Hej
Vart tror ni är bästa placeringen i mitt hus på 114 Kvadrat plus källare på 90 Kvadrat, ena långsidan är inne på grannes tomt så där vill jag inte placera ute delen.
 
  • Planritning över ett hus med 114 kvm och källare, inklusive indelning av rum och altan, utan angivelse av grannens tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Helst så nära innedelen som möjligt , var har du tänkt att den ska sitta men kan vara problem att dra rören om det är långt , men du har en vind att gå över
 
Jag skulle vilja ha innedelen vid entredörren om det är ett lämpligt ställe så värmen sprids i huset, då lär det dras rör i hörn på utsidan men det lär gå tycker jag,
 
R
I tätbebyggda områden brukar dom sätta utedelen vid entren , i ditt fall kanske till vänster om entren , köket och matplats är där och ev , ljud från utedelen kommer inte till sovrummen , det blir kort väg mellan ute och inne
Kanske EL-centralen är i hallen med , då är det lätt att få EL till den , , den ska egen säkring helst
 
Kan inte riktigt säga var du skulle placera men en tanke man ska ha med sig är var man har frånluft. I ditt fall skulle jag gissa på kör och badrum. Placerar du innedelen i vardagsrummet kommer du bara värma det rummet, likaså om du placerar den i hallen. Det blir varmt och gott där men luftströmmarna kommer gå från sovrummen där du har tilluft och mot kök/badrum.

Jag är dock bara en glad amatör som placerade sin innedel i hallen och därmed fick lite den effekten. HAde jag monterat i det huset du länkar till nu hade jag (beroende på vad du använder rummen till) haft innedelen i något av sovrum 1 eller 2 och kompletterat med överluft in till Sovrum 3. Alternativt (om de används som sovrum alla tre och man vill ha lite privat) monterat varsin innedel i alla tre rummen och använt split-aggregat. Inte för att det kanske är det absolut mest ekonomiska men för att då kan man justera klimatet exakt i varje rum, innedelen kan vara en liten smidig historia och på sommaren (läs årets sommar) kan man köra AC och sova gott!

Utedelen vill man ju helst placera nära förstås, men är det lite längre går det ju utmärkt att isolera rören ordentligt.

Men men, det är ju så klart en fråga om ekonomi också men oavsett så undvik alltid att sätta tillskott av värme/tilluft precis bredvid frånluften, annars sugs bara värmen rakt ut igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.