ClasseClas ClasseClas skrev:
Nä, det har jag inte märkt, inte med mitt system. Vad har du för otyst värmepump?
Vi har den bullrande Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH sedan januari 2013.
Vi kör den bara på tystaste läget, det räcker här södut, och då är ljudnivån hela 19 dB.
Vad har du för värmepump själv, och vad är dess ljudnivå?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har den bullrande Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH sedan januari 2013.
Vi kör den bara på tystaste läget, det räcker här södut, och då är ljudnivån hela 19 dB.
Vad har du för värmepump själv, och vad är dess ljudnivå?
Vi har en Daikin Multisplit 4MXS80E och innedelarna FTXS35, FTXS25 och FTXS20. De är specade till 20dB som lägst vid kylning och luftkonditionering var just det som vi satsade på för vår övervåning. Strongt att bli störd av den ljudnivån.

Utöver det har vi ett vattenburet system med golvvärme och vattenburna radiatorer med FLVP.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
De är specade till 20dB som lägst vid kylning och luftkonditionering var just det som vi satsade på för vår övervåning. Strongt att bli störd av den ljudnivån.
OK, ni har dem för att kyla ner sovrummen förstår jag.
Och då kör man dem väl på eftermiddag/kväll, och stänger av dem vid läggdags.

Minns när jag bodde på motell i Florida.
När man kom hem från jobbet satte man igång AC'n och satte sig ute i skuggan på loftgången och tog dagens första öl.
Och vid läggdags stängde man av AC'n, som lät som ett jetplan när den var igång.
Annars gick det inte att sova.
 
  • Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, ni har dem för att kyla ner sovrummen förstår jag.
Och då kör man dem väl på eftermiddag/kväll, och stänger av dem vid läggdags.

Minns när jag bodde på motell i Florida.
När man kom hem från jobbet satte man igång AC'n och satte sig ute i skuggan på loftgången och tog dagens första öl.
Och vid läggdags stängde man av AC'n, som lät som ett jetplan när den var igång.
Annars gick det inte att sova.
Nä, vi slår på AC:n strax innan vi lägger oss och sen får den gå hela natten. Den låter första kvarten och sen går den ned i minläge. Det är rätt tacksamt att kunna sova i 19-20grader speciellt som det har varit den här sommaren. Det är inget reaplan nuförtiden utan som sagt 20dB och det är acceptabelt tycker jag.

Jag förstår att det är tuffare att kyla ner ett helt våningsplan på säg 100m2 med 250m3 luftvolym. Då kan det mkt väl låta en del om innedelen och fläkten. Ett sovrum på 15m2 är en annan femma. En luftluftVP är ju tacksam för man får ju lufkonditionering på köpet. Att satsa lite extra på en extra innedel i tex sovrummet tycker jag är värt att fundera på.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kan det vara lättare för varmluften att ta sig från matrummet (blått streck) till sovrummet än
från hallen dit?
För övrigt stänger folk oftast sovrumsdörren när de skall "sova", så det spelar kanske mindre roll var värmaren sitter.
Viktigare är nog att man har ett bra ventilationssystem, som fördelar frisk luft och värme dit det behövs.
Menade mer att jag tänkte att sovrummet skulle bli lite isolerat hur man än placerade innedelen så det var bäst att ha den i de öppnare delarna av hemmet.
Är ganska tight över dörren med då vi har något lägre till tak i hallen.
Så blått eller rött sträck får det nog bli
 
Hur lättstörd man är måste väl ändå vara rätt individuellt? Jag är en lättstörd typ, jag kan vakna av att någon är uppe och tassar på våningsplanet ovanför, men det finns folk som utan problem sover bredvid en bordsfläkt och de är nog fler än de som är av min kaliber.

Jag har låtit montera båda mina innerdelar vid respektive vånings vardagsrum och inget av rummen upplevs något drag från enheten när man sitter i soffan och att ljudet skulle vara störande när man ser på tv, lyssnar på musik eller umgås är väl lite väl långsökt? En surrande trafo eller ett datorchassie låter ju mer.

Med det sagt skulle jag låta placeringen avgöras av hur lätt luften sprids till övriga bostaden. Montörerna jag talat med har sagt att hallplaceringen oftast beror på att folk tycker enheterna är fula och vill slippa se dem. Man må ha det nitiskt välstädat i ett cleant och modernt hem, innan en luftvärmepump blir ett ögonsår. I vissa bostäder kan en hallplacering vara ett lämpligt tilltag, i vissa fall finns inte ens den takhöjden, det finns helt enkelt inget rätt eller fel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle sätta vid blått streck. Därifrån får du bättre spridning av värmen än från den röda positionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.