J Stormfrog skrev:
Hittade den här artikeln på Hemmet om hus på styltor: [länk]
[bild]

Någon som har tips på vart jag kan hitta information om byggen av liknande hus på pålar i Sverige? Vad säger vår härligt fascistiska bygglag om att bygga på det sättet?

Fördelen är ju minimal risk för fuktskador och enkelt att utföra underhåll.

Nackdelen är svårigheter att isolera(?). Kan man isolera ett sådant hus på något vettigt sätt underifrån?
Östra kvarnskogen i Sollentuna van Träpriset 2008. Det finns många fördelar med hus på pålar.
Modernt stylthus byggt på pålar i en skogsmiljö med träbeklädnad och balkonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Givetvis kan det också bli hemskt fult, som detta t.ex.
Rött hus på pålar omgivet av skog i Östra kvarnskogen, Sollentuna, exempel på miljövänligt stylthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som i kvarnskogen, överst så har man ju utnyttjat mark som annars inte varit byggbar, eller hade krävt massor av arbete. Miljömässigt är det en klar fördel med dessa stylthus jämfört med hus på platta. Betong orsakar mängder CO2. Fukt kan bli ett problem om man inte låter utrymmet vara öppet.
Att isolera de delar som har en god höjd över marken är inga problem. Det mesta isolerar man innifrån, sedan klär man undersidan med 80mm västkustskiva, åtminstone är det en metod. Då kommer inte nåhot trä i kontakt med uteluften. Och inga käldbryggor annat än där stolparna ansluter mot bjälklaget. Låter man en lite djupare entré utan isolering ta de första metrarna får man plats att lägga sista lagret med västkustskiva även där avståndet mellan mark och bjälklag är som minst. Lösningen blir också flexibel inför framtiden då man relativt lätt kan få in nya, ännu okända anslutningar i huset.


Med den här lösningen kan man få en bra utsikt även om tomten är omgiven av skog, ju brantare mark desto bättre.

Det är fullt tillåtet, men naturligtvis kan det finnas problem i detaljplan. Om högsta byggnadshöjd är 8 meter så är det räknat från medelmarknivån. I en sluttning blir detta kanske ett problem. Men om detaljplanen medger så är det nog bara att köra.

Ytterligare en fördel... om man vill slippa mygg och knott är den uteplats några meter extra upp från marken perfa!
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Känns som en rätt plojig arkitektgrej i de flesta fallen, mer till för andra ändamål än de boendes nytta. Visst, man kan kanske göra ytterligare lite mark tillgänglig för bebyggelse utan större markarbeten, men i villaboende är väl en stor del av poängen att man har enkel kontakt med tomten, så att anlägga hus som i hög grad tappar denna kontakt synes mig dumt.

Edit: Att man uttnyttjar topografin tycker jag för övrigt inte alls. Snarare hanterar man att man bygger ett hus som inte passar topografin på ett annat sätt än större markberedning.
 
  • Gilla
Buildgates och 3 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Givetvis kan det också bli hemskt fult, som detta t.ex.
Allting är relativt... ;)
 
Buildgates stig-helmer skrev:
Allting är relativt... ;)
Jo, men det där huset ser ju mest ut som att någon började bygga ett bättre jakttorn och sedan spårade det ur lite grann. Men myggfritt på altanen och minimal risk för angrepp av sork, möss, myror, hussvamp ja... tror till o med det blir getingfritt på den höjden.
 
D Djurmo skrev:
Ytterligare en fördel... om man vill slippa mygg och knott är den uteplats några meter extra upp från marken perfa!
Väldigt off topic, men det är ju det jag gjort mig ökänd för :worried:

I Florida, på västkusten mot Karibiska havet, är det vanligt att bygga hus på styltor.
Framför allt för att klara den 2-3 meters vattenståndshöjning som kommer med de tropiska orkanerna.
Men positivt är också att att de får en bra, skuggad plats att ställa bilen på.
Den blir ju annars oanvändbar när solen står nästan i zenit.

Här Cedar Key (som för övrigt har, eller hade, en A.W. Faber blyertspennefabrik. Cederträ används ju när man tillverkar blyertspennor :) ) Visst ser det snyggt ut?
Cedar%2BKey%2B9%2Bhouse%2B1997%2BBlog.jpg

ISizm8j5nre3wn1000000000.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Milllaa och 5 till
  • Laddar…
F funderarn skrev:
Platta på mark.. Väggarna står väl på marken och drar i sig fukt? Har aldrig sett ett hus som byggs så i Finland
Nej man ställer väggarna på plattan ;););)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Östra kvarnskogen i Sollentuna van Träpriset 2008. Det finns många fördelar med hus på pålar.
[bild]


Givetvis kan det också bli hemskt fult, som detta t.ex.
[bild]
Men som i kvarnskogen, överst så har man ju utnyttjat mark som annars inte varit byggbar, eller hade krävt massor av arbete. Miljömässigt är det en klar fördel med dessa stylthus jämfört med hus på platta. Betong orsakar mängder CO2. Fukt kan bli ett problem om man inte låter utrymmet vara öppet.
Att isolera de delar som har en god höjd över marken är inga problem. Det mesta isolerar man innifrån, sedan klär man undersidan med 80mm västkustskiva, åtminstone är det en metod. Då kommer inte nåhot trä i kontakt med uteluften. Och inga käldbryggor annat än där stolparna ansluter mot bjälklaget. Låter man en lite djupare entré utan isolering ta de första metrarna får man plats att lägga sista lagret med västkustskiva även där avståndet mellan mark och bjälklag är som minst. Lösningen blir också flexibel inför framtiden då man relativt lätt kan få in nya, ännu okända anslutningar i huset.


Med den här lösningen kan man få en bra utsikt även om tomten är omgiven av skog, ju brantare mark desto bättre.

Det är fullt tillåtet, men naturligtvis kan det finnas problem i detaljplan. Om högsta byggnadshöjd är 8 meter så är det räknat från medelmarknivån. I en sluttning blir detta kanske ett problem. Men om detaljplanen medger så är det nog bara att köra.

Ytterligare en fördel... om man vill slippa mygg och knott är den uteplats några meter extra upp från marken perfa!
Finns fördelar med allt , men det är nog mer fördelar med en platta på mark
 
R
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
R rolflidvall skrev:
Triguerios producerar hus "på styltor":
[länk]
Kan ju lägga upp en bild från deras sida:
8871-012-copy.jpg



I övrigt tycker jag hus på plintgrund/styltor/stöttor är en alldeles utmärkt idé på många ställen.
Själv brukar jag mest anföra min åsikt att inte våldföra sig på naturen i onödan, istället för att anpassa naturen så anpassar man huset istället till förutsättningarna.
Sen framförde ju billy_baver några till bra åsikter.
 
  • Gilla
Method Man och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan ju lägga upp en bild från deras sida:
[bild]



I övrigt tycker jag hus på plintgrund/styltor/stöttor är en alldeles utmärkt idé på många ställen.
Själv brukar jag mest anföra min åsikt att inte våldföra sig på naturen i onödan, istället för att anpassa naturen så anpassar man huset istället till förutsättningarna.
Sen framförde ju billy_baver några till bra åsikter.
Håller helt med dig. Måste man inte chakta och spränga sparar man både miljö och pengar. Men på en relativt plan tomt är platta på mark klart bäst. Men hur kul är en sådan tomt?
 
En till fördel är att huset blir fullständigt radonsäkert, så länge man inte klär in utrymmet under förståss
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
På Hisingen står det här huset, tycker också att det är rätt smart med stolpar för att slippa spränga.
http://unitark.se/projekt/plasthus-ii/
Modernt hus med stora glaspartier, placerat på stolpar över en klippa på Hisingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Milllaa och 8 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Men på en relativt plan tomt är platta på mark klart bäst. Men hur kul är en sådan tomt?
Hur kul som helst (y)
Luftbild på en fastighet markerad med röd cirkel och texten "Här bor vi".
 
  • Gilla
Djurmo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.