Står inför jobbet att gräva ner 65 m PEM-rör för färskvatten i mark där grävmaskiner inte kan komma åt, så det måste bli för hand. För att slippa gräva ner till frostfritt djup, kan jag gräva till 40 cm och isolera röret med cellplast?

Har ni några praktiska erfarenheter av detta sätt att isolera rör?

Jag antar att cellplast går att gräva ner, det används ju i husgrunder. Hade tänkt köpa rektangulära block på Byggmax, skära dem i långa strimlor och limma ihop att de täcker runt om röret med 150 mm tjocklek i alla riktningar.

Försökte göra lite överslagsberäkningar för att se hur lång tid det tar för vattnet i ett sådant rör att frysa om det står still. 32 mm PEM slang (innerdiameter 26 mm) lagd i 150 mm tjock cellplast. Yttertemperatur: -25 C. Cellplast värmeledningsförmåga: 0,040 W/mK. Smältvärme för vatten: 333.000 J/kg. Räknat på en meter rör för att förenkla:

Vattenvolym: 3,14 * 0,026 m * 0,026 m / 4 = 0,00053 m3 = 0,53 liter = 0,53 kg
Innerarea: 3,14 * 0,026 m = 0,082 m2
Värmeförlust vid 0C vatten, -25C utsida: 0,040 W/mK * 25 C * 0,082 m2 / 0,15 m = 0,55 W
Tid till frysning: (333.000 J/kg / 0,55 W) * 0,53 kg = 321.000 sek = 89 timmar = 3,7 dygn

Så när det är som kallast bör jag försöka förbruka hela rörets vattenvolym varje dag för att ha garanti att det inte ska frysa (0,53 liter/m * 65 m = 34 liter vatten). I teorin.
 
Redigerat:
Tar inte vanlig eps-isolering åt sig vatten efter lång tids exponering?
Är xps bättre tro?

En annan fundering; om du lägger isolering någon halvmeter/meter åt varje sida men lämnar "öppet nedåt" så kanske marken kommer hjälpa till att hålla temperaturen över nollan?
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Tar inte vanlig eps-isolering åt sig vatten efter lång tids exponering?
Är xps bättre tro?

En annan fundering; om du lägger isolering någon halvmeter/meter åt varje sida men lämnar "öppet nedåt" så kanske marken kommer hjälpa till att hålla temperaturen över nollan?
Ja XPS verkar bättre. Eller går det att linda byggfolie runt valig EPS plast för att skydda?

Har också hört om det där med att lämna öppet nedåt så att marken under hjälper till, men förstår inte varför det skulle bli så. När tjälen går ner i marken så kan den ju gå ner under röret också. Om man lägger en väldigt bred skiva cellplast kanske det kan vara ide att lämna öppet nedåt.
 
Värmen kommer nerifrån, så du ska bara isolera på ovansidan. Dock är det bra att isoleringen går ut på sidorna, så det behövs ett ganska brett dike jämfört med om man gräver djupare.
Går det inte att komma åt med t ex en 1-tons minigrävare?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det fungerar med isolering bara på ovansidan men det måste vara skivor på tvärsen (1,2 meter).
Min nödvärme kulvert ligger på 60 cm djup under plogad gårdsplan, den står still för det mesta men fryser inte.
Detta är i Umeå, inte värsta köldhålet men ändå.

Protte
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värmen kommer nerifrån, så du ska bara isolera på ovansidan. Dock är det bra att isoleringen går ut på sidorna, så det behövs ett ganska brett dike jämfört med om man gräver djupare.
Går det inte att komma åt med t ex en 1-tons minigrävare?
Det är för brant, stenigt och fullt av träd. Går kanske att få dit en grävare om hela området görs om, men det finns inte tid denna säsong.

Om vi antar att 1 cm cellplast motsvarar 10 cm jord i värmeledningsförmåga, och jag lägger en skiva som är 15 cm tjock och 100 cm bred på 40 cm djup i mitt dike, så skyddas röret av motsvarande 1,75 m jord. Bra så här långt. Men tjälen som går ner vid sidan av skivan och sedan tar vägen horisontellt in mot röret behöver bara gå 0,4 + 0,5 = 0,9 m. Så även med en sådan extremt bred skiva så blir det inte frostfritt djup.
 
prototypen prototypen skrev:
Det fungerar med isolering bara på ovansidan men det måste vara skivor på tvärsen (1,2 meter).
Min nödvärme kulvert ligger på 60 cm djup under plogad gårdsplan, den står still för det mesta men fryser inte.
Detta är i Umeå, inte värsta köldhålet men ändå.

Protte
Tack, det var intressant att höra.

Men det faller nog ändå på arbetsinsatsen. Bara tanken att gräva för hand ett 60 cm djupt och 1,2 meter brett dike som är 65 meter långt...
 
En vattenledning som det är hyfsat flöde i klarar förvånansvärt grunda djup och tunn isolering men så fort det står still bildas isen. Vad exakt som hyfsat flöde, grunda djup och tunn isolering innebär har säkert någon forskat på om man vet var man ska leta. Det vet jag att en vattenledning med lågt eller inget flöde fryser till slut oavsett isolering: då är enda lösningen att gräva jättedjupt eller att installera en värmekabel.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En vattenledning som det är hyfsat flöde i klarar förvånansvärt grunda djup och tunn isolering men så fort det står still bildas isen. Vad exakt som hyfsat flöde, grunda djup och tunn isolering innebär har säkert någon forskat på om man vet var man ska leta. Det vet jag att en vattenledning med lågt eller inget flöde fryser till slut oavsett isolering: då är enda lösningen att gräva jättedjupt eller att installera en värmekabel.
Ja det låter logiskt. Kanske en värmekabel vore bäst. Eller kanske lägga ett 12 mm PEX rör bredvid och sakta köra varmvatten genom när det är riktigt kallt.

Skulle gissa att när man pratar om frostfritt djup för olika områden så når tjälen väldigt sällan det djupet, kanske bara hälften av det djupet under en vanlig vinter. Då kan man stå ut med lite extra jobb de dagar då tjälen går ovanligt djupt.
 
B BjörnBygger skrev:
Det är för brant, stenigt och fullt av träd. Går kanske att få dit en grävare om hela området görs om, men det finns inte tid denna säsong.
Jag tror inte du handgräver denna säsong om det är stenigt och fullt med trädrötter...
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Under en plogad gata kan tjälen nå oanade djup även i Mälardalen där jag bor: 2 meter med stillastående vatten invid servisventilen: is. Lägg ner en vattenledning med värmekabel, gräv så djupt du tycker du måste för annan verksamhets skull och isolera så blir det bra.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Finns frostsäkra vattenledningar att köpa. Pur-isolerade med självreglerande värmekabel. Billigt är det inte, men ibland är det enda alternativet.

Har du kollat upp om någon firma kan "gräva" med en kedjegrävare då kommer du ner dryga metern, med en maskin som inte är speciellt stor.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Det finns väl kopplingar att köpa där man kan ansluta en värmekabel och mata ute den i en befintlig ledning. Annars, om man också isolerar, kan ju värmekabeln ligga dikt an vattenledningen på utsidan.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.