Hej!

Min första post i forumet men har snyltat till mig av kunskap här i några års tid. Imponerad av vilken kunskap som finns här!

Jag har tidigare byggt en altan som jag är nöjd med där jag satte stolpskorna i berget(borrade) och bygget i sin helhet känns i stort lyckat..

Nu är jag i planeringsfasen för ett nytt altanprojekt och då i anslutning till huset och tänkte då göra på samma sätt (om ingen har invändningar.. :) )

Huset står på berget och berget sluttar ner vilket leder till att altanen blir hög(över marken) och kommer bli bygglovspliktig. Bygglov har inte sökts än men med denna tråd skulle jag vilja söka råd och tips för hur jag ska gå tillväga rent praktiskt med bygget innan bygglov söks.

Från bärlinan som fästs i huset till nästa parallella bärlina är höjden drygt 1.5 meter. Sedan kommer "stupet" och nästa stolpsko misstänker jag kommer behövas sättas ytterliggare 1.5 meter lägre. Dvs. avståndet från de yttersta stolpskorna till bärlinan kommer ligga på drygt 3 meter.

Finns det någon rent praktisk maxhöjd för hur långa stolparna får vara? Då jag antar att konstruktionen blir mer instabil ju längre stolparna är.

Mellan huset och "stupet" har det fyllts upp med sten. Osäker på djupet i 'gräset' men tror ej det går att gräva plintar.. Vad ska jag göra där?

Jag bifogar några bilder så får ni en uppfattning om hur det ser ut.
Har markerat var jag tänkt borra och sätta stolpskorna.

Åsikter på mina tankar?
Altanen kommer som jag tänkt det bli ungefär 50 kvm. Ca 6 meter ut från huset och 9-10m bred
Alternativet är att göra den kortare och sluta altanen innan "stupet". Åsikter kring detta?

Är detta genomförbart för en glad amatör?
 
  • Hus med befintlig altan bredvid sluttande berg med stenfyllning och markerad plats för stolpsko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över sluttande trädgård vid hus grund för planerad altanbyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ska du sätta en bärlina mot husgrunden så se till att den kommer i lecablocken och inte i trä , samt att har ett mellanrum på någon centimeter ( en tryckt bit som distans ) detta för att det inte ska samlas skit mellan bärlinan och grunden , det vill gärna bli angrepp på virket ,
Ser ut som att det är rent berg längst ner och är utmärkt att fästa i , det med stolparna , skruva ihop 2 st 45X95 så kommer dom inte att vilja vrida sig och gå upp som stolpar för räcket , Rena 100X100 stolp har en tendens till att göra , den vridningen kan du inte stoppa
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Ska du sätta en bärlina mot husgrunden så se till att den kommer i lecablocken och inte i trä , samt att har ett mellanrum på någon centimeter ( en tryckt bit som distans ) detta för att det inte ska samlas skit mellan bärlinan och grunden , det vill gärna bli angrepp på virket ,
Ser ut som att det är rent berg längst ner och är utmärkt att fästa i , det med stolparna , skruva ihop 2 st 45X95 så kommer dom inte att vilja vrida sig och gå upp som stolpar för räcket , Rena 100X100 stolp har en tendens till att göra , den vridningen kan du inte stoppa
Tack för tipsen. Särskilt det det om att skruva ihop 2st 45x95. Hur tycker du jag ska göra med den mittersta plintraden?
 
R
Beror på vad du har under och hur djupt du kommer ner , du sa uppfyllt med sten , då blir frågan hur stor , stenen ligger dom kvar stadigt , då kan det gå att plinta på dom , är det lite djupare så skulle jag gjuta upp något och fästa skor i
Nu svårt att säga något nu . men gräv ur och kom tillbaka så får svar
En ca 2,5 meter mellan plintarna är lagom med underslag som trallen ligger på
Det med ca 6 meter ut är perfekt , då vid ett bord och många gäster , behöver inte andra resa på sig om någon vill gå ifrån ,
har själv 5,25 ut och det räcker bra
 
R
Kom att tänka på . 45X95 finns i upp till 5,10 meter så fundera på hur det går att ha det , beror lite på vad du kan få för bett i berget ytterst , då behöver du inte skarva underslagen
Sedan går det bra att jacka ur stolparna 45 mm för att lägga den yttre bärlinan i , inge problem då med att fästa den
 
R rävlyan skrev:
Kom att tänka på . 45X95 finns i upp till 5,10 meter så fundera på hur det går att ha det , beror lite på vad du kan få för bett i berget ytterst , då behöver du inte skarva underslagen
Sedan går det bra att jacka ur stolparna 45 mm för att lägga den yttre bärlinan i , inge problem då med att fästa den
Tack för svaren! Riktigt informativt. Ja jag kommer nog jacka ur stolparna som du säger, känns stabilare än att fästa utanpå med fransk träskruv..
Jag ska gräva upp underlaget och se vad som gömmer sig.. Kanske ligger där berg som man kan fästa i. Annars blir det som du säger att försöka gjuta något!
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Det kan vara bra att känna till att stolpars bärförmåga utan sidledsstabilisering minskar med kvadraten på höjden. En 2 meter lång stolpe har alltså bara en fjärdedel av den bärförmåga som en 1-metersstolpe med samma tvärsnitt har. När du kommer upp i stolplängder på 3 meter är det en faktor du kan behöva ta hänsyn till även i samband med en altan. Det är alltid bra att använda stolpar med kvadratiskt tvärsnitt eftersom de inte har någon riktning som är klenare än den andra.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade och 1 till
  • Laddar…
Du lär ju behöva staga upp stolparna diagonalt oxå så du inte får svaj.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fulkemisten
N Noseone skrev:
Du lär ju behöva staga upp stolparna diagonalt oxå så du inte får svaj.
Fast jag kan tänka mig att lite grövre krysstag eller dito fackverk kan vara riktigt snyggt. Det gör att altanen får en kropp undertill och inte tycks stå på styltor. Tremetersstolpar är höga och är de för klena tror jag kommer se konstigt ut även om de lastmässigt kanske skulle hålla. Särskilt om du inte vill krysstaga så hade jag gått upp i dimension till 120x140 byggtimmer eller motsvarande, i alla fall ytterst.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Instämmer helt klart med föregående talare - Kör 2st 45x95 till stolpar under altanen, låt en gå förbi för att fästa i sidan av bärlinan. Gjorde en skiss på detta för ett par år sedan här på forumet - Så här helt enkelt:

Provgräv och se vad du har under gräset och avgör vad som är bästa lösningen där.
Där det finns berg så borra i berget och sätt stolpskor, kem ankare är grymt till att fästa skorna i berget.
Jag skulle däremot INTE släppa stolparna upp och använda samma till räcket, komplicerar bygget nå så infernaliskt och det skulle innebära fler stolpar under för att matcha till räcket.
Tänk på att när altanen blir så hög måste räcket vara 110cm och inte mer än 5cm mellan räcket och golvytan. Regler från boverket och ett krav på vårt bygglov.
Jag valde att flyga reglarna över sista bärlinan då jag tycker att altanen blir mer öppen, snesträvor går att planera och få snygga även dem.
Så här såg stommen ut på vår sommarstuga, cirka 77kvm med en maxhöjd på 230cm. Alla stolpar borrade i berg.



Hela den tråden och kanske lite inspiration till altan hittar du här.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
R
Varför ha en massa virke kors och tvärs under när det inte behövs , blir som plockepinn under ,inget snyggt
Att inte gå upp med stolparna för staketet , innebär att dom ska sättas separat och har lätt för att vingla
 
R rävlyan skrev:
Varför ha en massa virke kors och tvärs under när det inte behövs , blir som plockepinn under ,inget snyggt
Att inte gå upp med stolparna för staketet , innebär att dom ska sättas separat och har lätt för att vingla
Om jag inte hade mina snedsträvor under den där skulle den dansa fint sida till sida...
Med kottlingar på var sida av stolparna och stadiga skruv så finns det inte mycket vingel i mitt staket i vart fall.
 
R
Vinglar i sidled ? då har du inte ankrat upp altanen samt satt fast bärlinor och underslag och trall riktigt , allt ska förbinda varandra som motverkan för att röra sig , Men det finns bra och dåliga byggen av altaner som inte svajar
 
Vinglet som fanns ligger i att det endast är balkskor ned i berget - Dvs, armeringen svetsad i skon. Med den höjden, +2m, fanns det lite gung i stommen varpå JAG valde att snedsträva stommen. Huruvida den hade gungat när väl trallen kom på tillsammans med allt annat är oklart då jag inte vet då strävorna åkte på innan...
Jag har även snedsträvor under altanen hemma (1.5m hög) av samma anledning, stommen svajade innan allt annat åkte på så jag valde att snedsträva. Huruvida den skulle svaja idag med allt på är oklart, då jag inte vet.

Det jag vet är att det absolut INTE finns något gung i de båda altanerna idag - Så tänker jag ta bort snedsträvorna? Nope. Tycker jag att dom är fula? Nope. Fyller dom verkligen ett syfte? Oklart, men dom kan inte skada...
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Instämmer helt klart med föregående talare - Kör 2st 45x95 till stolpar under altanen, låt en gå förbi för att fästa i sidan av bärlinan. Gjorde en skiss på detta för ett par år sedan här på forumet - Så här helt enkelt:
[bild]
Provgräv och se vad du har under gräset och avgör vad som är bästa lösningen där.
Där det finns berg så borra i berget och sätt stolpskor, kem ankare är grymt till att fästa skorna i berget.
Jag skulle däremot INTE släppa stolparna upp och använda samma till räcket, komplicerar bygget nå så infernaliskt och det skulle innebära fler stolpar under för att matcha till räcket.
Tänk på att när altanen blir så hög måste räcket vara 110cm och inte mer än 5cm mellan räcket och golvytan. Regler från boverket och ett krav på vårt bygglov.
Jag valde att flyga reglarna över sista bärlinan då jag tycker att altanen blir mer öppen, snesträvor går att planera och få snygga även dem.
Så här såg stommen ut på vår sommarstuga, cirka 77kvm med en maxhöjd på 230cm. Alla stolpar borrade i berg.

[bild]

Hela den tråden och kanske lite inspiration till altan hittar du här.
Tack för bilderna kul att följa ditt bygge!
Jag kommer precis som du säger sätta stolpskorna i berget i högsta möjliga mån. Intressant att du nämnde det här med stolparna och räcket. Jag gjorde precis det med mitt tidigare altanbygge vilket som du sa komplicerade till det ganska ordentligt. Får se hur jag gör denna gång....

Jag tycker att det är ganska snyggt med snedstävor så det kommer det nog bli (även om de inte kommer synas).

Ser att du lagt dina reglar på bärlinan. Rekommenderar du det eller att använda balskor och "fälla ner" de?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.