Hej

Skall bygga mur och vill vara säker på var tomtgränsen går. Har måttet 4,5 från hus till gräns, men vet inte om man mäter ifrån plattan eller panelen som är ca 10 cm närmare gränsen? Tar till säkert men undrar mest.
 
Kan vara takfoten också, det är det rimligaste. Men det bästa är nog om du kan hitta tomtmarkeringen, eftersom det inte är säkert att huset hamnat exakt rätt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Om du inte hittar gränsmarkeringarna men har koordinater kan du ta ut en mätfirma för att markera gränsen. När vi gjorde det (sthlm) kostade det 1500 kr per punkt.

Detta gäller dock bara om gränsen är säker. Om den är osäker är det en lantmäteriförrättning som krävs och det är en helt annan taxa.
 
Bygglovsritning med måttangivelser, gränspunkter och referens till lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut på ritningen. Det ser ut som måttet är ifrån panelen. Men skall kolla med kommun/bygglov eftersom någon sa taknock! Min tolkning är att jag har 4,70 från vänstra hörnet och 4,50 från högra. Har en lyktstolpe/referenspunkt som skall sitta på gränsen, och då stämmer det. Dom nerslagna tomt/träpinnarna litar jag inte på för dom har postbilen kört ner flera gånger.
 
Redigerat:
Man ska mäta från panel. Dock inte foder och liknade som sticker ut lite. Har man stort takutsprång kan de bli styradande.
 
tommib
Riktiga markeringar för tomtgränser ska inte postbilen kunna köra ner. Det brukar vara rör i mark eller rör i berg och de sitter hårt. Ev träkäppar som finns är bara en indikation på var du hittar den faktiska markeringen. När vi och grannen mätte in en gräns hittade mätteknikern/lantmätaren två av tre rör med sin GPS (en var en järndubb i asfalten på grannarnas väg). Den tredje punkten hittade hon inte men då bankade hon ner en träpåle typ 50 cm ner i marken, mitt i en buske, och ägnade sedan ca 15 min åt att exakt positionera en dubb där gränsen gick. Såg rätt kul ut och jag kommenterade att det kanske var överambitiöst men hon sa att hon var skyldig att markera med minsta möjliga felmarginal (typ <1 cm). Det kan tilläggas att detta var en oomtvistad gräns vars läge fanns med koordinater på karta och det som gjordes bara var en gränsutvisning. Det ser ut på din karta som att du har bra underlag så du borde inte behöva något mer än det.

Jag vet inte om man börjat med heldigitala tomtgränser någonstans men om man har det finns inget att hitta i terrängen. Då är det inmätning som gäller. Det ser ut som att du ska bygga en mur mot kommunens mark (vägen). Då kanske det är värt några tusen att veta att den står exakt rätt, om du nu ska ha den på centimetern i tomtgräns.
 
Sätter muren 20 cm in så är jag safe, det är nybyggt och kommun slog bara ner träpinnar på tomternas alla 4 hörn, så det är inga rör då hade det inte varit några problem.
 
tommib
Om det är så krattigt utmärkt kanske du kan be kommun att komma ut och märka om det gratis?

Annars är det väl rimligt att sätta muren 20 cm in på tomten, det ska mycket till för att det ska bli fel om det är helt nybyggt och du är noga när du mäter. GPS på telefonen är tyvärr inget att lita på för den önskade precisionen.
 
H Husgubbe skrev:
[bild]

Så här ser det ut på ritningen. Det ser ut som måttet är ifrån panelen. Men skall kolla med kommun/bygglov eftersom någon sa taknock! Min tolkning är att jag har 4,70 från vänstra hörnet och 4,50 från högra. Har en lyktstolpe/referenspunkt som skall sitta på gränsen, och då stämmer det. Dom nerslagna tomt/träpinnarna litar jag inte på för dom har postbilen kört ner flera gånger.
Kan du visa en större bild där hörnen på tomten är med? Där framgår nämligen vilken typ av tomtgränsmarkering du har!

Taknock har väl ändå ingen sagt? Takfot däremot. Men du kan inte mäta ut var din tomtgräns är utifrån husets placering på ritningen. Ritningen är sannolikt gjord innan huset byggdes.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Detaljerad teknisk ritning som visar tomtgränser, referenspunkter på lyktstolpar och höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Referenspunkterna sitter på lyktstolparna/svarta prickarna. Har skickat frågan till kommun. Tyvärr slog dom bara ner träpinnar som tomtmarkeringar och dom har rasat flera gånger så dom står inte kvar där dom var från början. Det är hade varit lättare om dom satt ner stålrör. Jag har en "linje mellan lyktstolparna och när jag mäter ifrån panel stämmer det. Sorry läste fel på takfot, men håller ni inte med om att det ser ut som måttet är ifrån panelen?
 
H Husgubbe skrev:
Tyvärr slog dom bara ner träpinnar som tomtmarkeringar och dom har rasat flera gånger så dom står inte kvar där dom var från början. Det är hade varit lättare om dom satt ner stålrör.
Kommunen får inte slå ner stålrör, det gör bara Lantmäteriet vid en officiell gränsutsättning.
 
  • Gilla
siggo
  • Laddar…
tommib
Anna_H Anna_H skrev:
Kommunen får inte slå ner stålrör, det gör bara Lantmäteriet vid en officiell gränsutsättning.
Men kommunen kan ha ett eget lantmäteri och de får definitivt slå ner stålrör. Eftersom TS inte skrivit var hen bor så kan vi inte veta om det är ett kommunalt lantmäteri eller om det "bara" är kommunens planavdelning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker också som andra att man inte kan använda husdelar eller lyktstolpar för att sätta ut en tomtgräns med centimeternoggrannhet. Det krävs mer definierade fasta fixpunkter i terrängen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.