Hej.

Har precis byggt ett nytt hus och genomgått detta med en rad olika fakturor. En del har man synpunkter på men låter det glida igenom då man ej an kontrollera allt.

Dock fick jag en som känns helt förjävlig. Hade en markfirma här som satte lite L-stöd, fixade lite med massor osv. Bad dem lägga på lite matjord och plana ut. De la på den men planade inte ut den. De skulle komma tillbaka.

Sagt och gjort de kom tillbaka eller en kille kom tillbaka med en furhjuling.

Jag var själv med och öste jord i de 4h som det tog totalt, Med ca 1,5h tjöt och vätskepaus inkluderat.

Fick nu fakturan.
4h X 420kr/h = 1680kr
Hyra maskin (fyrhjuling effektiv tid 15min) = 1000kr???? helt sjukt enl mig
Utkörning = 1200kr (är ca 8km från deras ställe)

Alltså 4850kr inkl moms för typ effektiv 2,5h jobb. Vad gör man? Känns som riktigt ocker!!!

/mvh
 
Redigerat:
Låter inte som en orimlig kostnad.
Eftersom du är missnöjd med kostnaden/faktura så ta kontakt med markfirman.

Frågan är om du har gjort upp om pris i förhand och fått ett pris eller om arbetet har utförts på löpande räkning.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Hej.

Har precis byggt ett nytt hus och genomgått detta med en rad olika fakturor. En del har man synpunkter på men låter det glida igenom då man ej an kontrollera allt.

Dock fick jag en som känns helt förjävlig. Hade en markfirma här som satte lite L-stöd, fixade lite med massor osv. Bad dem lägga på lite matjord och plana ut. De la på den men planade inte ut den. De skulle komma tillbaka.

Sagt och gjort de kom tillbaka eller en kille kom tillbaka med en furhjuling.

Jag var själv med och öste jord i de 4h som det tog totalt, Med ca 1,5h tjöt och vätskepaus inkluderat.

Fick nu fakturan.
4h X 420kr/h = 1680kr
Hyra maskin (fyrhjuling) = 1000kr???? helt sjukt enl mig
Utkörning = 1200kr (är ca 8km från deras ställe)

Alltså 4850kr inkl moms för typ effektiv 2,5h jobb. Vad gör man? Känns som riktigt ocker!!!

/mvh
Låter faktiskt rätt så rimligt.

250kr/tim för fyrhjulingen är ju billigare än 2 tim med hjullastare å 800kr/tim... hjullastare hade packat åt jorden mer också. Alternativet hade varit grävare med planerskopa, vilket hade blivit dyrare också.

1200kr för leverans 2x8km är kanske i mesta laget, men 600kr per resa är rimligt ändå.

420kr/tim är ju också rimligt, möjligtvis klaga på att han tog 1.5 tim paus som du inte vill stå för. Ring och fråga på ett snällt sätt om du inte kan avrunda till 4’
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Har också lite svårt att se det som, överdrivet dyrt. Eller jo. Det ÄR dyrt med nästan 5000 för att flytta på lite jord. Men timdebiteringen ser väl relativt normal ut, maskinhyran är nog tom. lägre än jag hade väntat mig. Utkörningskostnaden skulle varit klart högre om ex. en maskinuthyrningsfirma hade kört ut maskinen.

Tiden som gick åt för vätskepaus osv. kan ses som tveksam om den skall ingå i debiterad tid. Å andra sidan har de tydligen inte räknat någon restid.
 
  • Gilla
Joefaa
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter rimligt. Hantverkare total fakturering (oavsett vad posterna kallas på fakturan) en hel dag (d v s 6 h arbete och 2 h resor och annat) brukar ligga på 10 000 kr. Halv dag 5 000 kr.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Jag var själv med och öste jord i de 4h som det tog totalt, Med ca 1,5h tjöt och vätskepaus inkluderat.

Fick nu fakturan.
4h X 420kr/h = 1680kr

Alltså 4850kr inkl moms för typ effektiv 2,5h jobb. Vad gör man? Känns som riktigt ocker!!!
Pratade personen med dig eller i telefon?
Om det var med dig så hade du själv kunnat tagit initiativ till att börja ”jobba” igen.

Var det under sommaren när det var väldigt varmt som jobbet utfördes?
Om det var under sommaren så behödes det många korta vätskepauser betydligt mer än normal sommar.
Utan vätskepauser så hade personen antagligen jobbat betydligt sämre mot slutet.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Har sett betydligt värre fakturor, detta va ju ingenting att gnälla om.
 
  • Gilla
bolama och 5 till
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Låter faktiskt rätt så rimligt.

250kr/tim för fyrhjulingen är ju billigare än 2 tim med hjullastare å 800kr/tim... hjullastare hade packat åt jorden mer också. Alternativet hade varit grävare med planerskopa, vilket hade blivit dyrare också.

1200kr för leverans 2x8km är kanske i mesta laget, men 600kr per resa är rimligt ändå.

420kr/tim är ju också rimligt, möjligtvis klaga på att han tog 1.5 tim paus som du inte vill stå för. Ring och fråga på ett snällt sätt om du inte kan avrunda till 4’
Fast effektiv tid va typ 15min enl min klocka, Så det är 66,6kr/min.

Mvh
 
  • Gilla
mrjim
  • Laddar…
M memike skrev:
Fast effektiv tid va typ 15min enl min klocka, Så det är 66,6kr/min.

Mvh
I inlägg #1 var effektiv tid 2,5h, nu var den helt plötsligt 15 min?
 
G Glad_Amatör2 skrev:
Låter faktiskt rätt så rimligt.

250kr/tim för fyrhjulingen är ju billigare än 2 tim med hjullastare å 800kr/tim... hjullastare hade packat åt jorden mer också. Alternativet hade varit grävare med planerskopa, vilket hade blivit dyrare också.

1200kr för leverans 2x8km är kanske i mesta laget, men 600kr per resa är rimligt ändå.

420kr/tim är ju också rimligt, möjligtvis klaga på att han tog 1.5 tim paus som du inte vill stå för. Ring och fråga på ett snällt sätt om du inte kan avrunda till 4’

Hmm, mina 15år inom entreprenad branschen debiterade vi inte kunden per minut i detta fallet blir det 66,6kr/minuten för en FYRHJULING.
Jag hyrde en 13tons hjullastare och körde själv ut 150 tin 0-16 för en hyrkostnad exkl bränsle på 1600kr/dygnet på faktura.

Att 430kr är rimligt med att ta 1200kr utkörning ser jag som ocker. När vi hyrde in en maskinist till våra jobb så debiterades vi frakten sedan var det fast kostad maskinist/maskin, Vi betalar ju inte dubbelt. 550kr/h maskin och bashyra för grävmaskin per dag??? Då hade ju en maskin typ komatsu 20ton kostat med maskinist typ 2500kr/h vem betalar det???

Har ju givetvis försökt nå killen, iomed att jag ej får tag på honom så anser dem sig nog själva kryddat detta. Va ju inga problem innan...
 
Gnälla för vätskepaus under en extremt varm sommar.:thumbdown:
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gnälla för vätskepaus under en extremt varm sommar.:thumbdown:

Det gjorde jag väl inte, Läs hela mitt inlägg innan du ska ha åsikter. Jag skrev at 4h är helt ok. Har själv varit ute och slitit i 15år. Men att debiteras dubbla kostnader som blir 1212kr/h för en gubbe +fyrhjuling. När man kan hyra en hjulgrävare i trakten för 675kr/h inkl maskinisten inklusive maskinen, exkl frakt. Så blir det hyfsat oseriöst för mig...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
I inlägg #1 var effektiv tid 2,5h, nu var den helt plötsligt 15 min?

Effektiv tid där fyrhjulingen användes.

handskyffla jord = ca 2,5h
Fyrhjuling användes ca = 15min
Transport 2X 8km

Till en kostnad av ca 5k
 
M memike skrev:
Det gjorde jag väl inte, Läs hela mitt inlägg innan du ska ha åsikter. Jag skrev at 4h är helt ok. Har själv varit ute och slitit i 15år. Men att debiteras dubbla kostnader som blir 1212kr/h för en gubbe +fyrhjuling. När man kan hyra en hjulgrävare i trakten för 675kr/h inkl maskinisten inklusive maskinen, exkl frakt. Så blir det hyfsat oseriöst för mig...
Det framgick inte alls i ditt inlägg #1 att det endast var kostnaden för fyrhjulingen och framkörningsavgiften du var missnöjd med.
 
Tillhör också skaran som inte tycker fakturan är orimlig. Även om fyrhjulingen bara användes 15 min så var den ju ianspråktagen av dig i 4 timmar, så nja, jag hade nog inte tagit strid. Då finns det betydligt större fighter att engagera sig i. :)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.