Jag funderar på att köpa hus och har kollat på några olika. Det senaste är ett hus trähus byggt -59, två våningar (har varit två olika lägenheter) och källare.

Annars verkade huset vara i bra skick, men skorstenen hade blivit rejält fuktig och lett till en del fuktskador, i och med att huset blivit tomt och bara ”underhållsvärmts”. Detta hade undersökts och kartlagts, och innebär naturligtvis reparationer, men verkade vara ganska ”straight forward”.

Det största problemet såhär efter en första titt, är lukten! Källaren luktade bara källare (ej jordkällare/mögel!), trapphuset luktade inget särskilt. Men inne i ”lägenheterna” luktade det konstigt. Den närmaste beskrivningen jag kan komma på är ”vaxkritor”.
Har försökt googla, men inte hittat nån info om huslukter som skulle passa in på den lukten jag kände. Har bara råkat på den lukten en gång tidigare, trots att jag bott i fleraäldre hus tidigare, och det är i min systers hus från 40-50-talet. Där finns ETT rum som luktar så. Lukten blir värre på sommaren då det är varmt. Vet ej vad det är som luktar där, syrran bryr sig inte om lukten ich har aldrig försökt ta reda på varifrån den kommer eller få bort det.

Funderade om det kan vara den fuktiga skorstenen som luktar. Men det luktar inte skorsten! Och lukten var inte värre närmare skorstenen heller, eller i de trånga utrymmena runt skorstenen.
Och hade det varit skorstenen tycker jag lukten borde ha märkts vid skorstensröken i källaren också, men där luktade det inte ”vaxkritor”.

Funderade om det kan vara golvmattorna? För i trapphuset fanns bara träytor, och heller ingen lukt. Huset gar plastmattan, både äldre i parkettmönster och nyare både från 70- och 90-talet.

En annan luktkälla kan vara den inte väggbekladnaden. Såna där tjocka typ ”pappskivor” som jag vet användes på 50-talet. Vet ej vad de kallas. Men, såna hade vi i mitt barndomshem, utan vaxkritslukten. Har också bott i ett annat hus med det väggmaterialet, men ingen sån lukt.

Nån som vet hurudan lukt jag menar? Och kanske har nån idé om var det kan komma ifrån, och ännu viktigare, går det att få bort?!?
Om det är nån ohälsosam lukt och/eller det är en lukt som inte går att få bort, blir det nog inget husköp.
Vilket skulle vara synd då det annars är något av en ”drömkåk”.
 
Inga tankar om vad det kan vara?

Har försökt söka på nätet en hel del. Skulle kanske tippa på att det är golvmattorna. Då den vaxaktiga lukten är lite som, tja, oljig. Nån slags fettsyra eller kemikalier från golvmattorna då de är gamla och bryts ner?
 
Jag gissar på att det är limmet till plastmattorna som luktar. Detta speciellt om det stått kallt/fuktigt. Varit med om det några gånger, det har framförallt varit kork-o-plast från 70 talet som har haft denna lukt.

Bort med mattorna och helst materialet under som har blivit luktsmittat. Sedan ozonbehandla och på med nya golv.
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
B bomm skrev:
Jag gissar på att det är limmet till plastmattorna som luktar. Detta speciellt om det stått kallt/fuktigt. Varit med om det några gånger, det har framförallt varit kork-o-plast från 70 talet som har haft denna lukt.

Bort med mattorna och helst materialet under som har blivit luktsmittat. Sedan ozonbehandla och på med nya golv.
Tack för ditt svar! Skulle ju vara bra om det är så, för det verkar ju ändå vara ett ”behandlingsbart” problem. Samt nåt som man också kan göra själv. Måste kolla upp ozonbehandling, hur det går till och vad det kostar!
 
Vi hade samma problem i en gammal lägenhet i vårat hus. Efter att har rivit ut mattorna och masoniten under har lukten klingat av.
 
  • Gilla
Jo5ef1n
  • Laddar…
Billigaste sättet att ozonbehandla är att antingen köpa ett aggregat eller hyra ett från något hyrställe (HLL, Cramo, Ramirent osv. )
 
  • Gilla
Jo5ef1n
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi hade samma problem i en gammal lägenhet i vårat hus. Efter att har rivit ut mattorna och masoniten under har lukten klingat av.
Vad bra att höra!
 
Hej,

Jag köpte ett gammalt hus för 5 år sedan. Det luktade gammal gymnastikhall på övervåningen. Jag misstänkte de gamla plastmattorna från 80-talet (och/eller) limmet till dem. Men efter att ha renoverat hela undervåningen, med nya golv, ny isolering i trossbotten, och avfuktare i krypgrunden, så har lukten på övervåningen försvunnit helt. Med det vill jag säga att det kan vara väldigt svårt att spåra ursprungsorsak. Dessa typer av lukter sätter sig i porösa material som isolering och trätexskivor. Så även om du får bukt med rotorsaken kan lukten sitta kvar i huset, Vilket innebär att mycket av ytskikten måste bytas ut. Det finns olika typer av luftrenare som faktisk för ett bra jobb med att ta bort dålig lukt, men de löser ju inte grundorsaken. Ett kallställt eller underhållsuppvärmt gammalt hus luktar ofta dåligt då ventilationen blir obefintlig. Dvs det kan bli lite bättre när man börjar värma upp huset. En noggrann besiktning är väl steg ett.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Hej,

Jag köpte ett gammalt hus för 5 år sedan. Det luktade gammal gymnastikhall på övervåningen....
Tack för ditt svar! Jo, lukter kan ju lätt fastna i andra material! Men om grundorsaken ör golvet, och man tar bort den, så borde det ju hjälpa mycket. En ozoneringsbehandling (eller två) kanske sen kan ta bort stora delar av lukten som satt sig i t.ex. väggmaterial och annanstans.

Huset är inte besiktat, mäklaren sa att i deras firma görs besiktningen först då man börjar närma sig en överenskommelse om pris. Då får man en färsk besiktningsrapport, samt att både säljare och köpare har möjlighet att delta i besiktningen och ställa frågor. Pris/bud fastslås först efter besiktningsrapporten, ifall nåt framkommer där. Lätt vettigt, tyckte jag. Då kan jag fråga upp angående lukten.

Hann också kolla att en ozonerinsmaskin kostar kring 5000 kronor, dvs helt överkomligt pris i en renoveringsbudget.
 
Min erfarenhet är att ozonmaskiner är bra på att ta bort organisk luft, men mindre bra på att ta bort "kemisk" lukt. Dessutom tror jag inte du ska överskatta förmågan att ta bort lukt som sitter i väggmaterial etc.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min erfarenhet är att ozonmaskiner är bra på att ta bort organisk luft, men mindre bra på att ta bort "kemisk" lukt. Dessutom tror jag inte du ska överskatta förmågan att ta bort lukt som sitter i väggmaterial etc.
Hm, jo, så kan det ju förstås vara.
Viktigast är väl ändå att få bort källan till lukten. Och om det är golven, så borde det ju förhoppningsvis bli en märkbar skillnad då man åtgärdar det.
Väggarna är beklädda med tidstypiska(?) fiberskivor (insulit?), och kan tro att de tyvärr är bra på att dra i sig lukt.

Men en reell ”stridsplan” kunde ju vara (vid eventuellt köp) att åtgärda golven ASAP. Och se hur det påverkar lukten. Om lukten ännu finns kvar, så kan man byta ut väggskivorna då.

Tidsmässigt är det ju förstås lite press på, eftersom jag skulle behöva flytta ut ur min nuvarande lägenhet, för att få den såld och fö pengar till husköpet. Flyttar ogärna en ”extra” gång, via t.ex. en hyreslägenhet, för att kunna renovera innan inflyttning. Hade tänkt flytts in så snabbt som möjligt och i snabb takt beta av ett rum i taget, under tiden proffs får fixa badrum och kök. (Tur att det finns två badrum och två lök i huset!)
Därför hade jag hoppats att man klarat sug med att bars ta bort golven, och inte behöva byta väggskivor genast också.
 
Annars är det ju vanligt att gamla linoleummattor luktar. Ligger många ggr kvar under annat på golvet och det kan lukta ganska speciellt när det är varmt. Jag har ett orört rum kvar med linoleum synligt och det är det enda som luktar. man tänker inte på det när man är där men är man borta nån vecka och kommer hem så känner man det direkt. Säkert inget skadligt heller, mest karakteristiskt.
 
J Jo5ef1n skrev:
Tack för ditt svar! Jo, lukter kan ju lätt fastna i andra material! Men om grundorsaken ör golvet, och man tar bort den, så borde det ju hjälpa mycket. En ozoneringsbehandling (eller två) kanske sen kan ta bort stora delar av lukten som satt sig i t.ex. väggmaterial och annanstans.

Huset är inte besiktat, mäklaren sa att i deras firma görs besiktningen först då man börjar närma sig en överenskommelse om pris. Då får man en färsk besiktningsrapport, samt att både säljare och köpare har möjlighet att delta i besiktningen och ställa frågor. Pris/bud fastslås först efter besiktningsrapporten, ifall nåt framkommer där. Lätt vettigt, tyckte jag. Då kan jag fråga upp angående lukten.

Hann också kolla att en ozonerinsmaskin kostar kring 5000 kronor, dvs helt överkomligt pris i en renoveringsbudget.
Som sagt, grundorsaker kan vara många, dvs inte bara en orsak. En besiktning är helt nödvändig i ditt fall. Men en besiktning görs ju normalt först efter att man skrivit kontakt. Rekommendationen är att köpare gör en egen besiktning, oavsett om säljaren gör en "säljarbesiktning". Detta för att besiktningen ska göras med dina intressen i första hand och inte säljarens. Detta brukar definieras i kontraktet, där du får 2 veckor på dig att utföra en besiktning. Om denna uppvisar problem som du inte var medveten om, har du möjlighet att "pruta". Besiktningar är dyra, men nödvändiga. Det är du som har undersökningsplikten. Dvs har du inte gjort en grundlig undersökning av huset kan du inte komma i efterhand och klaga.
 
S Stefan1972 skrev:
Annars är det ju vanligt att gamla linoleummattor luktar. Ligger många ggr kvar under annat på golvet och det kan lukta ganska speciellt när det är varmt. Jag har ett orört rum kvar med linoleum synligt och det är det enda som luktar. man tänker inte på det när man är där men är man borta nån vecka och kommer hem så känner man det direkt. Säkert inget skadligt heller, mest karakteristiskt.
Jo, har förstått att gammal linoleum kan lukta väldigt mycket! Lutar nog åt att golven åker ut direkt, om det blir husköp.
 
Det man kan säga är väl att det _förmodligen_ inte är något 'farligt' så som fukt eller mögel. Så rent ekonomiskt borde det inte spela någon större roll eftersom man förmodligen ändå river ut 40-50 år gamla ytskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.