Hej alla.

Jag har försökt hitta svar på mina frågor på diverse Arduino-forum och andra relaterade siter, men antingen så tänker jag fel eller så förutsätts viss förförståelse som jag inte besitter.

Jag förstår inte riktigt om det behövs en huvudenhet som sköter all kommunikation och som alla givare rapporterar till, eller om det behövs en huvudenhet per givare. Jag tänker som tex scenariot med Google Home Assistant. Där finns en huvudenhet som samtliga sensorer, givare, relä och brytare kommunicerar med/mot.

Kan och vill någon vänlig själ reda ut denna tillsynes lilla fråga för mig?
 
Det beror nog på hur många givare du ska ha, men för normala fall räcker det ju med en Arduino.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror nog på hur många givare du ska ha, men för normala fall räcker det ju med en Arduino.
Ja, såklart. Huvudenheten har ju begränsning i antalet klienter, men min fråga var mer om ifall det fungerar som GHA eller om man måste ha intelligens vid varje sensor/givare/relä/brytare?
Som jag tolkar ditt svar så kan jag installera en Adruino Uno och sedan lägga till x antal esp8266 där jag vill ha uppkoppling, så funkar det. Eller?
 
Du kanske ska precisera lite mer vad du ska köra för något? Arduino är en liten dator och exakt hur man använder den beror ju på tillämpningen...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kanske ska precisera lite mer vad du ska köra för något? Arduino är en liten dator och exakt hur man använder den beror ju på tillämpningen...
Absolut kan jag det, men premissen/frågan är ganska tydlig som den har ställts; måste man ha intelligens vid varje punkt eller räcker det med en "central".

Ponera att jag vill styra min Mitsubishi llvp över internet. Vad MÅSTE jag ha inom Adruino-tekniken för att kunna göra det? Jag vet att esp8266 kan monteras i pumpen, och det chipet har wifi osv. Räcker det då med en Uno och ett esp8266 i llvp?
 
Eller kan jag uppnå det jag vill med endast ett esp8266 installerat i llvp:n?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut kan jag det, men premissen/frågan är ganska tydlig som den har ställts; måste man ha intelligens vid varje punkt eller räcker det med en "central".

Ponera att jag vill styra min Mitsubishi llvp över internet. Vad MÅSTE jag ha inom Adruino-tekniken för att kunna göra det? Jag vet att esp8266 kan monteras i pumpen, och det chipet har wifi osv. Räcker det då med en Uno och ett esp8266 i llvp?
Om det finns ett "uttag" i LLVP för den modulen så lär pumpen ha nån form av intelligens redan. Då behöver du sannolikt ingen arduino alls, utan du ansluter till LLVP över WIFI via nån app eller om LLVP har en inbyggd webserver (dvs du surfar in på en websida via en browser).

EDIT: Sen om det funkar med random esp8266, eller om du behöver en "Mitsubishi-brandad" är ju en annan fråga ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det finns ett "uttag" i LLVP för den modulen så lär pumpen ha nån form av intelligens redan. Då behöver du sannolikt ingen arduino alls, utan du ansluter till LLVP över WIFI via nån app eller om LLVP har en inbyggd webserver (dvs du surfar in på en websida via en browser).

EDIT: Sen om det funkar med random esp8266, eller om du behöver en "Mitsubishi-brandad" är ju en annan fråga ...
Nja, så måste det väl inte vara? esp8266 kan ju faktiskt endast vara ett trådlöst interface också väl? Alltså en "förlängning" av den till llvp:n medföljande IR-fjärren. Det skall fungera med generisk esp8266.

Det är just det här jag menar; är i llvp-fallet Uno:n hjärnan som tar emot och presenterar datat från esp8266? Eller presenterar esp8266 datat själv? Eller måste jag ha en dator (eller en Uno) snurrande som hanterar informationen? Behövs Uno:n öht? Vad är det som utgör Arduino, liksom?
 
Espn skulle mycket väl kunna göra det mesta själv, men det behövs i så fall mjukvara som gör detta.

Vet du om det finns någon färdig mjukvara för detta eller du bara spånar på möjligheter?

Arduino är en utvecklingsmiljö och ett programmeringsspråk. Detta kan sen appliceras på mängd olika microprocessorer som då exempelvis esp8266 eller vanligast i fallet Arduino, AVR.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Espn skulle mycket väl kunna göra det mesta själv, men det behövs i så fall mjukvara som gör detta.

Vet du om det finns någon färdig mjukvara för detta eller du bara spånar på möjligheter?

Arduino är en utvecklingsmiljö och ett programmeringsspråk. Detta kan sen appliceras på mängd olika microprocessorer som då exempelvis esp8266 eller vanligast i fallet Arduino, AVR.
OK! Nu kanske det klarnar lite. Med andra ord behövs ingen central i den bemärkelsen, utan respektive komponent kan vara klok nog att innehålla hela "systemet" så att vi människor kan läsa av datat mha tex en mobil direktkopplad till komponenten? Komponenter. Kan alltså tex ha en egen webbserver snurrandes.

Det finns, vill jag minnas, användarskrivenkod för fallet med Mitsubishi LLVP. Dock har jag fattat det som att espn kopplade upp sig mot en central som hanterade presentationen av datat.
 
Det borde vara möjligt att göra, men det är nog inte alltför lätt att pussla ihop det om man inte gjort det förr.

Jag har ett antal sonoff hemma, dessa är esp8266-baserade och så har jag bytt firmware i dem till ESPEasy för att lättare kunna kontrollera dessa. Dessa har då en egen webbserver (hemsida) som jag konfigurerar via. Beroende på vad du vill göra så kanske det kan vara en väg.

Vad är koden till LLVPn skriven för?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det borde vara möjligt att göra, men det är nog inte alltför lätt att pussla ihop det om man inte gjort det förr.

Jag har ett antal sonoff hemma, dessa är esp8266-baserade och så har jag bytt firmware i dem till ESPEasy för att lättare kunna kontrollera dessa. Dessa har då en egen webbserver (hemsida) som jag konfigurerar via. Beroende på vad du vill göra så kanske det kan vara en väg.

Vad är koden till LLVPn skriven för?
Kul! Jag kör en massa sonoff och även broadlink. Funkar klockrent. Jag har inte flashat några av mina för jag anser att ewelink är tillräckligt för mig. Däremot så gör inte itead/sonoff eller någon annan jag hittat allt som jag vill ha automatisering på, så därför kikade jag runt och hamnade på arduino.

Den artikeln jag läste var för arduino och de använde just den espn.
 
Jag ville styra mitt centralt (kör domoticz på en rPi) så därför fick jag flasha om.

Hittar du artiklen igen så kan jag slänga ett öga och se om det är nått att jobba med.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ville styra mitt centralt (kör domoticz på en rPi) så därför fick jag flasha om.

Hittar du artiklen igen så kan jag slänga ett öga och se om det är nått att jobba med.
Vad menar du med centralt? Blir det mer centralt än i din mobil? Hur har du löst styrningen utanför ditt wifi? För min del så är ewelink perfekt då jag kommer åt samtliga saker varifrån som helst. Helt underbart :)

Found it again: https://github.com/SwiCago/HeatPump
 
Jag vill inte behöva ha min mobil hemma för att saker ska fungera. Dessutom gillade jag inte att ge appen såpass mycket rättigheter den ville ha.

Just nu kör jag förvisso bara timer kombinerat med "astrour". Men jag kommer åt domoticz via telefonen också, samt det finns säkert en app jag inte behövt installera än.

Ska slänga ett öga på länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.