G
Jag tackar för de svaren Hempularen och mgranbom!

En annan fråga:

Hur ser ni på golvvärme i garage?
För- och nackdelar?
Står i valet och kvalet om vi ska ha radiatorer eller golvvärme. Pris för materialsatsen blir densamma om vi gör jobbet själva, men grundentreprenören är lite kinkig och vill ha in rörmockare som lägger slingorna vilket gör att prisskillnaden blir ca 20 000kr extra för golvvärmen.
 
Redigerat:
Fördel: Enkelt och rätt billigt att installera, tar ingen plats.
Nackdel: Ger ett "trögare" system som kan vara dumt om garaget inte skall vara konstant uppvärmt.
 
G
Tack för svar Gabbe!
 
G Gunnar_80 skrev:
Eftersom inga svar så tar jag en ny fråga...

Vilket värde finns det att ha varmvatten i garaget?

Vi kommer har garageplattan 4m från husplattan och det blir en kulvert där emellan. Det blir en utslagsback i garaget samt antingen tappkallvattenkran eller en blandare.
Gissar att priset ökar en del med tappvarmvatten, sen blir det ju stillastående vatten i ledningarna eftersom man tappar väldigt sällan i garaget. En fördel är ju dock att man kan tvätta händerna i varmt vatten när man skruvar och snickrar.
Jag satte en liten varmvattenberedare under tvättbänken i garaget. Fungerar kanon med varmvatten direkt och har hitintills inte varit problem att vattnet inte räckt till. Så jag tycker det är lättare än att dra dit varmvatten från huset.
 
  • Gilla
Gunnar_80 och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar_80 skrev:
Jag tackar för de svaren Hempularen och mgranbom!

En annan fråga:

Hur ser ni på golvvärme i garage?
För- och nackdelar?
Står i valet och kvalet om vi ska ha radiatorer eller golvvärme. Pris för materialsatsen blir densamma om vi gör jobbet själva, men grundentreprenören är lite kinkig och vill ha in rörmockare som lägger slingorna vilket gör att prisskillnaden blir ca 20 000kr extra för golvvärmen.
Radiatorer är alltid i vägen när man vill sätta upp en hylla eller krokar men största fördelen med golvvärme är väl att golven torkar upp snabbare och att golvet känns varmt om man behöver ligga på det när man skruvar med bil eller liknande.
I vårt gamla garage (som endast värmdes upp när det behövdes) ville gärna smältvatten från bil, skoter mm frysa på golvet närmast porten.
Drar du ut värmerör från huset? Du har inte funderat på luft-luft pump...?

/M
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
G
mgranbom:
Det blir en kulvert mellan hus och garage (4m mellan byggnaderna) där VS, tappvatten, avloppsrör och el kommer från huset, via kulverten och upp, genom, plattan in i garage.
 
  • Gilla
estan87
  • Laddar…
G Gunnar_80 skrev:
Slänger in en annan frågeställning som rör el och försäkring...
När det gäller elen i garaget skulle potentiellt en bekant till oss kunna göra detta jobb. Personen i fråga har tidigare haft elbehörighet för många år sedan, men jobbar nu inte längre som elektriker och vad jag förstått har behörigheten dessutom utgått (enligt vad han förklarat).

Hur fungerar det med försäkringsärende i vid ex. brand... måste man då ha gilitigt kvitto på att en elektriker gjort installationen?
...hur fungerar det i så fall om det kvittot skulle finnas i huset i en pärm och brinner upp?
Har ni andra tagit in behörig elektriker som gör hela jobbet?

Fungerar bra PMa om man hellre vill.
Du måste inte ha några kvitton på att arbetet är utfört av behörig elektriker. Du som anläggningsinnehavare ansvarar för att elinstallationen är gjord på ett säkert och korrekt sätt, oavsett om det gjorts av behörig elektriker eller av någon annan.

Sen är det också så att de allra flesta som arbetar som elektriker inte har någon formell behörighet. De arbetar under någon som har det. Därför får någon som jobbar som elektriker inte heller utföra några elarbeten i sitt eget hem eller hos någon bekant (om det inte sker som en del i hens arbete på elfirman då).
 
4m mellan hus och garage. Då kanske du bör kontrollera brandskydd mm. Kanske behövs dubbelgips eller så.

Gilvvärme måste vara guld i ett garage.

Vad gäller tidsåtgång tar spackling, slipning och målning ganska många timmar. Om du vill ha det bra. Vad utgår du i från?
 
  • Gilla
forester03
  • Laddar…
G
Vectrex: Stort tack för ditt inlägg. Tar med mig detta i det fortsatta arbetet.

Johel572: Jag har kollat upp saken och enkelgips räcker. Se tabellen längre ned på denna sida:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

"EI 30 i en av väggarna. Oklassade fönster: Max 1 m2. Dörrar: EI 30"

Jag håller på kämpa för golvvärmen men grundentreprenören har varit lite "stel". Vi skall dock ha möte inom kort och då kommer jag ställa krav på lämplig lösning så vi får golvvärme (antingen lägger vi slingorna själva så får de ta betalt för extra cellplast och L300 element istället för L200... eller så tar de rimlig peng för att göra det själva (ca 200-250kr /m2 extra har samtliga övriga grundentreprenörer jag pratat med tagit för att lägga golvvärme).

Gällande spackling så får jag se hur motivationen ser ut när jag kommit så pass långt. Skall bygga hela garaget i lösvirke i egen regi med hjälp från svärfar. Ev. målar jag väggarna vita och spacklar i framtiden när orkar.
 
G Gunnar_80 skrev:
Johel572: Jag har kollat upp saken och enkelgips räcker. Se tabellen längre ned på denna sida:
[länk]

"EI 30 i en av väggarna. Oklassade fönster: Max 1 m2. Dörrar: EI 30"
Enbart enkelgips ger EI15, men nu kanske du tittat på hela väggen med stenull isolering samt eventuellt brandskydd i motstående byggnader? För mig gavs det godkänt med enkelgips+ plyfa/osb samt stenull isolering.
 
G
Shakula: Det blir mineralullsisolering, träreglar, OSB och gips. Väggarna har 190mm tjock isolering (145mm + 45 installationszon).
Här är lite exempel på olika materials brandmotstånd:
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/

Som jag tolkat saken bör jag klarar EI30 med gips och osb. Sen är det endast den ytterägg som vätter mot huset som skall brandskyddas som jag tolkat saken (ringde en konstruktör som sitter på Melby garage och dubbelkollade tidigare i våras när jag projekterade garaget).
 
Redigerat:
A
G Gunnar_80 skrev:
Har skrivit en del om mitt garageprojekt i följande tråd:
[länk]
Dubbelgarage ca 50m2 invändigt inkl. förråd beläget i nordligare delarna av Sverige.

Då det verkar finnas rejält med kompetens här på forumet och jag säkerligen kommer ha många frågor startar jag en ny tråd för detta istället för massa olika trådar.

Kommer ha gipstak i garaget och velar nu mellan takgipsskivor (1200x600) eller gipsskivor (2400x1200).
Är inte jätteglad åt tanken på att behöva spackla taket samt att kostnadsskillnaden är marginell.

Vilken förläggning blir enklast?
(kommer göra jobbet helt på egen hand)

Har man skivlyft även när man installerar takgipsskivorna? (1200x600)
Är du såpass petig att du behöver spackla om du kör vanlig gips i taket ? När jag gjorde garaget tänkte jag att jag spacklar sämre än jag målar så jag målade vägg/tak utan spackling och det är inget som stört hittills
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.