger du plintens sab utan motstånd direct in på C/T1 i SPC ner till vänster.
Både T1 och T2 är programmerade för Sabotage tex för plintar för att slippa använda en riktigt sektion.

Sen hade jag hellre lagt sirenens sab via bho/tr men då får du flytta motståndet så det ligger i serie.
 
RilleRock
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken larmcentral, märke, modell?
Vilka enheter, märke, modell?
Vilken siren, märke, modell?

Sirenen ligger på utgång på centralen, IR/MK ligger på ingång(ar).
Sirener till inbrottslarm har alltid även ett sabotagerelä som larmar när man lyfter locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.