hej har ett timmerhus där våran ena syll är skadad av röta men inte hela utan bitvis, beror på att tidigare ägare inte skött huset, skadan är redan skedd, det är tort nu. och har åtgärdat felet.

problemet är att golvbjälkarna till källaren sitter ju fast på den här delen, skulle innebära omfattande jobb om jag är tvungen att byta.går det inte att ta bort det dåliga och pensla på nått medel av något slag, tjärnan på syllen är frisk det är ungefär 3 cm yta som är skadat. hörnet på huset är också friskt.
 
3 cm in låter inte så farligt, då finns ju den mesta bärigheten kvar. Vill man ändå ha en starkare syll borde det gå bra att skarva i en bit nytt virke ytterst.
Hans
 
Har där gått röta i träet, så kommer det med tiden att sprida sig i hela biten.
Att såga bort en bit och skarva på en ny bit, innebär att man inte blir påmind om rötan för några år famåt. Även annat träd i konstruktionen som har kontakt med det rötskadade, blir angripet.
 
Rötan slutar sprida sig om problemet är åtgärdat. Ta bort det rötskadade och pensla resten. Du har bärigheten kvar, eftersom det är så lite som måste bort det är inga problem.
 
saturnus2 skrev:
Man får skilja på röta och en vatten/fuktskada.
Det var intressant. Du menar alltså att trä kan börja ruttna även om det inte kommit vatten på det?
 
Jag bytte 4m syll på vårt gamla hus i somras. Tog bort panelen, körde in motorsågen och tog ut den skadade biten. Satte ihop 4 tjocka reglar som motsvarade höjd och tjocklek på den gamla syllen och satte in den. Under syllen ska det ligga tjärpapp som viks upp 20cm på framsidan. utanpå sätter du ny vindpapp och på med panelen igen.

Jag trodde jobbet skulle vara mkt värre än vad det var. Nu håller den sidan 70 år igen :)

Lycka till.
 
Ja, det kan t.ex bero på att virket inte torkas på rätt sätt, innan det lämnar sågverket, eller att där var begynnande röta/sjukdom i trädet när det avverkades.
T ex på växthus har man kunnat se detta på ett tydligare sätt, att någon spröjs är skadad av röta, medan hundratalet intilliggande inte är det. Var mindre vanlig på husen som byggdes under 30-40-talet, man talade då om norrlandstimmer, men oftare förekommande på husen från 60-70-talet.

 
Nu tog jag ju för givet att det var ett gammalt hus, med timmer med stor andel kärna. Så här skriver tex Riksantikvarieämbetet: "Långvarig nedfuktning orsakar rötangrepp. Är skadorna stora bör man låta analysera vilken typ av rötsvamp det rör sig om. Den farligaste, hussvampen, kan genom sitt mycel transportera vatten långa
sträckor. Men den är inte omöjlig att stoppa. Oftast räcker det att undanröja orsaken, fuktkällan, hugga bort angripet trä och laga i med friskt virke."

Det samma sas till oss när vi hade lite gamla rötangrepp i vårt hus, byggt 1860. Är timmret torrt så brukar normalt inte rötsvamparna kunna leva vidare. ´Vi kunde se att angreppen inte pågått de senaste 50 åren så då behövde vi inte göra annat än att ta bort det angripna.
 
TorpSara skrev:
Nu tog jag ju för givet att det var ett gammalt hus, med timmer med stor andel kärna. Så här skriver tex Riksantikvarieämbetet också: "Långvarig nedfuktning orsakar rötangrepp. Är skadorna stora bör man låta analysera vilken typ av rötsvamp det rör sig om. Den farligaste, hussvampen, kan genom sitt mycel transportera vatten långa
sträckor. Men den är inte omöjlig att stoppa. Oftast räcker det att undanröja orsaken, fuktkällan, hugga bort angripet trä och laga i med friskt virke."

Det samma sas till oss när vi hade lite gamla rötangrepp i vårt hus, byggt 1860. Är timmret torrt så brukar normalt inte rötsvamparna kunna leva vidare. ´Vi kunde se att angreppen inte pågått de senaste 50 åren så då behövde vi inte göra annat än att ta bort det angripna.
 
Man kan göra på olika sätt, man kan även göra som man vill, när man gör det till sig själv. Men jag kan inte tänka så, om någon frågar mig om råd, för en rutten syll.

Om man upptäcker att syllen är angripen, sågar bort den angripna biten, fyller på med en frisk bit, och så på med golvbrädorna igen. Då får man ett dolt fel, och som inte är åtgärdat på ett fackmässigt sätt.
När Riksantikvarieämbetet yttrar sig, rör det sig ofta om kulturvärden och kultur-
byggnader. Som t ex när man lagar bottenstycken i 300 år gamla fönsterbågar. Då rör det sig även om hantverket, för nog skulle det bli både billigare och bättre att få fräst upp nya bågar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.