Hej,

Ser ut som vattenavrinningar under fönstret i snedtaket och undrar om det stämmer? Eller kan det vara något annat? Se bifogade bilder.

Köpte huset för 1,5 år sen och säljaren tecknade en dolda fel försäkring, antar denna kan utnyttjas i så fall?
 
  • Vattenfläckar på en vit vägg under takfönstret, tecken på möjlig läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar och avrinningsspår på en vit vägg under ett fönster i snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar på innertaket under ett snedtak med inbyggt fönster, tecken på potentiell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Cameltoe skrev:
Hej,

Ser ut som vattenavrinningar under fönstret i snedtaket och undrar om det stämmer? Eller kan det vara något annat? Se bifogade bilder.

Köpte huset för 1,5 år sen och säljaren tecknade en dolda fel försäkring, antar denna kan utnyttjas i så fall?
Ser ut som det är någon form av läcka. Går det få se en bild utifrån? Någonstans läcker det in
 
P Pappa1986 skrev:
Ser ut som det är någon form av läcka. Går det få se en bild utifrån? Någonstans läcker det in
Självklart men frågan är om man vågar gå på takpannorna som är cirka 40 år gamla? :surprised:
 
M Cameltoe skrev:
Självklart men frågan är om man vågar gå på takpannorna som är cirka 40 år gamla? :surprised:
Lyft upp pannorna och gå på undertaket alt så ta en stol och hoppa upp vid fönstret och ta ett kort. Finns det någon vind s0 man kan se dör om det läcker in?
 
Ursäkta sent svar men regnade hela dagen igår. Fixade några bilder med hjälp av stege och selfie stick! :)

Noterade just igår att det inte läckt något när jag drog fingret längs med fönstrets kanter i alla fall. Min fru tror att avrinningarna kan vara från när hon tidigare glömt fönstret öppet och det regnat in lite, men för mig ser det ut som att vattnet trängt igenom på bilderna då avrinningsspåren ligger längs fönsterramens kant.
 
  • Fönster med grå fönsterkarm och taköverhäng med synliga avrinningsspår efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arm som håller en selfie stick över ett takfönster med synliga avrinningsspår längs med fönstrets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tittar uppåt längs ett fönster utifrån ett tak, med synliga spår av avrinning längs fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takfönsterkant med tydliga spår av vattenavrinning längs fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan också vara kondens från insidan av fönstret. När det är kallt ute och den varma/fuktiga luften i huset stiger är det inte ovanligt att det bildas kondens på insidan av ett takfönster.
Detta "fenomen" behöver inte uppträda varenda gång det är kall väderlek utan kanske bara uppstår när kombinationen är att man har huset fullt av gäster (mycket fukt och högre temp än vanligt) och väldigt kallt ute.
Min rekommendation är att måla om de skadade ytorna och håll sedan noggrann koll på takfönstret.
Det är onödigt att dra igång något med dolda felförsäkringar om det visar sig att det berodde på att ni glömt stänga fönstret och det regnade in.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Ursäkta sent svar men regnade hela dagen igår. Fixade några bilder med hjälp av stege och selfie stick! :)

Noterade just igår att det inte läckt något när jag drog fingret längs med fönstrets kanter i alla fall. Min fru tror att avrinningarna kan vara från när hon tidigare glömt fönstret öppet och det regnat in lite, men för mig ser det ut som att vattnet trängt igenom på bilderna då avrinningsspåren ligger längs fönsterramens kant.
Hade jag varit dig så hade jag tagit ut antingen Anticimex eller en byggmästare som kan konstatera vad det beror på. Ovansidan på fönstret, där plåten är. Rinner vattnet åt sidan väl? Ser nästan ut som att det rinner tillbaka och ner under pannorna men är bara en gissning.
Lycka till :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.