Helt Ok,debitering,jag fick bytt ett vägguttag som det blivit kortslutning i,elektriker kom skruvade av och hade naturligtvis inte en enda reservdel utan skulle komma tillbaks senare på dagen när han ändå hade andra ärenden i närområde.Kom åter på eftermiddagen och satte upp nytt vägguttag,Summa arbetstid 20min och fick en faktura på 1000kr
Då kan man snacka om saltad faktura
 
  • Gilla
bolama
  • Laddar…
M memike skrev:
Nu handlade ju inte tråden om din rätt eller dina åsikter. Frågan är ju fortfarande om det var rimligt att betala 1200kr för 16km och 1000kr för 15min användande.

Vi hyr ofta on både fyrhjulingar och skotrar på mitt job, det är inte en enda firma som tar bas hyra/dygn för dessa, utan fakturerar hela timmar så JA jag anser väl att varför ska jag pröjsa för 8h när jag kan betala för 1h?

Du ringer aldrig ang en faktura som du får privat på för hög avgift på ditt mobil abonemang, elen, försäkring, etc? Jag menar det är ju bara penuts att betala lite mer än vad man ska...

.
Förstår då inte varför inte använda dom kontakter du har ? Som är mycket billigare.
 
  • Gilla
bolama och 3 till
  • Laddar…
T
D Dub361 skrev:
I inlägg #1 var effektiv tid 2,5h, nu var den helt plötsligt 15 min?
Nej, han skrev effektiv tid 15min, var får du 2,5h till?
 
helt normal debitering.
Med tanke på dina svar jag sett så tycker jag att du mer eller mindre borde gjort jobbet själv
så hade du sluppit irritationen.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Nej, han skrev effektiv tid 15min, var får du 2,5h till?
TS har redigerat sitt första inlägg, han la till ”effektiv tid 15min” efter att @Dub361 skrev sitt inlägg,
Se citatet i följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/saltad-faktura-vad-goera.324617/#post-3068730
Du får gå till det inlägget för att sedan kunna se TS orginalinlägg.

Skärmdump av ett foruminlägg där användare diskuterar en faktura för markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Jag kan inte få ihop fakturan till 4900 utan 1000 spänn mindre? Jag tycker priserna verkar rimliga. Jag betalar också typ samma för utkörning jord och grus ungefär samma sträcka. Man kan ju fundera på om de skulle lämna tillbaka fyrhjulingen så fort de var klara med den, men då skulle du istället betala för den transportiden. Och vad menar du med ”effektiv tid”? Om den behövdes lite i början och lite i slutet så är det väl så .. 250:-/t känns rimligt. En grävmaskin kostar väl typ x5.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
Du får lägga till momsen...
 
C crazytok skrev:
Du får lägga till momsen...
Jaså? Jag som levde i villfarelsen att man som privatperson brukar prata inkl moms. Men du har säkert rätt. Det löser ju problemet.
 
M Myckling skrev:
Tillhör också skaran som inte tycker fakturan är orimlig. Även om fyrhjulingen bara användes 15 min så var den ju ianspråktagen av dig i 4 timmar, så nja, jag hade nog inte tagit strid. Då finns det betydligt större fighter att engagera sig i. :)
jag tror inte att de skulle hyra ut en maskin, vilken som för kortare tid än typ 2 timmar
Uthyrningsfirma bryr sig inte om maskinen jobbar hela tiden eller ej, heller inte att den ska köras till ett ställe tiden är fr o med maskinen ut ur firma och tillbaka.
En försynt fråga Memike: om du själv har hyrt och jobbat med sånt, iaf som det ser ut i ditt inlägg, varför har inte du själv hyrt en maskin och fixat jobbet?
 
  • Gilla
ElMatti
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
I inlägg #1 var effektiv tid 2,5h, nu var den helt plötsligt 15 min?
De tar väl betalt för både uthyrningstid och körtid med maskinen.
Dyrt - nej det tycker jag inte, men mycket pengar är det utan tvekan
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag som levde i villfarelsen att man som privatperson brukar prata inkl moms.
TS har väl skrivit av fakturan där momsen läggs på på sista raden.

Vänta tills TS upptäcker att denne har betalat 525 kr/timme för arbetstiden.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Helt ok, men vi pröjsar 1500 kr för transport när vi beställer grävmaskiner idag på site. inom kommunen. Då snackar vi 15-2+ton maskin och lastbil. Här snackar vi släpvagn och 300kg furhjuling.

Aja jag anser fortfarande att det inte ska kosta 75kr per km att köra ut något. Och att Dygns debitera en fyrhjuling också är fel Men det är vad jag tycker. Jag ska jaga killen.

Och anser att denna tråd inte leder någon vart. Dem flesta här inne verkar antingen bedriva egna bluff företag eller har som hobby att bränna iväg pengar på ingenting som hobby.

Jag har varit i branschen så pass länge att jag kan kalla mig senior inom entreprenad. Och jag ser en bransch som inte var som förr. Ingen heder och stolthet verkar finnas kvar. Alla jagar dem där pengarna istället för att vara hederlig och stolt över vad man gör. det är skillnaden idag och förr.
M memike skrev:
Helt ok, men vi pröjsar 1500 kr för transport när vi beställer grävmaskiner idag på site. inom kommunen. Då snackar vi 15-2+ton maskin och lastbil. Här snackar vi släpvagn och 300kg furhjuling.

Aja jag anser fortfarande att det inte ska kosta 75kr per km att köra ut något. Och att Dygns debitera en fyrhjuling också är fel Men det är vad jag tycker. Jag ska jaga killen.

Och anser att denna tråd inte leder någon vart. Dem flesta här inne verkar antingen bedriva egna bluff företag eller har som hobby att bränna iväg pengar på ingenting som hobby.

Jag har varit i branschen så pass länge att jag kan kalla mig senior inom entreprenad. Och jag ser en bransch som inte var som förr. Ingen heder och stolthet verkar finnas kvar. Alla jagar dem där pengarna istället för att vara hederlig och stolt över vad man gör. det är skillnaden idag och förr.
Att folk har en egen personlig åsikt som inte råkar falla dig på läppen behöver ju knappast betyda att de driver blufföretag eller älskar att bränna lönen på nada!! Varför förväntar du dig att få egot masserat här, du verkar ju redan vara världsmästare på ämnet?!?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Dem flesta här inne verkar antingen bedriva egna bluff företag [..]Jag har varit i branschen så pass länge att jag kan kallar mig senior [..]
Det känns ju väldigt konstigt att någon som är senior inom entreprenad saknar egna kontakter och är så oerfaren att han inte kontrollerar kostnader innan beställning. Och sedan frågar forumet om råd. Och anklagar alla för att vara elaka egenföretagare när de inte håller med.

Kan det vara så enkelt att dina kommunpriser är kraftigt rabatterade kanske för att kommun är en stor kund?
 
  • Gilla
ElMatti och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det känns ju väldigt konstigt att någon som är senior inom entreprenad saknar egna kontakter och är så oerfaren att han inte kontrollerar kostnader innan beställning. Och sedan frågar forumet om råd. Och anklagar alla för att vara elaka egenföretagare när de inte håller med.

Kan det vara så enkelt att dina kommunpriser är kraftigt rabatterade kanske för att kommun är en stor kund?
. Hela inlägget verkar töntigt skrivet, vad är ta ute efter om han inte kan godta andras åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.