Jag planerar att göra om gäststugan på 15 kvm till bastu. El för bastu är redan förberett, men nu har jag funderingar på att det även bör vara en enkel dusch i anslutning till bastun. Eftersom jag inte har framdraget vatten så tänker jag mig ett påfyllningsbart vattenmagasin på ca 100 liter som jag tänkte placera på ca 2.2 meters höjd, och på så sätt få lite tryck på vattnet för att duscha. Det skulle ju vara gott med lite ljummet vatten efter bastun, och därför funderar jag på att installera en genomströmningsvärmare på 4-5 kW.
Någon som har erfarenhet av detta? Räcker "självtrycket" från vattenmagasinet till en genomströmningsvärmare?

Tacksam för synpunkter.
 
J Johan Holmer skrev:
Jag planerar att göra om gäststugan på 15 kvm till bastu. El för bastu är redan förberett, men nu har jag funderingar på att det även bör vara en enkel dusch i anslutning till bastun. Eftersom jag inte har framdraget vatten så tänker jag mig ett påfyllningsbart vattenmagasin på ca 100 liter som jag tänkte placera på ca 2.2 meters höjd, och på så sätt få lite tryck på vattnet för att duscha. Det skulle ju vara gott med lite ljummet vatten efter bastun, och därför funderar jag på att installera en genomströmningsvärmare på 4-5 kW.
Någon som har erfarenhet av detta? Räcker "självtrycket" från vattenmagasinet till en genomströmningsvärmare?

Tacksam för synpunkter.
Tvivlar faktiskt på att 0,2 kg tryck räcker för en genomströmningsvärmare och 4-5 kW räcker inte heller för att få duschvattnet varmt. Sätt in ett stort, gärna platt, kärl i bastun istället som får värma vattnet. Har du vedkamin, så finns det ju kärl, som sätts direkt på skorstenen.
 
Finns ett antal trådar här på Bygga Hus, som behandlar ämnet och pekar på problemen. Sök " genomströmningsvärmare för dusch". Exempelvis ger en liten värmare (3,5 kW) ett flöde på typiskt 1,8 l / min vid 25 graders höjning av temperaturen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.