Har en 200/90.
Inget badkar.

De funderingar du har kring rördragningen, har nog din installatör svaren på. Det ligger en ståltallrik i botten, som man även kan se konturerna av på sprängskissen.
 
CarMan skrev:
Varför ska du ha 2 varmvatten beredare, det är bara dyrt i inkopplinmg & ger värmeförluster.
Niben går ju också att köpa uten den inbyggda & sen välja en storleg på en extärn beredare som pasar ditt behov
Snackade med nibe idag och om denna lösning ska passa mitt behov påstår dom att jag måste ha en JÄTTE till vv beredare 300liter(http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/eselC.htm) den är stor och bygger 72cm i diameter. Och det blir ett problem i min tvättstuga... IVT's kanske klarar det som plexus påstår med en 200/90 liter ack tank och den här extra vv knappen...

Så nibe föreslog igen en 1215 i serie med en compact cu 200 vv beredare. Eller en 1115 då ihop med en VPA 300/200 (ack tank).

Väntar på IVT's svar och pris nu....
 
Rymmer badkaret max 300 liter, eller kommer du att fylla det med 300 liter?

Att energin i 200+90 liter 65° räcker för en fyllning, är jag övertygad om.

Återladdningen blir till en början ganska effektiv, allra helst om elpatron får hjälpa till d.v.s. "Extra VV" fortfarande är aktiv.

4,18*300*32/3600 = 11,2 kWh
(8° in och 40° ut = 32°)

Teoretiskt så återladdas beredaren på 45 minuter, med 9 kW kompressor + 6 kW elpatron. Tar längre tid i verkligheten, då värmeöverföringen mellan mantlarna förhindrar fullt gaspådrag.

Återladdningen behöver inte gå till 65°, utan kan gå till sin normala temperatur. (50°-55°)
 
Draven skrev:
Så nibe föreslog igen en 1215 i serie med en compact cu 200 vv beredare. Eller en 1115 då ihop med en VPA 300/200 (ack tank).

Väntar på IVT's svar och pris nu....
Har sagt det förut och säger det igen - kör själv en såda lösning (fast med en rostfri beredare av fabrikat Ozo) och det fungerar utmärkt. Den stora fördelen med denna lösning är en i praktiken obegränsad tillgång på varmvatten vilket jag värderar högt. Ej heller är det så tokigt ekonomiskt som vissa vill göra gällande när detta kommer på tal (hej Carman).

Att använda "extravarmtknappen" funkar förstås för dom som ligger på gränsen i kapacitet - men vem vill egentligen komma ihåg att trycka på en knapp innan man ska ta ett bad? Inte jag iaf.
 
MathiasS skrev:
Har sagt det förut och säger det igen - kör själv en såda lösning (fast med en rostfri beredare av fabrikat Ozo) och det fungerar utmärkt. Den stora fördelen med denna lösning är en i praktiken obegränsad tillgång på varmvatten vilket jag värderar högt. Ej heller är det så tokigt ekonomiskt som vissa vill göra gällande när detta kommer på tal (hej Carman).

Att använda "extravarmtknappen" funkar förstås för dom som ligger på gränsen i kapacitet - men vem vill egentligen komma ihåg att trycka på en knapp innan man ska ta ett bad? Inte jag iaf.
Tackar för den infon, hur stor pool har du och tömmer du den efter varje bad ?
Jag har inte köpt min pool ännu med den kan inte vara större än 1500x1500mm och toppfyllt 400l så jag kommer förmodligen att tömma den efter varje användning.
 
Draven skrev:
Tackar för den infon, hur stor pool har du och tömmer du den efter varje bad ?
Jag har inte köpt min pool ännu med den kan inte vara större än 1500x1500mm och toppfyllt 400l så jag kommer förmodligen att tömma den efter varje användning.
Du vet, bergvärmen var så jäkla dyr att jag inte hade råd med poolen..... ;)

Närå, inte riktigt så. Men vi har faktiskt inte kommit så långt i projektet att vi skaffat ett större badkar men jag har räknat med att badkaret kommer ha en volym på cirka 400liter.

Som nibe också sagt till dig så är det så att 200 liter (upp till 85 grader varmt) + 160 liter a 55 grader blir en alldeles enorm massa vatten. Det är omöjligt att bli utan vv vilket var vad vi ville åstadkomma.
 
Visst men varför investera en massa pengar för att spara energi sen sätta in en elberedare måste vara bätre med en stor beredare till pumpen så att man slipper el om man har plats.
 
Overlander skrev:
Visst men varför investera en massa pengar för att spara energi sen sätta in en elberedare måste vara bätre med en stor beredare till pumpen så att man slipper el om man har plats.
Visst men som sagt innan, finns det ibland inte plats för den stora beredaren.. och i nibes fall så tycker jag den lilla 1115 blir svår att passa in blir det den lösningen för mig väljer jag ivt's system . Beror dock lite på offerterna också ;)
 
1. har du pratat med Nibe, eller en vvs firma som saluför Nibes produkter.
2. jag ville bara klargöra att du inte behöver välja IVT för att få en lösning med extärn beredare. Nibes 11xx modeller är utan beredare & 12xx morelarna har beredare.

att köre med extra varmvatten knappen tror jag inte är en bekväm lösning, jag har själv gjort en del expriment med detta innan jag bestämde mig för att byga om min anläggning (jag gjorde nämligen själv felet att köpen en med inbyggdberedare)
 
CarMan skrev:
1. har du pratat med Nibe, eller en vvs firma som saluför Nibes produkter.
2. jag ville bara klargöra att du inte behöver välja IVT för att få en lösning med extärn beredare. Nibes 11xx modeller är utan beredare & 12xx morelarna har beredare.

att köre med extra varmvatten knappen tror jag inte är en bekväm lösning, jag har själv gjort en del expriment med detta innan jag bestämde mig för att byga om min anläggning (jag gjorde nämligen själv felet att köpen en med inbyggdberedare)
Ja du efter denna veckas slut kan man nog säga att jag pratat med Nibe och IVT(förmodligen för mycket ;) ) , det började som sagt med en 9kw och ligger nu på 7kw för både IVT och Nibe, men jag vet som sagt lite mer nu hur dom olika lösningarna fungerar. Du säger att du gjorde felet att ta en med inbyggd beredare, men det är just det som nibe rekommenderar en med inbyggd i serie med en compact beredare. Jag har förstått nu att det är nog väldigt individuellt vilken lösning som passar våra olika hushåll bäst och hur man resonerar.
 
Overlander skrev:
Visst men varför investera en massa pengar för att spara energi sen sätta in en elberedare måste vara bätre med en stor beredare till pumpen så att man slipper el om man har plats.
Två kommenterar till detta ur min synvinkel:

ETT: Investering i ny värmeanläggning handlar inte bara om att spara pengar utan även om komfort.
TVÅ: När jag gjorde investeringen, vilket är ett par år sedan, var det relativt stor priskillnad (inköp) på dessa två kombinationer där en 11xx med dubbelmantlad jättetank var mycket dyrare. Jag gjorde beräkningar på driftskostnaden och kom fram till att det tog rätt lång tid att spara in den större investeringen. Jag valde därför att ta en på riktigt lång sikt högre totalkostnad för att få säker tillgång på vv, oavsett vilket badkar jag i framtiden väljer att installera.
 
Draven skrev:
Ja du efter denna veckas slut kan man nog säga att jag pratat med Nibe och IVT(förmodligen för mycket  ;) ) , det började som sagt med en 9kw och ligger nu på 7kw för både IVT och Nibe, men jag vet som sagt lite mer nu hur dom olika lösningarna fungerar. Du säger att du gjorde felet att ta en med inbyggd beredare, men det är just det som nibe rekommenderar en med inbyggd i serie med en compact beredare. Jag har förstått nu att det är nog väldigt individuellt vilken lösning som passar våra olika hushåll bäst och hur man resonerar.

Nibe vill att du ska köpa deras anläggning & vill kamma med ett förslag som är "lagom" i investering och drift.
vill du ha en anläggning som är lagom eller optimal?

själv har jag inte den billigaste anläggningen, man jag har en av sveriges driftsnålaste, även om jag köpt fel grejor till en början, så är jag idag nöjd ändå, då jag nu har en mycket bra volymförstorare istället!

om man ser till hur anläggningen arbetar så får man en mycket bättre gång på anläggningen om man väljer en större beredare, förutsatt ett men har en värmepump som ger mer än 5kW
jag hade ruskit ogynsamma varmvaten laddningar när jag körde den inbyggda 160liters beredaren. (men nu pratar vi perfektionism)
 
CarMan skrev:
Nibe vill att du ska köpa deras anläggning & vill kamma med ett förslag som är "lagom" i investering och drift.
vill du ha en anläggning som är lagom eller optimal?
Ja du, om jag nu ska ha en optimal som du ser det får jag riva en vägg i tvättrummet, så jag nöjer mig nog med lagom och chansar på att jag isolerat tillräckligt för att ändå ha råd med min bubbelpool...
 
Har du plats för en 11xx occh en 60x60 modul?
Då får du plats för en 300 liters borö slingberedare eller dubbelmantlad smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.