Ska försöka fatta mig så kort och kärnfullt som jag bara kan.

På grund av planbestämmelserna i området kan jag inte få mer bygglov på tomten, med annat än att stycka av. Men om jag förstått reglerna rätt så kan man alltid uppföra ett Attefallshus och en friggebod på tomten.

Jag stod i begrepp att bygga ett "temporärt" förvaringstält härom året när grannen (som har ett eget tält) mitt i bygget började knorra om bygglov. Då var det bara att lägga ner projektet och inse att ett svartbygge inte var ett alternativ. Jag hade dock redan jobbat i ett par månader med att för hand skotta ut 17 ton grus på tjock plastmatta och gräva ner åtta plintar i backen. Allt för att det skulle bli så ordentligt jag önskade mig.

Nu ett år senare står jag med samma fundering igen. Jag behöver verkligen förvaring, speciellt om vintern och platsen där jag tänkte bygga tältet är perfekt, skuggig baksida nära (>4,5m) vägen. Dessutom är ju markarbetet redan förberett, grusplanen blev riktigt bra och plintarna är kvar.

Har nu suttit och läst lite, men juridiksvenska är för mig lika obegripligt som utländska, därför frågar jag här:

Finns det några tekniska förhinder med att bygganmäla ett förvaringstält som ett attefallshus?

I grova ordalag tänker jag mig konstruktionen ca 4x6m med stampat grusgolv, stomme i trä och en rejäl presenning som vind/regnskydd. Konstruktionen kommer säkert förfinas med en riktig garagedörr och panel som förstärker konstruktionen. Från början var konstruktionen tänkt att bli ca 3,2m hög, men nu funderar jag på att göra den lite högre eftersom reglerna tillåter det och ett förvaringsloft är en värdefull tillgång. Jag kommer dra el för belysning och något enstaka uttag, men inget vatten/avlopp.

På tomten finns redan ett gästhus med pentry, men utan toalett. Det är förvisso i ett ganska dåligt skick, men borde kunna renoveras/bytas ut utan några tekniska förhinder. På så vis behöver jag inte ett attefallshus för den funktionen.

Drömmer även om en bastu i framtiden, men den borde man väl kunna anmäla som en friggebod om den inte blir större än så?

Har jag tänkt rätt eller fel i detta?
 
Låter genomförbart. Det som kan bli en fråga är om de bedömer att tältbyggnaden rent estetiskt inte passar in i området och därför nekar, men det ska i normala fall inte vara något problem.

Det som kan vara problem vid uppförande av tält enligt min erfarenhet är att få fram konstruktionshandlingar för stommen för att visa att de klarar snölaster osv. Och beroende på vart man är i landet är de ofta dimensionerade för sydliga breddgrader, precis som många montagefärdiga uterum, och då blir konstruktionen ofta för klen i norrland. Nu ska du bygga stommen själv så då ska det inte vara några problem.
 
Intressant aspekt med det estetiska värdet. Jag har i detta snarast funderat på att ha själva "duken" som ett vind/regnskydd, medan stommen med spont/panel kommer utgöra själva utseendet och bärigheten. Exakt hur detta skulle utformas har jag inte klart för mig då jag mest spånar. Men klart är att man skulle vilja bygga det lite stabilare om man nu går den omständliga vägen. Det jag ville reda ut var nog främst att det inte finns några tekniska förhinder med en så "enkel" byggnad, registrerad som ett attefallshus.

Ett annat alternativ är att helt sonika avvakta ett tag till och se om grannen trillar av pinn eller flyttar och bygga illa kvickt innan en annan flyttar in, för ingen annan i hela området har något emot att jag snickrar och mekar och det finns svartbyggen på i princip varannan tomt. Men det talar man inte högt om här på bygden...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.