380/220V (numera enligt eustandar 400/230) betyder bara att du är ansluten till ett nät med huvudspänning/fasspänning.
huvudspänningen är spänningen mellan faserna i nätet, och fasspänningen är spänningen mellan fas och neutralpunkt (jord)

det har alltså inget att göra med vad som faktiskt är inkopplat.

ang indragningen av fler faser..., ja har du mätaren i lägenheten kan det bli en hel del dyrt arbete, men som en sista utväg kan du ju då kolla möjligheten att byta till kralligare huvudsäkring. 25A är max vad som får plats i en G2-central (den vanliga proppstorleken), kanske har du bara 20 i dagsläget?
hör är det ju rent av praktiskt att ha huvudsäkringen i lgh iom att det kan bli jobbigt att komma åt att byta i källaren om den skulle sticka.
 
master_mimer skrev:
ang indragningen av fler faser..., ja har du mätaren i lägenheten kan det bli en hel del dyrt arbete, men som en sista utväg kan du ju då kolla möjligheten att byta till kralligare huvudsäkring. 25A är max vad som får plats i en G2-central (den vanliga proppstorleken), kanske har du bara 20 i dagsläget?
hör är det ju rent av praktiskt att ha huvudsäkringen i lgh iom att det kan bli jobbigt att komma åt att byta i källaren om den skulle sticka.
Tack för alla tips och råd!

Nu har jag iallafall lyckats fixa nyckeln till mätarskåpet (som sitter på utsidan av lägenheten, bredvid min ytterdörr). Det är en "mätare för 1-fas växelström", och säkringen är på 25A. När jag hörde efter med ett par elektriker verkar det som att det skulle kosta typ 10.000 att byta ut mätartavlan och dra in två faser till i lägenheten. Är det verkligen rimligt? Vad kostar materialet och hur mycket är jobb?
 
Det är nog tyvärr realistiskt, ny mätartavla, servis, stigare, troligvis även central och ett antal timmars jobb.
Nu har jag inte läst hela tråden just nu men hav förtröstan, folk har lagat mat i lägenheter med enfas i 80 år eller så så det finns garanterat en lösning, som kan innebära att du inte kan köra alla plattor + ugn för fulla trumpeter samtidigt, men hur ofta gör man det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.