hej!

Jag har läckage över en fönsterdörr som sitter under en balkong (byggd 2016). Vattnet kommer alltså in över fönsterkarmen. Jag har fogat överallt vilket inte hjälpt. Jag misstänker att vattnet kommer in under liggande panelen och vidare över uppviket på bandtäckningen (se bild) på balkongen som finns på vån.2. Vattnet rinner sedan på vindpappen ner till fönsterdörren på våning 1. Bilden är från byggnationen av balkongen och nu sitter fotplåt vid balkongdörren, liggande panel ner till bandtäckningen samt trall över denna. Är uppviket på bandtäckningen tillräcklig? Alt, hur får man tätt mellan sista liggande panelen och bandtäckningen? Jag bor på västkusten, ca 80 m från havet, sydläge.

Tack!
 
Redigerat:
Trist!

Menar du att vattnet trycks uppåt över uppviket och sen ned bakom det? I så fall finns det väl två alternativ: högre uppvik, eller ett veck utåt på uppviket som blir ett stopp för vattnet.

Man skulle ju också kunna tänka sig något expanderande band mellan panel och uppvik? Då stoppar man ju en del av luftningen av panelen dock.
 
T Tosse skrev:
Trist!

Menar du att vattnet trycks uppåt över uppviket och sen ned bakom det? I så fall finns det väl två alternativ: högre uppvik, eller ett veck utåt på uppviket som blir ett stopp för vattnet.

Man skulle ju också kunna tänka sig något expanderande band mellan panel och uppvik? Då stoppar man ju en del av luftningen av panelen dock.
Ja, jag tror att vattnet trycks uppåt över uppviket, hörde av någon att de sätter 20-30 cm uppvik ibland pga hårda västkustvindar. Jag har bara 10-12 cm. Det kan vara lösningen.
 
Går det att få uppviket bakom läkten?
Annars kanske det går att pilla in ett underbleck bakom panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.