Jag tycker monteringsanvisningen för Mataki tenotak U20 är lite märklig. Någon som har några synpunkter på det?

3D-illustration av takstolar med monterad plywood och ströläkt enligt monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man säger att längst ner på takstolarna ska man montera en plywood eller råspont eller någon annan skiva. Sedan ska man sätta ströläkt på den biten längst ner för att vatten ska kunna ta sig ut. Längre upp löser dukens nerhäng det. Men kontentan måste väl bli att nedersta spikläkten hamnar mycket högre än övriga. Kanske fungerar om man lägger tegeltak men det står det inget om. Dessutom blir det ju en rejäl kant som takduken hänger mot. I värsta fall en vattensamlare.

Kan man istället såga ur och fälla in råspont för den vill jag gärna ha då det blir öppen takfot. Snyggare att se råsponten än takduken underifrån. Sedan att man lägger ströläkt hela vägen till nocken. Då får man allt i samma höjd. Vad tror ni? Har mejlat deras tekniker men får inget svar. Bygget ska bli ett garage för tydlighetens skull :)

/Mats
 
Vid en traditionell montering av strö- och bärläkt på ett pappbelagt råspontstak ställs alltid den nedersta bärläkt på högkant för att pannorna skall få samma lutning som övriga (som ju i nederkanten vilar på en annan panna). Jag tycker att monteringsanvisningen verkar logisk. Mataki är dessutom en gammal firma med stor erfarenhet. Jag skulle lita på dem.
 
Men då förutsätts att det är takpannor som ska monteras. Tycker att dom borde ha haft en alternativ instruktion för plåttak då. Men då får jag göra mon egen lösning.

Mats
 
Ja med plåt blir det knepigt... Ska se om jag kan hitta instruktionen.
 
Jag håller med om att de anvisningarna lämnar mycket i övrigt att önska. T.ex. läktdimensionerna framgår inte. Helt klart är att om man ska förstärka takfoten med K-plywood så behövs ströläkten. Jag skulle nog lägga ströläkt hela vägen.
 
Min fundering är att sätta dit fasade 16 mm spånt och kapa ur takstolarna 16 mm längst ner. Och sedan ströläkt hela vägen. Kan det fungera.

Mats
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Jag kan inte se någon invändning.
 
Då gör jag så. Som jag skrev tänker jag ha öppen takfot utan inklädnad och då blr det snyggast med spåntade brädrer tycker jag.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.