Hej
Jag får snart tillträde till vårat hus och fått en åtgärdsrapport och jag undrar vad dom menar med ventilationen.

# För att förbättra luftväxlingen i byggnaden föreslår vi att ventilationen kompletteras med 6 st
friskluftsventiler. Kostnaden uppskattas till 1 800 kr (exklusive installationskostnad).
Byggnaden har idag ventilation genom självdrag. Ofta finns en fuktrelaterad risk med
självdragsventilation #

Är det något vi kan göra själv och vad rekommenderar ni för ventiler? det är ett enplanshus med källare.
 
Om det är täta fönster så är det lämpligt med ventiler. Vilken typ som funkar bäst beror lite på fasad typ och konstruktion på huset. Jag skulle även kompletterat med fläktar i våtrumen om det inte finns. Särskilt om uppvärmningen inte är bränslebaserad.
 
Dom menar t ex fresh tilluftsventiler, finns många olika varianter. Installeras genom att man borrar ett hål genom yttervägg i kanske ca 100 mm diameter (beroende på modell) och sen monterar en utedel och innerdel. Har man väl borrat hålet är det inget svårt att montera själv.
 
Det kanske redan finns, men det kan i hus med självdrag vara en klok idé att annars installera en badrumsfläkt med ett grundflöde som hjälper till med ventilationen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.