Ah, det är ett bibliotek. Du behöver nog komplettera med egen kod för att koppla ihop detta med en hemsida eller liknande.

Arduino är väldigt populärt, det kanske går att pussla ihop något med annan kod, måste finnas exempel där man gör en webbsida på en espresso.
Har du någon tidigare erfarenhet av att koda?

Edit: exempelvis https://randomnerdtutorials.com/esp8266-web-server-with-arduino-ide/
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill inte behöva ha min mobil hemma för att saker ska fungera. Dessutom gillade jag inte att ge appen såpass mycket rättigheter den ville ha.

Just nu kör jag förvisso bara timer kombinerat med "astrour". Men jag kommer åt domoticz via telefonen också, samt det finns säkert en app jag inte behövt installera än.

Ska slänga ett öga på länken.
Hmm. Ta inte detta som kritik, men det känns som att det tar bort typ 75 % av idén. Utan telefonen eller platta så kan du inte styra någonting utan att de facto beröra enheten.
Samtliga rättigheter kan man stänga av (Android 8).

Vad är/gör domoticz?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, det är ett bibliotek. Du behöver nog komplettera med egen kod för att koppla ihop detta med en hemsida eller liknande.

Arduino är väldigt populärt, det kanske går att pussla ihop något med annan kod, måste finnas exempel där man gör en webbsida på en espresso.
Har du någon tidigare erfarenhet av att koda?

Edit: exempelvis [länk]
Jag är inte rädd för att koda. Jag har jobbat som programmerare :)
 
Dåså, då är det bara att knacka på, exemplet jag skickade ser lovande ut.:D nästan så jag är sugen på att bygga nått själv med en esp.

Fast är det inte kritik? Trevlig och saklig kritik har jag inget emot att svara på ;)

Mitt system just nu är för att ersätta timrar som vi hade på en massa lampor, tanken är att utöka med zwave-prylar till den fasta installationen (utomhusbelysningen). I slutändan så ska detta kompletteras med en ljussensor som avgör när det är dags att tända (en mörk regnig dag vill jag också ha mysbelysningen igång). Jag vill alltså att det sköter sig själv, så jag behöver inte knappa på telefonen alls ;)

Domoticz är väl typ som home assistant, fast enklare. Dvs servern som styr min automation och innehåller intelligensen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dåså, då är det bara att knacka på, exemplet jag skickade ser lovande ut.:D nästan så jag är sugen på att bygga nått själv med en esp.

Fast är det inte kritik? Trevlig och saklig kritik har jag inget emot att svara på ;)

Mitt system just nu är för att ersätta timrar som vi hade på en massa lampor, tanken är att utöka med zwave-prylar till den fasta installationen (utomhusbelysningen). I slutändan så ska detta kompletteras med en ljussensor som avgör när det är dags att tända (en mörk regnig dag vill jag också ha mysbelysningen igång). Jag vill alltså att det sköter sig själv, så jag behöver inte knappa på telefonen alls ;)

Domoticz är väl typ som home assistant, fast enklare. Dvs servern som styr min automation och innehåller intelligensen.
Jag är lat. Är det någon som gjort det jag vill ha, så väljer jag att gå på den linjen snarare än att koda det själv bara för att.

Nja...det var en fråga. Dels för att kolla om jag missat något I mina egna tankar och dels för att se vilka motiveringar som finnsför att välja bort det som andra gjort :) Om min fråga var trevlig och saklig kan jag inte bedöma, men det fanns inget dömande i åtanke från min sida i alla fall :) Dock ser jag inte vad du vunnit. Allt det du beskriver att du vill ha gjort/skall sköta sig själv kan du ju göra med stock sonoff och ewelink, i kombination/samspel med fotosensorer, rörelsedeckare, osv. Så frågan min kvarstår (kanske mest för mig själv) vad vinsten då är? Jag kör som sagt rörelsedeckare i kök, på toa och hall. Sonoff lite varstans (både tidskodade och fjärrstyrning). Sonoff 433 till larm och brandlarm (notification i telefonen om något sker = jag har koll och kan agera). Utomhusbelysning kommer att bli rörelsestyrt och vissa delar ljusstyrt. Gardiner och ljuddraperier kommer att kunna fjärrstyras.

Jag kommer att komma åt ALLT som inte är rörelse- eller ljusstyrt överalltifrån. Så...jag undrar återigen...vad missar jag?

Gha, Amazon och andra giganter kommer ALDRIG innanför mina dörrar.
OK, men skulle inte dina sonoff kunna ha sin egen intelligens iom espn? Är då inte domoticz överflödigt?
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
Lat är jag också, klipp och klistra brukar man komma långt med.

Jag tyckte din fråga var befogad och trevlig, så jag hade inget emot att svara, som du säger jag får ifrågasätta mina egna tankar och resonemang. Det värsta som händer är att du visar på en bättre lösning ;)

Hmm, hur har du kopplat ihop rörelsedeckarna med sonoffen. Ärligt talat så kollade jag inte nämnvärt på vad man kunde göra i ewelink. Kan du göra allt det utan en central server (om nu inte mobilen agerar det), det är rätt bra gjort.

Det jag kan komma på saknas är att integrera mot andra system (zwave i mitt fall) och att man får loggat temperatur och av/på-slag mm. Jag började faktiskt med zwave och hittade sen sonoff och hade det som en billig lösning på alla fönsterlampor (zwave-motsvarigheten kostar 3-500kr styck)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Lat är jag också, klipp och klistra brukar man komma långt med.

Jag tyckte din fråga var befogad och trevlig, så jag hade inget emot att svara, som du säger jag får ifrågasätta mina egna tankar och resonemang. Det värsta som händer är att du visar på en bättre lösning ;)

Hmm, hur har du kopplat ihop rörelsedeckarna med sonoffen. Ärligt talat så kollade jag inte nämnvärt på vad man kunde göra i ewelink. Kan du göra allt det utan en central server (om nu inte mobilen agerar det), det är rätt bra gjort.

Det jag kan komma på saknas är att integrera mot andra system (zwave i mitt fall) och att man får loggat temperatur och av/på-slag mm. Jag började faktiskt med zwave och hittade sen sonoff och hade det som en billig lösning på alla fönsterlampor (zwave-motsvarigheten kostar 3-500kr styck)
Exakt :)

Tack och bra.

Det är bara att parallellkoppla. Dock kan du ju inte släcka via ewelink om det är rörelsedeckaren som tänt.
Japp. Allt det utan egen server. Du tidskodar on och off-tider (upp till 8 st per sonoff), fjärrstyrt utöver det, och det finns en loop timer som jag inte använder. Vidare så har du då larm och sådant också som är knutet till apparat. Sonoff gör ju mer än switchar :) Jag rekommenderar verkligen touch-brytarna. Snygga, full kontroll, timer, osv...på TAKLAMPOR. SÅÅÅÅ nice när man glömt släcka sovrumslampan och krupit ner under täcket redan :)

Integration kräver ju att det skall finnas ett behov av någonting som inte går i befintlig lösning, och där ser jag inte många saker kan jag säga. Dock är sonoff integrerade med IFTTT, gha, Amazon, osv.
 
Vidare så har du ju termometer och hygrometer med sonoff och ewelink också, vilket gör att du får än mer koll och kontrollmöjligheter.
 
En sak som slår mig; har esp8266 tillräckligt med lagring för att både kunna kommunicera data till och från llvpn OCH driva en webbserver? Det är ju ett pytte-chip och har en hel del funktionalitet som jag förstått det, och det är ruskigt billigt. Och vidare tänkt...klarar det multitasking (både webserver OCH LLVP-kontroll samtidigt)? Usch...många tankar och frågor. Jag hoppas ni som kan eller har arduinosystem har lust och ork att dela med er.
 
Redigerat:
Tittade in på sonoffs hemsida, de har verkligen utökat produktportföljen sedan jag köpte mina S20 och TH. Nu vill jag byta ut mina till S26 ju :thinking:

Jag ser dock fortfarande inget som man lyckas stoppa in i en vanlig dosa. Vilket är det jag använder zwave till.

Jag tror inte espn har några problem att sköta både och.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessutom gillade jag inte att ge appen såpass mycket rättigheter den ville ha.
Ursäkta om jag hoppar in mitt i något annat, men är detta till iOS eller android? Och vilka (orimliga) rättigheter är det den vill ha?
Frågar för att jag själv sneglat åt det hållet med sonoff och blir lite konfunderad...
 
För min del var det Android, men det var nog två år sedan. Tror den ville komma åt snudd på allt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För min del var det Android, men det var nog två år sedan. Tror den ville komma åt snudd på allt.
Hmm, låter ju väldigt onödigt faktiskt. Den borde ju nöja sig med nätverket tycker man...
 
De kan vara bättre nu, och det går ju att stänga av det igen om man vill som Cancerman skrev.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tittade in på sonoffs hemsida, de har verkligen utökat produktportföljen sedan jag köpte mina S20 och TH. Nu vill jag byta ut mina till S26 ju :thinking:

Jag ser dock fortfarande inget som man lyckas stoppa in i en vanlig dosa. Vilket är det jag använder zwave till.

Jag tror inte espn har några problem att sköta både och.
Vad är det du vill ha in i dosor och varför?

Jo, just den har det (32 kb minne), men det finns en nyare modell som är en kopia på den men som har 1 mb flashminne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.