Jag har bygglov för ett garage.

Jag får själv sätta ut det, men kommunen ska komma ut och göra lägeskontroll när formen är på plats.

På grund av markförhållande skulle jag vilja flytta garaget 4 cm, finns det några marginaler eller måste det vara exakt enligt bygglovet på centimetern?

Tomten är 4500 kvm och det är 11 m från garaget till enda grannen, vilken är en obebyggd skogsfastighet.

Tomten ligger utanför detaljplan i skogen, men strandnära så jag har fått strandskyddsdispens.
 
Som jag förstått det så kan man ofta komma undan ett så litet fel genom att kalla det "byggfel". Men om felet upptäcks redan vid lägeskontrollen innan du gjuter så kanske de begär att det skall rättas till.

Jag tror att om du pratar med handläggaren så kan de godkänna ändringen relativt enkelt.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
4cm måste väl vara inom ramen för normal mätnoggrannhet? Jag har väldigt svårt att tro att kommunen kommer att bry sig om det.
Hur noggrant är läget angivet på kartan?
 
Casaloco
Gjorde lägeskontroll för ett attefallshus och då hade kommunen som gräns +-10cm
 
Jag tror att kommunen tycker att +/- 10 cm är en rimlig gräns, problemet brukar vara nitiska grannar som klagar om huset hamnat 4,42 cm från deras gräns istället för 4,50 m. Men har du 11 m till gränsen har jag svårt att tro att grannen bryr sig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om TS skrivit 11,0m på ritningen har han på sätt och vis angivit ett intervall från 10951-11049mm. Då är det ok att avvika 40mm.

Mvh Findus.
 
  • Gilla
MartinP666 och 3 till
  • Laddar…
Själva rösena (som sörlänningarna kallar gränsmarkeringar) brukar ju kunna kasta någon halvmeter eller meter hit eller dit och så blir det ju dessutom 20-30 cm skillnad beroende på varifrån på röset man mäter.
4 cm på 11 meter är inom mätnogrannheten och det brukar 40 cm också vara på landet.
Om du bara har skog till granne så antar jag att du är ute på landet.

Vårt skogsskifte visade sig vara 6 meter längre i verkligheten än på kartan. Avstånden till andra närliggande rösen stämmer men just där var hela koordinatsystemet på kartan förskjutet i förhållande till verkligheten........... och det är ganska nära bebyggelse. Nu har lantmäteriet rättat kartan.
En kamrat ställde sitt hus ungefär 10 meter fel på grund av ett liknande missöde och det står kvar och kommunen har godkänt att det var inom mätnogrannheten.
Sådan är mätnogrannheten på landet i Finland och eftersom Sverige är kartlagt och röslagt med samma metoder är säkert mätnogrannheten ungefär den samma.
 
Om du kan - åk o prata personligen med han som skall mäta!
Min erfarenhet från en Halländsk kommun där jag byggde sommarstuga på nyavstyckad tomt.
År 2002 ville jag att en bygginspektör skulle komma, och framför allt hjälpa mig bestämma höjden på husgrunden - det klarar du bäst själv, så får du det som du vill ha det!
2004 hade jag själv bestämt plats o höjd ( 80 meter från en strand när min. avstånd var 100meter). Jag hade gjort en provisorisk utsättning, med tanke på att byggaren hade fina instrument och kunde göra det mer exakt. När han kom måndag morgon - " Faen här är ju utsatt o klart - vi börjar forma direkt" sa han. Så blev det.. Byggaren hjälpte mig med resning och stora delar av utsidan, resten gjorde jag själv och det tog tid.
Ca 2012 kom dom ut för att kontrollmäta. Då hade dom fått noggranna GPS instrument och kunde mäta på några centimeter när. Tillåten avvikelse var 10 - 15 cm - huset avvek någon meter. Jag skylde på at jag velat ha hjälp tio år tidigare, men ej fått och precisionen på instrumenten ökat enormt på tio år.

Allt beror på vilken kommun man bygger i, vilken generation man har att göra med ( de unga nyutbildade är jobbiiga- hänger upp sig på petetesser), men en sak gäller alltid o i alla kommuner. som chefen i denna kommun sa till mig då: " Håll dig väl med ALLA grannar. Drick en pilsner med dom. Bjud in dom på kräftskivan osv. ,så ordnar vi allting"
 
findus42 findus42 skrev:
Om TS skrivit 11,0m på ritningen har han på sätt och vis angivit ett intervall från 10951-11049mm. Då är det ok att avvika 40mm.

Mvh Findus.
Jag älskar dig Findus! Det var tamefan det finaste jag läst sedan jag konfirmerade mig.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tjaa. Eller som när mina föräldrar byggde sommarstuga 1961. Utsättaren berättade att han även var agent för ett försäkringsbolag. Om de valde att köpa försäkring av honom, så kunde de få huset utsatt precis där de ville ha det...

Nu nappade de inte på erbjudandet, men huset byggdes ändå "där de ville ha det". Det var inte så noga med kontroller på den tiden.
 
Gränsrösen finns mot grannfastigheten och de är ju rätt så stora.

Fast på situationsplanen så har, jag kanske lite dumt nog, angivit mått från två befintliga byggnader då garaget ska placeras mitt emellan dem.

Men det räcker ju att jag mäter med 1 grad mindre vinkel från husen så får jag garaget på min nya plats, och med skala 1:400 kanske jag kan hävda att sträcken inte var helt vinkelrätta från början för att få till mina 4 centimeter
 
Redigerat:
Har du angett avstånden med decimeterprecission så är det inget fel om det diffar +/- en halv dm.
Sen är ju måtten mätta i en bild med relativt dålig skala, så felmarginalen är minst lika stor bara där.
 
Radare den här tråden och SLUTA SPRIDA DET HÄR ÖVER HELA INTERNET så kan vi väl komma överens om att tråden aldrig har funnits och så mäter du 4 cm fel?

Då jag har pålat ut tillståndspliktiga uthus på vår tomt har noggrannheten varit ungefär +-30 cm..... såvitt jag vet men eftersom mätpunkterna inte är exakta kan det kasta någon meter mer än så. Det är så nära man praktiskt kan komma då man mäter manuellt utgående från mätpunkter som inte heller är exakta.
Då jag har ritat situationsplaner för byggnadstillstånd var skalnogrannheten ungefär plus-minus en meter.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.