Hej, köpte nyss ett fritidshus byggt för 6 år sedan. Sedan detta har ingen gjort något åt trädgård (huset blev uthyrt etc.).

Hur bör jag bäst hantera marken (på bild) för att anlägga en gräsmatta?
Kan jag bara gå på med jord rakt över och sedan så?
 
  • Ojämn mark med gräs och ogräs, potentiell yta för ny gräsmatta vid ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vet du vad som växer där , en närbild , det finns dom vet , fräs inte då får du mer ogräs
Klipp kort jämna ut med jord ca 5 -10 cm ( beror på hur stort det är ) 10 cm = 1 m3 per 10 m2 så gräsfrö , var inte snål på frön ,
vattna , fröna får aldrig torka då dör dom , sedan blir det att klippa ofta för att utarma ogräset
 
Ja det är lite av varje som växer där mellan grästorvorna...:thinking:
 
  • Ojämn gräsmatta med blandade växter och grästorvor, bakgrunden visar mer vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en och samma jordsort jag behöver i alla fall? Behöver inte grunda med någon annan med denna grund (vilket vore tacksamt)!
 
R
Om någon säger att du ska fräsa den , så tänk på att då klipper du alla rätter som finns i smååå bitar där varje bit blir sin egen planta så småningom ,, m.a.o mer ogräs
Det är nästan en hage du har då med lite olika växter på , säkert lerjord .bara toppa med vanlig gräsmattejord som jag kallar det ingen märkvärdig eller specialjord behövs och jämna av till så slätt som möjligt , gräs växer i all jord mer eller mindre bra ,. klipp så kort det går utan att klipparn tar i backen ( plocka lite sten först ) och gör som jag skrev tidigare
Nu är rätt tid för ny matta , lite vatten och fukt i luften så det inte torkar ur , tar kanske en vecka innan dom smååå stråna syns
 
Toppen, stort tack för din hjälp(y)(y)
 
Jag är i liknande sits.

Hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.