Hej

Om man köper en villa som är tvåfamiljshus enligt detaljplan. Kan man då bygga om den till två lägenheter och hyra ut? Någon med erfarenhet av detta? Bökigt med brandklassningar etc.?

Kan man addera ett attefallshus och även hyra ut det? (tre boenden totalt).

Har läst om folk som gjort så och bildad BRF och sålt, men det är jag inte intreserad av.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
En vanlig villa är väl klassad som boende, men du måste ändå ha bygglov för ändringen...men går bra att bygga ändå.

Är i samma sits att bygga en komplementbyggnad, alltså större än Attefall, blir 30kvm bottenyta plus loft, många krav som ställs om du skriver LGH, brandkrav, energikrav, tillgänlighet mm, samt måste du ha full takhöjd, samt att man åker på LGH avgift, en fast sådan till VA ägaren..eller klart bäst om man är tyst och bara gräver, jag råkade fråga hur jag skulle göra, för att slippa gräva så mycket mm..och kostar 22’ trots att jag drar slangen från villan!
 
A Arnesson skrev:
Hej

Om man köper en villa som är tvåfamiljshus enligt detaljplan. Kan man då bygga om den till två lägenheter och hyra ut? Någon med erfarenhet av detta? Bökigt med brandklassningar etc.?

Kan man addera ett attefallshus och även hyra ut det? (tre boenden totalt).

Har läst om folk som gjort så och bildad BRF och sålt, men det är jag inte intreserad av.
Hej!

Ett tag sen du skrev men undrar hur du gick vidare. Har tomt där man kan uppföra tvåbostadshus och med en Attefallare blir det ju då 3 enheter och b.rättsförening kan bildas,eller:)?
 
Medvetandet om problem med så små föreningar har ökat. Framförallt så lånar inte banker ut till köp i småföreningar. Gränsen varierar lite mellan bankerna men 10 - 15 bostadsrättter i föreningen verkar ungefär vara gränsen.
 
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Hej!

Ett tag sen du skrev men undrar hur du gick vidare. Har tomt där man kan uppföra tvåbostadshus och med en Attefallare blir det ju då 3 enheter och b.rättsförening kan bildas,eller:)?
Inte gått vidare tyvärr.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Hur gick det för det där olovliga hyreshuset som var en ombyggd villa utan brandväggar mellan lägenheterna, blev det några straff för hyresvärden? Dog ju rätt många i branden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.