Vi håller på att avsluta vårt husbygge och ska genomföra besiktning. Vi har någon slags försäkring (Garbo) och alla våra entreprenörer är anmälda till den. Vår hustillverkare har nu bokat en kontrollbesiktning och denna verkar knuten till Garbo. Vår kontakt på hustillverkaren menar att det är smidigt om vi sedan anlitar samma besiktningsman till slutbesiktningen. Stämmer det? Jag fattar att det är smidigt för den men är det inte bättre för oss att ha en annan besiktningsman som vi själva valt?
 
Smidigt för dem. Välj en egen!
 
Vi byggde färdigt vårt hus i april och vi hade också en försäkring från Garbo. Den killen var INTE på husleverantörenssida, han var snarare på vår sida. Han var extremt petig (superbra!) och röt ifrån när husleverantören inte hade raka svar på hans frågor.

Jag förstod det som attans man inte kunde välja besiktningsman när det gällde Garbo utan att det var tvunget att vara en person från just Garbo.

Kontrollansvarig däremot, DET ska du välja själv och inte ta personen som husleverantören rekommenderar.
 
som skrivits ovan. Varken ni eller husföretaget väljer vilken besiktningsman som kommer från Garbo. Han är opartisk och nu för tiden tycker jag nog dom är bra och konsekventa. Men däremot kan man neka till den dom skall skicka så han byts ut. KA skall ni såklart välja själva. Såg nu att KA har ni ju såklart redan.
Redigerat igen läst slarvigt.
Självklart skall samma besiktningsman göra kontroll och slutbesiktning annars blir det inte rätt.
 
Vi tecknade ingen annan försäkring via Garbo än att vi har bevis för färdigställandeskydd. Kommer det ändå besiktningsman från Garbo eller hur bokar vi en sån?
 
Gå in på Garbos hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.