F Frågan skrev:
Vi bygger vårt hus på styltor. Eller i alla fall höga plintar. Inte så annorlunda ett normalt plintbygge mer än att man får tänka på "fasaden" nedåt. Vi passade på att låta bjälklaget skjuta ut omkring 70 cm på långsidan. Där har vi en limträbalk som medger lite färre plintar än i övriga plintrader[bild]
Häftigt. Ska bli intressant att se hur det ser ut när det är färdigt
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, jag rev bort det gamla golvet med sin mögliga kutterspånsisolering, och byggde ett "riktigt" golv,
som var upphängt i väggarna med balkskor, och med isolering som var bottnat med vindtät trossbotten.
Det var riktigt skönt när man kunde gå omkring utan raggsockor.
Speciellt när våra små barn började dyka upp. :)
Det var just därför som de byggde golvet helt separat. För att det skall vara enkelt att förnya.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Vi bygger vårt hus på styltor. Eller i alla fall höga plintar. Inte så annorlunda ett normalt plintbygge mer än att man får tänka på "fasaden" nedåt. Vi passade på att låta bjälklaget skjuta ut omkring 70 cm på långsidan. Där har vi en limträbalk som medger lite färre plintar än i övriga plintrader[bild]
Intressant! Är lite sugen på en liknande lösning. Hur armeras och förankras plintarna i berget? Vilken dimension på plintarna och cc mått? Dimension på LT-balkarna? =)
 
F
Plintarna är 250 mm och cc-mått är 3400 mm. Armerade med 12 mm järn som är nedborrade 150-200 mm i berget. LT balken är 90x315. Överhänget är knappt 600 mm. Under huset har jag en enklare bärlina med hopspikade 220x45 och tätare med plintar. Där är plinthöjden i snitt lägre.
Så här i efterhand hade det nog varit snyggt med limträbalk för alla bärlinor och kanske också förlängt dem så att altanen kunde läggas på utskjutande LT-balkar och slippa stolparna.
Jag är hursom mycket nöjd med den LT-balk vi har - färre plintar och överhänget gör det i alla fall lite mer estetisk än om plintarna stått längst ut vid yttervägg.
 
  • Gilla
Buzzword
  • Laddar…
Tack! Ja jag gissar att ju fler plintar man kan ersätta med LT-balk desto lägre pris blir det. Men man ska väl akta sig för att låta balkarna gå utanför fasad, svåra att byta ifall de får fukt/väderskador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.