hej, snälla hjälp en oteknisk... Har fått fiber installerat via IP only. Beställde leverans via IP onlys portal och det blev bredband 2 och fick bekräftelseMail. Har idag köpt en router Asus RT Ac 58u, dock har jag inte riktig fått till inkopplingen. Jag har dragit en nätverkskabel från fiber konserten till routern enligt bilder nedan. Har jag kopplat fel? Jag hittar ett asus nätverk men kan inte logga in. Lr har jag ännu inte fått leverans av fibern än? Tacksam för hjälp. Ulf Närbild på en Asus RT Ac 58u router där en nätverkskabel är inkopplad i en av LAN-portarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Asus RT Ac 58u router där en nätverkskabel är inkopplad i en av LAN-portarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverkskabel ansluten från fiberoptikvägguttag till en router för internetåtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker att det ser rätt ut. Har du problem med nått?
 
Koppla in en dator direkt till fiber boxen och se om du kommer ut på nätet då. Börja där.
 
  • Gilla
sofiee26
  • Laddar…
Nu verkar det funka. Tack ändå
 
  • Gilla
sofiee26
  • Laddar…
Är det att du inte kan logga in i routern du menar?
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC58U/SW11649_RT_AC58U_manual.pdf

Har för mig att det brukar vara öppet nät som standard, bara att ansluta.
Ibland kommer man direkt till snabbistallationsguiden ibland inte.

Routerns default-IP-adress brukar stå undertill, surfa in på den adressen eller http://router.asus.com/
Standardanvändarnamn & lösen brukar vara admin admin.

Routern behöver inte ha en aktiv anslutning på WAN-sidan för att fungera.
 
Hej igen. Är lite förvånad över hastighet eller brist på denna? Via bredbandskollen har jag lite drygt 20 mbit/SEK, borde vara mer eller? Enligt beskrivningen ska jag koppla upp mig på nätverket som heter enbart Asus, nu kommer det upp Asus 2 lr 5 och jag har valt det senare alternativet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad är det för dator/telefon/padda?

Har du möjlighet att koppla upp dig med kabel?

2 & 5 står för vilket frekvensband det är.

Att du får låg hastighet kan bero på dålig täckning
 
Trådlöst eller kabel?
2,4ghz eller 5ghz?
 
Mugmaz wanegardh skrev:
Trådlöst eller kabel?
2,4ghz eller 5ghz?
TS skriver följande:
U uffen skrev:
... Asus 2 lr 5 och jag har valt det senare alternativet.
alltså trådlöst 5G
 
Säger som övriga, börja med att koppla upp dig med kabel mot routern och verifiera att det fungerar.
Sedan går man vidare med wifi-uppkoppling.
 
Sedan bör man kanske påminna, att du MÅSTE byta administratörs lösenordet för routern. Man kan visserligen bara komma in på routerns inställningar från "insidan" av ditt nätverk, alltså från din dator.

Men det finns virusliknande websidor som kan logga in på routern via din dator, och ändra inställningar. Utan att gå in på detaljer, så kan en sådan attack göra att all din internettrafik skickas via en annan server någonstans som då kan snappa upp dina lösenord till olika sidor, och stjäla diverse privat data, bilder, kontakter osv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hej skulle vilja få lite kompletterande hjälp. Routern är på ”rätt” plats på första våningen i ett utrymme under trappan. När jag kollar av via bredbandskollen ser hastigheten ok ut förutom i källaren(har en separat lägenhet där) samt på övervåningen i den bortre delen. Där har jag runt 20 av 100. Hur kan jag göra om jag vill få ett bättre Wi-fi i hela huset? En router till lr accesspunkter? Vad blir bäst kontra kostnad? Jag skulle enkelt kunna tråda en Ap i källare samt till övervåningen. Funkar ubiquiti med min router? Andra märken lr modeller? Med vänlig hälsning, Ulf
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
U uffen skrev:
Hej skulle vilja få lite kompletterande hjälp. Routern är på ”rätt” plats på första våningen i ett utrymme under trappan. När jag kollar av via bredbandskollen ser hastigheten ok ut förutom i källaren(har en separat lägenhet där) samt på övervåningen i den bortre delen. Där har jag runt 20 av 100. Hur kan jag göra om jag vill få ett bättre Wi-fi i hela huset? En router till lr accesspunkter? Vad blir bäst kontra kostnad? Jag skulle enkelt kunna tråda en Ap i källare samt till övervåningen. Funkar ubiquiti med min router? Andra märken lr modeller? Med vänlig hälsning, Ulf
För att utöka wi-fi-täckningen så är det accesspunkter du behöver.
Ja Ubiquiti fungerar till vilken router som helst.
Börja med en i källaren och en på övervåningen, tex https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Om du även hade kört med deras router, https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ så hade du enkelt kunnat skapa ett nätverk för lägenheten och ett nätverk för resterande av fastigheten. Delvist kan du göra det med bara två UAP också men då bara delar av wi-fi-nätverket.
 
J
Bra svar redan men troligen får du klart bättre wifi om du kör 2,4 GHz på längre avstånd, medan kortare avstånd passar 5 GHz bäst
 
Jag bytte ut min gamla router mot ett Google wifi mesh-system. Lätt att konfigurera och sedan tuffar det bara på. Du sa att du inte va så teknisk lagd så ett sådant system skulle kanske vara något för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.