Snart är vi färdiga! För ett par år sedan byggde vi muren som utgör halva bakre väggen av uterummet, förra året murade vi grunden och byggde ut altanen så att den passar med det planerade uterummet och i år bygger vi uterummet/växthuset/orangeriet. Nu återstår bara att sätta i några fönster, lägga sedumtaket, göra dörren och diverse småpill. Sen skall den invigas såklart! Finns det intresse av fler bilder?
 
  • Omålade träramar för ett uterum med mörkt tak under konstruktion, intill en trädgårdsaltan vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum under konstruktion med trästomme utan fönster, intill en stenmur och trädäck, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Smultronkvarn och 10 till
  • Laddar…
En bild rakt från sidan också.
 
  • Sidovy av en pågående utomhusbyggnation av en träpaviljong med öppna väggar och tak på en träaltan med sittgrupp och höns framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marie G och 5 till
  • Laddar…
Jag vill absolut se fler bilder. Snyggt!
 
Ikväll la vi på sedumtaket. Det blev över förväntan. Det ska bli spännande att se hur det ser ut om något år då det växt till sig.
 
  • Nyinstallerat sedumtak på träkonstruktion med glaspartier i trädgård vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som tittar på ett nylagt sedumtak på en byggnad, med omgivande grönska och en träaltan i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer bärandes en matta av sedumväxter för att lägga på ett grönt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Smultronkvarn och 15 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag vill absolut se fler bilder. Snyggt!
Tackar!
 
Jättefint uterum! Vad räknar du med att det blir för underhåll på ett sådant tak?
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jättefint uterum! Vad räknar du med att det blir för underhåll på ett sådant tak?
Tanken är att ev. gödsla det en gång per år, annars så är det väl inget underhåll alls. Det är ju bara sedumväxter så det behöver ju inte klippas.
 
  • Gilla
Mangan84 och 1 till
  • Laddar…
K
Vilken typ av underarbete krävs för sedumtak?
Riktigt häftigt!
 
Behövde ni gå upp mycket i dimension på bjälklaget pga sedumet?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Vilket fint bygge!
Sedumtak är väldigt fint på rätt ställe/byggnad. Som erat bygge tex.

Jag kollade upp lite dimensionering osv ang sedumtak. Egentyngden från ytskiktet är 0,5 kN/m2 när det är vattenmättat. Sen tillkommer råspont och underlagspapp osv.

1 m2 betongpannor väger ca 0,35 kN/m2 sen tillkommer läkt osv. Den totala egentyngden beräknas schablonmässigt 0,6 kN/m2 har jag för mig.

Med det i åtanke bör dimensionerna bli lite grövre med sedumtak.

Vill du ha mer exakt kan jag ta reda på det, eller så väntar vi in Justus här på forumet. Han brukar komma med bra inspel på dimensionering.
 
Kul att ni gillar bygget!

Jag gjorde bjälklaget lite på känn. Efter det pratade jag med min granne som tyckte att det såg lite klent ut så jag förstärkte med att ta dubbelt så många. Jag tänkte att det var en billig investering jämfört om det skulle vara för klent. Tyngden av vattenmättad Sedum är som sagt lite tyngre än betongpannor men det som avgör är nog när det kommer en meter fuktig snö på det.

Underarbetet var råspont, underlagspapp Mataki YAM 2000 och sist ytpapp Mataki Självtäck 3. Det känns riktigt bra för att vara ett uterum.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Nu är allt nästan färdigt. Skjutdörren och alla glas utom två som skall vara öppningsbara på baksidan är på plats. Innertak, el och lite småpill återstår också. Det var i alla fall tillräckligt färdigt för att bjuda grannarna på en liten invigningsfest.
 
  • Kvällsbild av en nästan färdigbyggd uterumstillbyggnad med tända lampor, skjutdörr och glasväggar intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av ett nästan färdigt växthus med tända ljus och skjutdörr där några personer syns inne firande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigbyggd uterumskonstruktion med skjutdörrar och en person som står inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Gamling och 14 till
  • Laddar…
Hur upplever ni det att det funkar med fristående uterum? Känns det som en nackdel att det inte går att gå direkt ut i det från huset?
 
F Frippegubben skrev:
Hur upplever ni det att det funkar med fristående uterum? Känns det som en nackdel att det inte går att gå direkt ut i det från huset?
Givetvis skulle det bli mer som ett extrarum och säkert användas mer om det var i direkt förbindelse med huset. För vår del hade det dock blivit ett mycket större projekt.
 
Vilket otroligt fint bygge!
 
  • Gilla
Henrik_U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.