Återbetalningstiden beror på hur pass mycket värme och vatten man förbrukar. För det hus jag ska bygga estimerar jag återbetalningstiden till ungefär 6 år. När det sedan gäller tillförlitlighet och livslängd för CZ jämfört med de andra FLVP så får framtiden utvisa vilken pump som ger bäst ekonomi i längden. Jag har i alla fall bestämt mig för en CZ CE50.
 
Sylvester skrev:
Återbetalningstiden beror på hur pass mycket värme och vatten man förbrukar. För det hus jag ska bygga estimerar jag återbetalningstiden till ungefär 6 år. När det sedan gäller tillförlitlighet och livslängd för CZ jämfört med de andra FLVP så får framtiden utvisa vilken pump som ger bäst ekonomi i längden. Jag har i alla fall bestämt mig för en CZ CE50.

det är alltid lika kul att höra att man hänger uppsig på att återbetalningstiden måste vara extremt kort.
om man ska bo låt säga 30 år i ett hus, så är det ju rent ekonomiskt biligast att kolla vilket värmesystem som ger lägst driftskostnad, i stället för att köpa ett system som är billigt i inköp & bara ger så där i drift. viserligen har anläggningen btalt sig snabbare, men vad spelar det för roll om anläggningen betalar sig på 6 eller 12 år?
ska du bo där i 30 år så är det väll bäst att ta den anläggning som ger bäst vinst i slut ändan!

när man väljer värmesystem är det viktigt att inte investeringen kostar säg 25- 30 000:- extra, även om man tjänar in der. Men när man köper bil får det gärna kosta 25-30 000:- extra med lite lul lul, trots att man vet att man inte får i gen pengarna när man säljer bilen.
 
Ett annat sätt att räkna är att summera alla kostnader under låt säga 20 år. Elkostnad, underhåll, amorteringar och ränta för investeringen. Det är väl denna totalkostnad som är intressant. Det svåra är bara att bestämma över vilken tid man ska summera alla kostnader, 10, 20 eller 30 år? Det är nog upp till var och en. Det är nog svårt att överblicka ens 10 år av ens framtid tycker jag.
 
Håller med BJohan, totalkostnaden över en lång tid är det intressanta. Bara för att jag råkar nämna ordet återbetalningstid så uppfattas det tydligen som att man hängt upp sig enbart på det.. Jag vill h ett värmesystem som fungerar bra och ger valuta för pengarna i form av låga elräkningar och en inte allt för dyr investering.
 
Sylvester skrev:
Håller med BJohan, totalkostnaden över en lång tid är det intressanta. Bara för att jag råkar nämna ordet återbetalningstid så uppfattas det tydligen som att man hängt upp sig enbart på det.. Jag vill h ett värmesystem som fungerar bra och ger valuta för pengarna i form av låga elräkningar och en inte allt för dyr investering.

det är ju det jag menar, det är ofta värt att betala lite extra & få billig drift.
 
Bra, då är vi inne på samma linje!
Ska prova din princip med termostaterna och så låg kurva som möjligt när det är dags. Ska bli kul att laborera lite!
 
Gummigum skrev:
Har kört sedan i höstas och med lite ingånghickningar så fungerar allt fint!

Har inga data å ge men vi hoppas halvera elräkningen som kommer iMaj :) att byta ifrån direktverkande el och luft luft pump och braskamin till frånluftsvärme och braskamin har gett otroligt behagligt inomhusklimat.

HEJ Gummigum!
Hur gick det vid Majs elräkning? Nyfiken om ni fortfarande är nöjda?
Hur är det med ljudnivån....stör det med på- och avslagningar?
Tänker satsa på CE50 om jag kan hitta nöjda brukare.
Bygger nytt hus och tänker satsa på CE50 och en ved kamin.
::)
 
Precis samma kombination jag ska ha!

Comfortzone plus vedkamin.
 
Intressant!
Vilken kamin har du valt? Var i Sverige byggerdu?
Vi bygger i höst vid sydkusten i Blekinge. Har funderat på solvärme också, men vi börjar med Comfortzone. Ska ha stora fönster mot söder så vi tror vi får solvärme ändå. Skall ha platta med golvärme.
Har dock bekymmer med återförsäljaren för Comfortzone. Får inga priser.
:-/
 
Jag har valt Conturas 560T, en ganska enkel med effektiv kamin med lite täljsten för lagring av värme. Vi bygger i Södertälje.

Solvärme går ju att kombinera med Comfortzone, uppgradering senare kanske?

Inga priser???
Vill de inte sälja?
Klart att man måste uppge priser till en konsument. Helmärkligt.

Jag pröjsar 59500 för varianten med 9 kW patron. De har dock höjt priset efter att jag beställde med 6 %..
 
Jaha du, vi har valt samma kamin också.
Det där med pris...ja ...märkligt. Ska kolla en återförsäljare lite längre bort.
Trist om det skulle krångla, då vill man ju ha dem nära. MEN det skall väl inte krångla,

Berätta gärna hur det funkar när det är installerat. Du ligger ju en del månader före mig. Vi blir inte byggklara förrän efter jul.
 
att nibe/ivt m.fl. inte bygger sina frånluftsvärmepumpar beror väl, som sagt, på att de inte vill konkurrera med sig själva, men dessutom så har CZ patenterat sin teknik.

inga problem med många starter hos CZ, den är varvtalsreglerad så att den producerar vad som behövs för stunden...

att den sparar mer än vanliga frånluftspumpar beror, förutom den högre effekten, även på att den kyler ner luften till minusgrader. då får man en hel del energi iom fasomvandlingen ånga->vatten!

jag läste att om den beräknade förbrukningen för huset var mindre än 10 000kwh så lönar sig en vanlig frånluftsvärmepump bättre, är den över 25 000 eller vad det nu var så är bergvärme bättre. jag har inga belägg för detta, men jag har för mig att det stod på CZs hemsida... :-/
 
Trumman skrev:
Jaha du, vi har valt samma kamin också.
Det där med pris...ja ...märkligt. Ska kolla en återförsäljare lite längre bort.
Trist om det skulle krångla, då vill man ju ha dem nära. MEN det skall väl inte krångla,

Berätta gärna hur det funkar när det är installerat. Du ligger ju en del månader före mig. Vi blir inte byggklara förrän efter jul.
Jag ska försöka komma ihåg det. Dock så är vi inte klara förrän nov/dec skiftet så vi ligger kanske inte så långt före trots allt.

Ang 560T så är det en jäkla fin kamin, liten och effektiv.
 
SkaneErik skrev:
att nibe/ivt m.fl. inte bygger sina frånluftsvärmepumpar beror väl, som sagt, på att de inte vill konkurrera med sig själva, men dessutom så har CZ patenterat sin teknik.

inga problem med många starter hos CZ, den är varvtalsreglerad så att den producerar vad som behövs för stunden...

att den sparar mer än vanliga frånluftspumpar beror, förutom den högre effekten, även på att den kyler ner luften till minusgrader. då får man en hel del energi iom fasomvandlingen ånga->vatten!

jag läste att om den beräknade förbrukningen för huset var mindre än 10 000kwh så lönar sig en vanlig frånluftsvärmepump bättre, är den över 25 000 eller vad det nu var så är bergvärme bättre. jag har inga belägg för detta, men jag har för mig att det stod på CZs hemsida... :-/
Ja, den ser onekligen bra ut. Konstruktionen är listig med varvtalsstyrning och metoden att kyla ned till -15 grader och att även ta vara på värmeenergin vid fuktutfällningen är bra. Rent termodynamiskt så ser beräkningarna trovärdiga ut. Återstår bara att se hur det fungerar i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.