Hej,

Jag skall flytta in i en lägenhet där jag vill ha 2 st vägglampor på betongvägg i hallen. Fräsning är inte tillåtet. Jag funderar på att limma på gipsskivor och sedan lägga elkabeln i skåror.

Vill någon vänlig komma med lite kommentarer huruvida detta är en bra idé, är 12mm gips för tungt? Om 6mm används, kan man limma dubbla skivor för då få plats med elkablarna? Med mera...

Tack!

Lång hall i lägenhet med vitmålade väggar, trägolv och stängd dörr i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Petter
 
Mikael_L
Är det uppreglade gipsväggar?
Då kan du ta ett hål vid lampan och vid antingen golvsockeln eller taklisten och fiska genom EXQ-kabel eller flexslang inne i väggen.

Kan/ska lampan monteras över en dosa?


edit:
Äh, sorry, det stod ju betongvägg ...:oops:

Ja då är det väl utanpåliggande klamrad kabel som gäller eller möjligtvis som du skriver, ett spår gjort med gipsskivor ...
 
Tack. Tror ni 12mm är för tungt att limma?
 
Mikael_L
Det är inga problem, hitta bara ett lämpligt lim, kan vara lite av varje, men naturligtvis inte epoxi, trälim (vitlim) eller cyanoakrylatlim för att nämna några exempel.
Men något sättlim av något slag.
Du behöver en limstyrka på ynkliga 10-15 kg/kvm, och många sättlim är 1000-10000 ggr starkare. Eller t.ex. Tec 7 som klarar 270.000 kg/kvm ... :D


Dina problem kommer istället vara två andra, hur skyddar du elkabeln?
Hur undviker du att väggen spricker upp i skarven?

edit:
Jag tror det finns andra här som är bättre på att föreslå ett bra lim.
 
Redigerat:
Tack Mikael, uppskattat. Bra följdfrågor du ställde, jag är väldigt osäker på båda frågorna. Min tanke är att försöka få lite input hur och om saker går, för att se förbereda allt så att en elektriker kan dra elen.

1. Jag hade hoppats att spackel över skåror och vägg skulle räcka, men har du/ni någon erfarenhet av att det kan komma att bli sprickor? Kan man använda sig av något grövre än spackel, exempelvis murbruk?

2. Nu ursäktar jag min okunskap, men hade även hoppats på att elen skulle kunna gå att få in i någon form av rör som är smalare än 12mm? Har du mer kunskap här Mikael?

Tack
 
Googlade lite, och tänkte mig VP10, alltså 10mm rör i skårorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.