Hej,

Nu börjar köksrenoveringen närma sig ett avslut. Men först ska jag kakla från bänkskivan och upp till boxen i taket, handlar om ungefär 4,5kvm. Tog offert via bauhaus och de skulle ha 14 000 innan rot, 10 000 efter. Tyckte det var på tok för mycket så provar själv istället :).

1. Betongvägg
2. Vitt kakel 20x40cm

Så tips är väldigt uppskattat! Jag kan låna verktyg av en bekant, tråg för tvätt, kakelskärare, snöre osv. Tänkte köpa färdigblandad fix/kakellim då det verkar smidigt?

Min största fundering är hur jag ska hantera hålet för utluften som är mitt på väggen ovanför spisen. Hålet har en diameter på ungefär 11cm. Mina kakelplattor är 20x40cm och det här hålet kommer hamna ganska mitt i en kakelplatta på andra raden (hålets center hamnar ungefär 30cm ovanför bänkskivan).

Om jag klyver en platta mitt av och lämnar det utan kakel kommer det ju vara cirka 5cm ovanför och nedanför hålet som behöver täckas med utluftsventilen. Annars måste jag ju ta ett hål i plattan. Hur gör man det smidigast i så fall? Hur skulle ni ha gjort?

Vad skulle ni sätta för utluftsventil där? Det är bra drag där så är ju praktiskt så sett. Kommer ha en kolfilterfläkt ovanför, men får inte koppla den till utluften.

Hade lite dåliga/gamla bilder just nu men man kan se hålet och kökets struktur iaf, kan ta bättre sen om det behövs:
Köksrenovering, ofärdiga väggar med kablar, hål för utluft och bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kök under renovering med oputsade väggar och hål för utluft ovanför spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för idéer/tips/förslag
icengaard
 
Finns många metoder för håltagning i plattor. Dels hålsåg med hårdmetall eller diamant skär. För den diametern är de dock ganska dyra, men jag tror att diamantversionen finns att hyra. Jag har använt diamanthålsåg i mindre utförande (kostar några tior på Jula), i en vanlig kakelplatta skär de nästan som en borr i trä.

En enklare och mycket billigare variant är att använda sticksåg med hårdmetallblad (bladet kostar typ 50kr). Borra ett tillräckligt stort hål för att få in bladet. Tar kanske 5 - 10 minuter att såga runt, kär inte på max fart. Om hålet kommer nära en kant, så är risken att plattan spricker halvstor, så räkna med att du kan få kassera någon platta.
 
BirgitS
I icengaard skrev:
Vad skulle ni sätta för utluftsventil där? Det är bra drag där så är ju praktiskt så sett.
Troligen finns det en central utsugsfläkt för alla kök ovanför och bredvid varandra och det fläktsuget ska fördelas på alla köken. Det innebär att du knappast får ha ett öppet hål så där eftersom det innebär att det just inte blir något sug i de andra köken utan du behöver ett ställbart ventilationsdon som ska ställas in på rätt flöde för lägenheten och huset.
Typ som detta: http://www.fresh.se/sv/franluftsdon/franluft-fmls.php?group=prod_prod_grp-s1/240
Om det inte är rätt gjort kommer OVK inte att bli godkänd.
 
H hempularen skrev:
Finns många metoder för håltagning i plattor. Dels hålsåg med hårdmetall eller diamant skär. För den diametern är de dock ganska dyra, men jag tror att diamantversionen finns att hyra. Jag har använt diamanthålsåg i mindre utförande (kostar några tior på Jula), i en vanlig kakelplatta skär de nästan som en borr i trä.

En enklare och mycket billigare variant är att använda sticksåg med hårdmetallblad (bladet kostar typ 50kr). Borra ett tillräckligt stort hål för att få in bladet. Tar kanske 5 - 10 minuter att såga runt, kär inte på max fart. Om hålet kommer nära en kant, så är risken att plattan spricker halvstor, så räkna med att du kan få kassera någon platta.
Ja känner också mig lite orolig över att det kan spricka om kanterna blir för tunna. Men jag ja, jag har väl ungefär 1-2kvm extra så jag kan ju prova. Hmm kanske går att ha en mindre hålborr och borra flera hål och sedan snygga till med en såg..? Så länge frånluftsventilen täcker lite så gör det ju inget att det är lite ojämnt tänker jag.


BirgitS BirgitS skrev:
Troligen finns det en central utsugsfläkt för alla kök ovanför och bredvid varandra och det fläktsuget ska fördelas på alla köken. Det innebär att du knappast får ha ett öppet hål så där eftersom det innebär att det just inte blir något sug i de andra köken utan du behöver ett ställbart ventilationsdon som ska ställas in på rätt flöde för lägenheten och huset.
Typ som detta: [länk]
Om det inte är rätt gjort kommer OVK inte att bli godkänd.
Ja det stämmer nog precis som du säger. Ha väldigt mkt sug just nu, så det kanske är förtvivlade grannar runtomkring.
Är det olika kvalitet på sådana frånluftsdon eller är det bara att kolla efter diameter och utseende? Eftersom den kommer ligga på vitt kakel och vara ovanför spisen, är det att föredra keramik eller funkar plast också bra? Både funktion och utseende är väl att prioritera i det här läget känner jag.

EDIT: Den du länkade ser bra ut! Ska se om jag hittar någon återförsäljare så jag vet vad den kostar och kanske kan känna lite på den.
 
Bara en tanke.Kan de verkligen va tillåtet att ha en ventilationskanal så när plattorna. Känns sådär om man får en kastrullbrand.
 
Har det suttit ett skafferi där tidigare?
 
T topmount skrev:
Bara en tanke.Kan de verkligen va tillåtet att ha en ventilationskanal så när plattorna. Känns sådär om man får en kastrullbrand.
Hej!
Det var en sånt där vanligt frånluftsdon i keramik innan och spisen stod precis där som den nya nu står. Var en sånt där gammalt skåp med kolfilterfläkt där förut.

T topmount skrev:
Har det suttit ett skafferi där tidigare?
Nepp inget skafferi där. Det har suttit överskåp där förut. Men ventilationen har inte flyttats på.
 
Vanligt frånluftdon i keramik?
 
T topmount skrev:
Vanligt frånluftdon i keramik?
Ja jag vill minnas att det var keramik, var lite gulnad så slängde den. Kan givetvis ha fel om det låter konstigt.
Här har du en gammal bild.
Äldre kök med vit spis framför keramiska fliser och träbänkskiva, vit köksfläkt, gulnade detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
I icengaard skrev:
Ha väldigt mkt sug just nu, så det kanske är förtvivlade grannar runtomkring.
Mycket troligt, det kan dessutom uppstå fuktskador när lägenheterna inte ventileras som de ska.

Frånluftsdonen brukar antingen vara i plåt eller i plast och brukar nog finnas på de stora byggvaruhusen, min länk var bara vad som dök upp vid en sökning. Plast gulnar ofta lite med tiden, särskilt om de utsätts för mycket värme och smuts.

Det var ju synd att du slängde det gamla donet för det var ju rätt injusterat och nu kan du behöva anlita en som mäter upp luftflödet i det nya donet och justerar det till rätt nivå för att du inte ska åka dit vid nästa OVK.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket troligt, det kan dessutom uppstå fuktskador när lägenheterna inte ventileras som de ska.

Frånluftsdonen brukar antingen vara i plåt eller i plast och brukar nog finnas på de stora byggvaruhusen, min länk var bara vad som dök upp vid en sökning. Plast gulnar ofta lite med tiden, särskilt om de utsätts för mycket värme och smuts.

Det var ju synd att du slängde det gamla donet för det var ju rätt injusterat och nu kan du behöva anlita en som mäter upp luftflödet i det nya donet och justerar det till rätt nivå för att du inte ska åka dit vid nästa OVK.
Får hoppas att det löser sig för grannarna. Har fått in ett liknande don nu i alla fall. Och kaklingen gick bra.

Om någon undrar så tyckte jag det bästa för håltagningen var att borra upp ett litet hål i centrum och sedan gnaga upp det med en kakeltång.

Smakråd:
Ljusgrå eller svart fog?
Tycker ni jag ska kakla vidare över högskåpet / kylskåpet eller är det bra som det är nu?

Ha överseende för saker runtomkring då allting inte är fördigbyggt/målat än :)
Kök med vita kakelväggar, mörk bänkskiva och vitvaror, ej färdigställda detaljer och dekorationsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelvägg i kök ovanför arbetsbänk, ej helt färdigställt, med diskussion om fortsättning över skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
perojonsson
  • Laddar…
BirgitS
I icengaard skrev:
Ljusgrå eller svart fog?
Smuts syns minst på en något mörkare grå fog.
Men annars är det väl mest en fråga om tycke och smak när det gäller hur mycket man vill framhäva/dölja att det är fråga om kakelplattor och inte en jämn yta.
Skarvarna mellan era lådor och luckor syns inte mycket så man kan välja att göra likadant med väggen, dvs. ljusare fog, eller så vill man ha omväxling och väljer en mörkare fog. Just nu ser det ju ut som det gör med en rätt mörk fog.
 
  • Gilla
icengaard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.