Hmm, funderar om jag har tänkt lite snålt. Dragit en matning till en GV fördelare, enkel väg typ 12m från BVP till GV fördelare med 20mm LK pex rör. Röret som går i plattan är typ 7meter eller så. Ytan som ska värmas är maximalt 70m2, men tanken va när jag drog röret att "bara" lägga de i badrummet och hallen, men de kanske vore nice å ha det på hela våningen. Är de svårt att byta ut röret? Skulle dra i ett 25mm pex istället, de är samma skyddsrör på båda. Den är lagt med vida böjar och två rörbockstöd i ändan. Ska jag byta de så bör jag nog göra de innan jag bygger igen väggen i badrummet. Nu är det en gjuten betongplatta över rören. så de lär ligga tajt i betongen.
Va tror forat? Vad är bästa metoden för att byta röret i så fall?
Så här de ser ut, röret är inringat med rött.
En kabeldragning längs en betongvägg med rör och kablar, där ett 20mm LK pex rör är markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20mm LK pex rör inringat med rött i byggprojekt, bredvid rörmätare och elektriska rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsvy av golvvärme med LK pex rör i slingor, fastsatta på betongplatta, rör markerat med rött.
 
Hej gira en ända så att du får en tunn spets på 20 slangen sen gör du samma med 25 slangen och sticker de tunna ändarna in i de olika slangarna.
Sen borrar du flera hål igenom båda slangarna och trycker i najetråd i hålen och syr fast slangarna. Ta en polygrip och tryck till najetråd där den kommer ut så den inte sticker ut för mycket på vart håll.
Sy så att ändarna på tråden pekar mot den nya slangen så de inte fastnar i skydds röret.
Sen på med ett tunt lager plast tejp och en jävla massa glidex, be en kompis komma över och trycka i sy änden medan du drar i andra, tryck i mer glidex då och då.
Lycka till
 

Bästa svaret

En bild säger mer än 1000 ord. Gör så med båda slangarna och tryck i dem i varandra så det nästan ser ut som ett helt rör
 
  • Två ihoptryckta vita slangar framför en metallstruktur, påminner om ett helt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förslaget, får väl ta och testa den metoden. Va ror du, ser böjarna tillräckligt snälla ut för att få igenom ett nytt rör?

Kan man vattenfylla skyddröret för att få nuvarande rör att glida lättare? eller är de glidex som gäller?
 
De böjarna ser fina ut. Fyll inte vatten i skydds röret utan använd bara glidex. Har du en kompressor så kan du prova att blåsa in glidex.
Du hängde med hur du syr ihop den gamle slangen med den nya? Dra inte ut den gamla slangen utan att ha satt fast den nya i ena änden. Mvh Calle
 
Tänkte försöka se om jag kan få lite rörelse i gammla röret i helgen. Om jag lyckas få de att rubba på sig så blir de väl helgen efter som jag gör ett försök att byta rören. Har ni låt tips hur man får grepp om de gammla röret. Tänkte om de sitter hårt och man verkligen behöver dra ordentligt?

Kan mma bygga typ en ställning i trä, typ en bock över och fästa ett spännband i för att få lite extra dragkraft? Hur mycket klart röret innan de går av?

Yepp, hänger med på hur man ska sy ihop rören. :) Kalasbra med all info ni sitter på.
 
  • Gilla
Calle.p
  • Laddar…
Stor rörtåg att klämma med på slangen och en kofot till att bända med mellan någon regel och tången. Eller någon annan lösning, bara fantasin som sätter gränser. Mvh Calle
 
Ha en annan snubbe i andra änden som trycker på hjälper alltid lite
 
Krilleman
Calle.p Calle.p skrev:
Ha en annan snubbe i andra änden som trycker på hjälper alltid lite
Det är snarare ett måste!
 
En liten update. Kallade över farsan och gjorde mig beredd på en ordentlig brottningsmatch med röret, skulle checka om de över huvud taget gick att byta. Här behövdes de ingen brottningsmatch, vi la lite tryck i ena ändan av röret och drog i andra. Plätt lätt, behövdes inte ens glidmedel eller så.
Så nu återstår de att beställa nya innerrör och göra enligt instruktion ovan. Kan dock vara smutt att förse de större röret med glidex så att de glider lätt igenom.
Återkommer när rören är bytta :D
 
Du drog inte ut de gamla slangarna utan att ha sytt på de nya slangarna va?
 
Nerå, de har jag inte gjort. Ville dock försäkra mig om att de gamla slangarna är rörliga, dvs att röret som de ligger i inte har kollapsat när jag gjöt eller att böjarna va för snäva. Därför drog vi dem lite fram och tillbaka innan jag införskaffade en ny slang. Nu är den nya slangen inköpt, ska bara hitta nån som har tid att hjälpa mig en helg att dra igenom den nya mha den gammla slangen. Har jag tur blir de i helgen.
 
Slutrapport:
Bättre sent än aldrig, helgerna flög förbi och de där med i helgen blev visst många helger senare. Men nu är i alla fall slangen bytt. Tack för alla goda råd!
Detta visar hur viktigt de är att följa monteringsanvisningarna från tillverkaren. Vi sydde ihopp slangarna precis som föreslagits i tråden, borrade fem hål och sydde ett gäng gånger med ståltråd, tejpade ändarna med eltejp och såg till att de va mjukt skurna innan. En generös klutt glidex i röret och så körde vi på. Tog bara typ 5 minuter per slang att byta, största jobbet va att dela på slangarna och sy ihopp dem. Sen gick de galant. :D

Tack alla för superbra hjälp! Tyvärr blev de inte så mycket bilder, men en hanns de med i alla fall. Annars gick allt så fort, va en riktig slangröra i källaren när vi höll på. =)

Händer som håller och syr ihop två plastslangar med ståltråd, bild med oskärpa i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjuder på en med delux oskärpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.