P plutoorjan skrev:
Kanske lite offtopic, men jag värmer mitt isolerade garage på ca 50kvm med en solluftfångare, och den lämnar utan problem över 2kw i värmeeffekt gynnsamma dagar även i oktober, så nog fungerar dom rent ”tekniskt”. :)

[bild] [bild] [bild]
Ja den där tråden ramlade jag över och har läst igenom, mycket intressant :D(y). Dock är jag inte så insatt när det gäller sån teknik osv, så många gånger blir det mer att skumma utan att förstå allt.
Att extravärma en mindre byggnad, som tex ett garage, så att man kan vara några timmar extra på kvällen i behaglig temp, eller mitt på dan under kallare årstider utan att behöva kräma på med element, tror jag säkert det funkar jättebra till.

I mitt fall handlar det ju enbart om att säkra upp för fuktskador om jag kallställer.
 
useless useless skrev:
Ingen rocket-science och ganska lätt att bygga en egen om man vill. Du får gärna be dom verifiera det här påståendet:
"Verkningsgraden för Solfläkten är mer än dubbelt så hög/kvm jämfört med den bästa av förekommande luftsolfångare"

I dom tester jag har sett har man kommit upp i 70-80% verkningsgrad. Det skulle innebära att Solfläkten 2.0 har en verkningsgrad på mer än 150%...
Å, jag är så borta på sånt här tekniksnack. Köpt en kamin (som just nu tappats bort av fraktbolaget typ, så anlände inte med övriga leveransen), där jag kollade bla verkningsgrad när jag bestämde mig. Min hade 81,3% jämfört med en del andra som hade lägre. Men sen exakt vad det innebär orkade jag inte sätta mig in i :seenoevil:.

Bygga egen är som sagt uteslutet. Men att fråga upp om saker inför köp gör jag oftast. Kan jag alltså fråga om verkningsgraden? Och hur kan jag be dem verifiera den? Med någon slags dokumenterade mätresultat då? Lämnar de ut sådant? (Det borde de göra om de ska framstå som trovärdiga, men jag har bara lite dåliga erfarenheter gällande många saker att leverantörer bara slår ifrån sig att "det vet inte vi")
 
En sån här fick jag tipset om. Verkar ganska bra va? Eller vad säger ni?
Inbyggd GSM-funktion
https://www.newfrog.com/product/gsm...MInc2DxIue3QIVlkMYCh2nFw_yEAQYASABEgJS_fD_BwE
(Körde genom google translate för att underlätta för de som inte vill läsa på engelska, ides dock inte korrigera där det ibland kan bli lite tokig svenska :geek:)
1. Kan användas från var som helst, ingen distansbegränsning;

2. Inga samtalskostnader för förfrågan. GSM-miljölarmet avvisar samtalet från auktoriserat nummer och returnerar sedan onsite temperatur, fuktighet och strömspänning på den första "ringen";

3. Flera applikationer. (temperatur, fuktighet, strömstatus, solpanel, DC-spänning);

4. Upp till 10 auktoriserade telefonnummer, 5 kan användas för att ta emot samtal eller SMS, och 5 kan användas för att ringa och SMS när alarm uppstår.

5. En temperatur för temperatur och fuktighetssensor, mäter temperaturer från -40-80 ° C, 0,5 ° C noggrannhet, Relativ fuktighet från 0-99RH%, noggrannhet är 3%;

6. Extern växelströmsstatusövervakning, AC On / OFF skickar SMS till auktoriserade telefonnummer;

7. Inbyggd MCU övervakar DC ingång Spänningsvärde, mätområde är 9-24VDC, ingen extra sensor för att spara kostnad;

8. Timerrapport - Kan ställa in varje x-timme automatiskt skicka sin status / Värde till de auktoriserade numren;

9. Stöd fjärransluten läsa historiska data via SMS;

10. Uppladdningsbart Backup-batteri inuti kan ta 8 timmar

11. Säkra - Använda ringer-ID och lösenord för identifiering ignoreras okända ringer.

12. Programmerbar via SMS Kommandon eller APP med lösenordsskydd;

13. Baserat på GSM-nätverket, applicerat på många applikationer.

14. Fjärråterställning via SMS, fjärråterställning via SMS, automatisk omstartstid.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Bra invändning. Vi kanske ska skicka din fråga till säljarna i stället för till mig ;-)

useless useless skrev:
Solens instrålning är ungefär 1kW per kvadratmeter. Om konkurrenterna fångar upp 70-80% av den energin så undrar jag i så fall hur Solfläkten gör för att fånga in samma mängd energi på hälften så stor yta? Det går i och för sig om man har stora speglar som fokuserar solljuset mot solfångaren...
 
Det gör inget att solen skiner in genom fönstren och värmer upp huset, det är varm och fuktig luft utifrån som är (det teoretiska) problemet, inte temperaturen. Varm luft kan "bära" högre luftfuktighet utan att kondensera, när den sedan kommer in i ett kylt hus så kondenserar fukten. Kallställ första vintern och mät, sedan kan du oroa dig.
-Det kommer inte vara något problem så långt norrut.
 
K Kullan skrev:
En sån här fick jag tipset om. Verkar ganska bra va? Eller vad säger ni?
Inbyggd GSM-funktion
[länk]
(Körde genom google translate för att underlätta för de som inte vill läsa på engelska, ides dock inte korrigera där det ibland kan bli lite tokig svenska :geek:)
1. Kan användas från var som helst, ingen distansbegränsning;

2. Inga samtalskostnader för förfrågan. GSM-miljölarmet avvisar samtalet från auktoriserat nummer och returnerar sedan onsite temperatur, fuktighet och strömspänning på den första "ringen";

3. Flera applikationer. (temperatur, fuktighet, strömstatus, solpanel, DC-spänning);

4. Upp till 10 auktoriserade telefonnummer, 5 kan användas för att ta emot samtal eller SMS, och 5 kan användas för att ringa och SMS när alarm uppstår.

5. En temperatur för temperatur och fuktighetssensor, mäter temperaturer från -40-80 ° C, 0,5 ° C noggrannhet, Relativ fuktighet från 0-99RH%, noggrannhet är 3%;

6. Extern växelströmsstatusövervakning, AC On / OFF skickar SMS till auktoriserade telefonnummer;

7. Inbyggd MCU övervakar DC ingång Spänningsvärde, mätområde är 9-24VDC, ingen extra sensor för att spara kostnad;

8. Timerrapport - Kan ställa in varje x-timme automatiskt skicka sin status / Värde till de auktoriserade numren;

9. Stöd fjärransluten läsa historiska data via SMS;

10. Uppladdningsbart Backup-batteri inuti kan ta 8 timmar

11. Säkra - Använda ringer-ID och lösenord för identifiering ignoreras okända ringer.

12. Programmerbar via SMS Kommandon eller APP med lösenordsskydd;

13. Baserat på GSM-nätverket, applicerat på många applikationer.

14. Fjärråterställning via SMS, fjärråterställning via SMS, automatisk omstartstid.
Bra pryl och mer eller mindre nedre exakt det jag föreslog, men du får allt i en låda och den kommunicerar över GSM. Hur bra lösning som helst.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det brukar finnas begagnade luftsolfångare på olika begagnademarknader till bra pris t.ex. blocket.se.
Jag menar om trådstartaren vill lösa fuktproblemet i huset med luftsolfångare.
 
A Arnodt skrev:
Det brukar finnas begagnade luftsolfångare på olika begagnademarknader till bra pris t.ex. blocket.se.
Jag menar om trådstartaren vill lösa fuktproblemet i huset med luftsolfångare.
Tack för tips, alla tips är välkomna. Dock är jag lite tveksam. Känns som att de borde ha utvecklats en del sista åren, med tanke på att det är ganska nytt. Så att köpa en begagnad för en tusenlapp istället för en ny för 3000, kanske inte räntar så bra. Men det är väl sånt man får undersöka isf :)
 
Det är ju en ganska simpel konstruktion, så själva solfångaren har nog inte utvecklats så mycket. Däremot är det säkert skillnad på en fläkt med solcell i dag jämfört med för 5-10 år sen.
 
Är det nån som vill/kan förklara hur det funkar? Har den en inbyggd mobiltelefon och ringer upp mig med den? "Baserat på GSM-nätverket" säger mig inte så mycket.

K Kullan skrev:
En sån här fick jag tipset om. Verkar ganska bra va? Eller vad säger ni?
Inbyggd GSM-funktion
 
L Lasse Morin skrev:
Är det nån som vill/kan förklara hur det funkar? Har den en inbyggd mobiltelefon och ringer upp mig med den? "Baserat på GSM-nätverket" säger mig inte så mycket.
GSM är det system som mobiltelefoner kommunicerar genom via master runtom i landet. Den prylen som TS har fått rekommenderad kan kommunicera med andra enheter i det systemet, tex din mobiltelefon. Lådan kommer troligen inte att ringa upp dig, utan snarare skicka ett textmeddelanden (sms) eller så skickar den datan till en app som du måste ha i din telefon.
 
Tack - det låter fint. Jag har kollat en del på luftvärmepumpar som övervakas och styrs med dator via internet, det är ett tråkigt alternativ för en sommarstugeägare.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
GSM är det system som mobiltelefoner kommunicerar genom via master runtom i landet. Den prylen som TS har fått rekommenderad kan kommunicera med andra enheter i det systemet, tex din mobiltelefon. Lådan kommer troligen inte att ringa upp dig, utan snarare skicka ett textmeddelanden (sms) eller så skickar den datan till en app som du måste ha i din telefon.
 
L Lasse Morin skrev:
Tack - det låter fint. Jag har kollat en del på luftvärmepumpar som övervakas och styrs med dator via internet, det är ett tråkigt alternativ för en sommarstugeägare.
VA? Tråkigt alternativ? Jag skulle säga att det är det bästa alternativet.
 
Jag har dator och modem igång när jag är i stugan men inte när jag åker därifrån. Så lite elektriskt igång som möjligt, det mesta kan paja och börja brinna.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
VA? Tråkigt alternativ? Jag skulle säga att det är det bästa alternativet.
 
L Lasse Morin skrev:
Jag har dator och modem igång när jag är i stugan men inte när jag åker därifrån. Så lite elektriskt igång som möjligt, det mesta kan paja och börja brinna.
Ta en gammal mobil, sätt i ett kontantkort, starta internet delning på den och vips så har du uppkoppling i stugan för övervakning av vad du har sensorer/givare till.

Visst kan saker paja och brinna. Jag tror dock inte att det är överhängande risker dock. Laddare till din uppkoppling kan du ju sätta i en timer så att den endast laddar en viss tid per dag och på så sätt minimerar risken för brand.
 
  • Gilla
Lasse Morin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.