Hej

Jag har en äldre panna från -74 och en pelletsbrännare från-05. Tror den heter pellx 21
Jag har precis flyttat in i huset och förstår mig inte riktigt på systemet.

Brännare fungerar men jag får inget varmvatten.

Någon som vet varför?

Johanna
 
  • Bild på en äldre värmesysteminstallation med bland annat panna, rör och en pelletsbrännare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre panna med pelletsbrännare och rörinstallationer i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre uppvärmningssystem med en röd expansionskärl, kopparledningar och en Pellx 21 pelletsbrännare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du varmvatten som i tappvarmvatten eller värme till huset. Det första jag ser är att du har för lite vatten i systemet,så det måste fyllas på.
 
Det var mycket rör där och det ser ut som du har en genomströmningsberedare på sidan av pannan mellan pelletsburk och panna. Sitter nå pump där också. Kanske är det nåt där som stannat så du inte har cirkulation på vattnet genom värmaren.
 
Kolla om den blå pumpen på högra sidan går.
 
Oj jag menar inget varmvatten i kranarna.
Okej ska försöka klura ut hur man fyller på mer vatten
 
Ser ut att vara noll tryck i expansionen.

Jag skulle tagit dit en vvsare som kan kolla över systemet samt förklara för dig hur det fungerar.
 
Är det detta som är pumpen? Den är avstängd och när jag snurrar på skruven kommer det lite vatten från skruven
 
  • Avstängd cirkulationspump i ett värmesystem med synliga kopparrör och ventiler, med en droppe vatten vid skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag lyckades fylla det röda kärlet :)
 
Är pumpen avstängd eller menar du att den inte går bara? Du kan skruva bort skruven du ser, själva pumpskoveln sitter innanför och har den fastnat så kan du hjälpa igång den med skruvmejsel genom hålet bakom pluggen. Sen tillbaks med pluggen.

Det du har där är iallafall värmaren för tappvattnet. Cirkulationspumpen cirkulerar pannvatten genom värmeväxlaren och när du spolar vatten så värms det i den.
 
Japp det är den. Börja med att kolla om fu har dpänning till den. Prylen till höger om pumpen är nog en flödesgivare som ska starta pumpen när du använder varmvatten. Skruven är ett lock. Det läcker lite om du tar bort det, men det är inte mycket. Innanför kommer du åt axeln.
 
Jag skruvade på den silvriga skruven men då är det bara en hållare till en kåpa?
Den skruven var iallafall nere på typ "stängd"
Rören är varma både in till pumpen och ifrån pumpen
Tror jag har lyckats få igång varmvattnet:D
 
Bara skojar. Har inget varmvatten
Jag har tagit bort skruven på den blåa pumpen
Det är svart skruv där som står still. Har skruvat på den fram och tillbaka men den rör sig inte själv
Kan man byta den? För jag antar att den ska snurra av sig själv
 
Det är änden på axeln. Den byter man inte. Har du kollat om du har spänning fram?
 
Men ska den snurra av sig själv? Den där inne?
Ja de är ström där
 
Ja den ska snurra. Men om den stått stilla läbge kan man behöva hjälpa den igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.