Hej alle I svenskere ;)

En dansker har tilladt sig at deltage på jeres forum, og håber på inden alt for længe selv at bosætte sig i Sverige.

Derfor et enkelt spørgsmål-er det til at få en byggegrund? Det skal helst være omkring Øresundsbroen, da jeg arbejder i København. Men vil så gerne selv bygge hus, allerhelst et svensk træhus:)
 
Hej Dansker2005,

De har tre alternativer för grund (=tomt)

1. Den kommunala tomtkön. (Malmö i ditt fall antar jag, (http://www.malmo.se/special/sok.4.33aee30d103b8f15916800099.html?query=tomtkö)

Har du väl fått och köbt din tomt så kan du bygga "efter eget huvud".

eller

2. Köpa en tomt privat. Titta på Hemnet efter annonser (http://www.hemnet.se/include/Defaul...ok&action=sok&caller=main&urval=1). Län=Skåne.

eller

3. Kontakta etablerade husbyggare. De har ofta tomter med hus efter deras katalog till salu. Du blir då begränsad till en viss tillverkare, men kan ofta ändre mycket på utseende och planlösning.

Kolla i länkguiden efter hustillverkare (http://www.byggahus.se/lankguide/#3).

Skanska har också en del större projekt i malmö (www.skanska.se).


Om jag nu förstod din fråga ...
 
Sen måste vi också gratulera Dansken till ett bra val av land att leva i.....vacker natur ;D, snygga kvinnor ;D, trevliga människor ;D och en jäkla massa skatt >:(

Hoppas du kan stå ut med dessa attribut och ja....ni har världens bästa öl - Carlsberg!
 
Nu har ju iofs Danskarna rätt mycket skatt också. Vill minnas att jag förra året betalade över 60 % i Dansk skatt på mina surt införtjänta lönepengar. Tror till och med det blev 68% på de sista slantarna. Kan man kalla marginalskatt. Bilarna är ju också belagda med en skön skatt på 180% vill jag minnas.

Deras sätt att se bilavdragen är dock helt i min stil. Lika mycket avdrag oavsett hur du tar dig till jobbet. Cykla == behålla mycket i egen ficka och få motion. Åka bil == gå något minus.

Trevligt folk är de också ...
 
Fast då ingår väl sociala avgifter i den skatten också.

mvh
David
 
Hej, bor sjælv i Danmark, men ær svensk.

Några sociala avgifter betalar man inte hær, men då har man heller ingen Førsækringskassa som utbetalar nær man har sjukt barn, hær har man "barnets førsta sjukdag" och då skall man finna ngn som kan passa ens barn resten av dess sjukperiod, m a o endera mor-farførældrar eller privat barnvakt ;-)

Sjukløn betalas av arbetsgivaren, dock om man varit sjuk i 120 dgr har arbetsgivaren rætt enligt lag (såvida man inte avtalat bort det i det enskilda anst. avtalet) att sæga upp arbetstagaren.

Jo, vi betalar ca 40 % i skatt på inkomster upp till ca 25000 kr, dærefter 55 % upp till ca 27000 och sedan... 65 % skatt på inkomster som øverstiger 27000, detta kan man kalla marginalskatt !!! Så , summa summarum, ær du høginkomsttagare så ær arbete i DK inget bra alternativ :)

Vi har bott hær i två år men ær nu på væg tillbaka till Sverige :)
borta bra men hemma bæst :)!
/anna
 
oj ja, glømde bort detta med førældraledighet.

Om man har ett kollektivavtal (vilket man i princip bara har inom stat, kommun) så reglerar den att du har full løn i 6-7 månader, dærefter kan man få "dagpenge" som motsvarar 14.000 dkk føre skatt om du har inkomster øverstigande 19000. Ær du privat anstælld och inte sjælv har fått med i ditt kontrakt (vilket få har) har du bara dagpengnivån i max 46 veckor. Man kan heller inte utskjuta sin førældraledighet utan efter 46 veckor efter barnets fødelse ær den slut och då skall barnet i institution eller dagmamma, detta kostar dær jag bor 3500 dkk per månad. Hær har danskarna ngt att læra av Sverige, maxtaxa :)
/anna
 
dansker2005;
ett tips ær att bygga ett gennenmuret hus, vandskuret såvel indvendig som udvendig. Jeg mener at du vil få en meget højere vurdering fra banken og dessuden et huse som ikke nogen anden har! :)
/anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.