Hej igen

Eftersom det redan är en wall of text hoppar jag direkt till frågorna. Observera dock att det bara är den översta delen av inlägget som är frågor, resten är skitsnack.


Mina frågor till er:
Frågor om monteringen.

-Finns det något rätt eller fel när man sätter dit botten och toppen? Ska t.ex. toppen ligga mellan sidoskivorna eller ska den ligga ovanpå?
-För att få avstånd till väggen tänker jag ha 45x45 reglar längst fram och längst bak på vardera sida. Inget konstigt med det antar jag?

Frågor om material till stommen:
-Tänkte använda 19mm mdf till allt förutom bakstycket, åsikter om det?
-Hur jävligt är det att skuva i MDF? Spricker det enkelt?
-Om jag förborrar, hur stort ska borrhålet vara i relation till skruven? (lika bra att snabbt klargöra hur stor novis jag är med byggandet)
-Hur är det att måla MDF? Kan man t.ex. måla direkt på snittytan? (Finns mycket info om det här på nätet men många säger olika så jag frågar er också.)

Frågor om sockeln. Eller vad det nu heter, jag menar i alla fall "ramen" som garderoben kommer stå på:
-Räcker det med t.ex. en 45x70 som står på högkant som stomme? Jag antar det men garderober är jävligt tunga har jag märkt...
-På alla möbler jag sett har sockeln alltid gått in en bit jämfört med skåpet. Är det så av en anledning? Jag funderar på om det inte är snyggare att ha den i samma nivå som garderoberna men jag blir lite skeptisk då ingen verkar bygga så.

Frågor om bakstycket:
-Garderoberna kommer ju mer eller mindre bli platsbyggda, räcker det då att jag kort och gott spikar fast bakstycket direkt på baksidan? Vissa menar ju att man nästintill måste fräsa ut en del av baksidan så att bakstycket blir inramat.
-3mm oljehärdad board, bu eller bä? Hur är den t.ex. att måla? Att jag frågar om just en sådan board är för att jag har en liggandes hemma som inte gör någon nytta.

Frågor om dörrarna:
-Hur stort mellanrum bör det vara mellan dörrarna? 3 mm? Antar att det mest är en fråga om smak och skicklighet men vad vet jag?
-Fungerar det bra med ikeas mjukstängande gångjärn eller finns det bättre alternativ? Jag använde de för första gången förra veckan och tycker de verkar bra, men de kanske inte fungerar lika bra efter ett tag. Någon som vet?
-Jag kommer eventuellt såga bort en del av MDF-dörren för att sätta dit en ekplanka (se bifogad bild). Är det så enkelt som att såga till en passande bit och limma dit den?
-Bör jag skruva fast den (folk säger ju att dagens lim är starkare än träet självt)?
-Kommer det bli problem med t.ex. svällande/krympande trä?









Era frågor till mig:
-Varför googlar du inte?

Jag har gjort det, mycket! Men vissa saker är väldigt svåra att hitta info om, speciellt när man inte vet de korrekta termerna. Testa själv att hitta information om sockeln (eller vad den nu heter). I andra ämnen finns det så många olika svar att jag gärna tar lite extra råd från er.

-Skärp dig, varför köper du inte en garderob från IKEA?
För att jag vill lära mig att bygga saker är väl det korta svaret. Dessutom, skulle jag köpa garderober med standardmått från t.ex. ikea skulle jag antingen behöva såga sönder de eller behöva använda en massa täckbrädor för mellanrummen. Lägg därtill att det emellanåt känns som att 90 % av vårat hus kommer från ikea.
(Sen att jag sparar sparar en femhundring eller tre skadar inte. Speciellt inte om man måste köpa ett verktyg för pengarna :cool:)

-Det låter som att du inte kan någonting, kanske ska du nöja dig med legobygge?
Äh. Jag och sambon kallar det här huset för "övningshuset" av en anledning. Säg inget till nästkommande ägare bara ;)

-Hm... Visst känner jag igen designen på några av dörrarna?
Mycket möjligt. Jag har mer eller mindre snott den från nätet. Jag skäms inte ens!

-Jösses Amalia, du måste vara ett proffs på SketchUp?
Naaw, tack så mycket! (För att vara lite allvarlig så vill jag bara säga att det är ett väldigt roligt program och med tanke på att jag aldrig använt det förut så är jag väldigt nöjd med resultatet).







Bonusfråga om ni har alldeles för tråkigt:

-Hur hade ni designat just den garderobsväggen? Jag hade t.ex. inte klagat på att ha lite hyllplan men när jag testat designen i sketchup känns det... fel. Dessutom inbillar jag mig att det kommer se väldigt konstigt ut med 60 cm djupa hyllplan eller med grundare hyllplan som då inte ligger i nivå med skåpen.

Jag har bifogat en bild på tre designer jag funderat lite på. Alla har sina för och nackdelar...
 
  • 3D-skisser av garderober i olika stilar och färger som visualiserar olika designalternativ för placering och utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre datorgenererade designförslag för garderobsväggar med olika hyll- och förvaringskonfigurationer i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag:
Köp 2-3 ställ med Elfa trådhyllor, höjd upp till ca 1,45m.
Fyll med 9 och 18cm trådbackar.
Lägg en melaminbelagd hylla, djup 55cm ovanpå Elfa-ställningarna.
Ett till hyllplan halvvägs upp till taket.
Klädstång/-stänger mellan elfaställningarna, för kostymer, skjortor, blusar osv som skall hänga på galgar..
Fästen för klädstång finns bland Elfa-tillbehören.
Och sedan, som grädde på moset, skjutdörrar från golv till tak framför det hela.

Allt finns att köpa mer eller mindre färdigt i bygghandeln.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Bra frågor!

För övrigt — att köpa inredningen kan väl vara en bra idé beroende på behov men att föreslå köpta skjutdörrar när ts gärna vill bygga själv verkar ju kontraproduktivt — särskilt i i det här underforumet!

Nu till mina andra synpunkter:

Frågor om monteringen.

-Finns det något rätt eller fel när man sätter dit botten och toppen? Ska t.ex. toppen ligga mellan sidoskivorna eller ska den ligga ovanpå?

- Vanligtvis ligger topp- och bottenskivan mellan sidostyckena.

-För att få avstånd till väggen tänker jag ha 45x45 reglar längst fram och längst bak på vardera sida. Inget konstigt med det antar jag?

- Istället för passbitar i sidled menar du? Gör det som funkar för dig.

Frågor om material till stommen:
-Tänkte använda 19mm mdf till allt förutom bakstycket, åsikter om det?

- Verkar vettigt.

-Hur jävligt är det att skuva i MDF? Spricker det enkelt?

- Det är medeljävligt, det spricker enkelt.
Förborra med minst samma storlek som skruvens kärna, gärna någon halvmillimeter mer, försänk för skruvskallen. För säkerhets skull kan du dra i skruven n ä s t a n helt med skruvdragare och ta det sista för hand men ta det varligt; det behövs inte mycket för att skruvskallen ska agera kil och klyva skivan om när du skruvar i "ändträ" dv s kanter.

-Om jag förborrar, hur stort ska borrhålet vara i relation till skruven? (lika bra att snabbt klargöra hur stor novis jag är med byggandet)

- Se ovan


-Hur är det att måla MDF? Kan man t.ex. måla direkt på snittytan? (Finns mycket info om det här på nätet men många säger olika så jag frågar er också.)

- Kanter vinner på att spacklas med t ex Plastiskt trä från Plastic Padding om de är synliga, i övrigt tycker jag att det är vettigt att måla ytorna med en grundfärg och slipa den lätt inför slutmålning för bästa finish.

Frågor om sockeln. Eller vad det nu heter, jag menar i alla fall "ramen" som garderoben kommer stå på:
-Räcker det med t.ex. en 45x70 som står på högkant som stomme? Jag antar det men garderober är jävligt tunga har jag märkt...

- 45 x 70 räcker mer än väl.

-På alla möbler jag sett har sockeln alltid gått in en bit jämfört med skåpet. Är det så av en anledning? Jag funderar på om det inte är snyggare att ha den i samma nivå som garderoberna men jag blir lite skeptisk då ingen verkar bygga så.

- Smaksak när det gäller garderober, gör det som du tycker är snyggast och vill ha. Sockel i liv med garderoberna (dörrarna antar jag att du menar) förstärker ju intrycket av "vägg" om du fyller ut en vägg i rummet med garderober.
När det gäller köksbänkar är indragen sockel praktiskt då det gör att mam kan stå närmare arbetsytan.

Frågor om bakstycket:
-Garderoberna kommer ju mer eller mindre bli platsbyggda, räcker det då att jag kort och gott spikar fast bakstycket direkt på baksidan? Vissa menar ju att man nästintill måste fräsa ut en del av baksidan så att bakstycket blir inramat.

- Självklart kan du spika ryggen direkt på baksidan av stommarna. Det är ur "snickerisynpunkt" lite elegantare att ha en infräst rygg men i ditt fall saknar det helt betydelse. Jag skulle inte brytt mig om det.
Att Ikea m fl har det beror på att det hjälper till att få stommen rätvinklig — man monterar ryggstycket tajt mot en långsida och topp- eller bottenskiva och då underlättar det om man har urfräsningen att pressa ryggstycket mot.
I ditt fall finns det inga estetiska vinster och du kan se till att det blir rättvinkligt på andra sätt, t ex genom att diagonalmäta stommen innan du spikar på ryggstycket.

-3mm oljehärdad board, bu eller bä? Hur är den t.ex. att måla? Att jag frågar om just en sådan board är för att jag har en liggandes hemma som inte gör någon nytta.

- Kanske lite klent om man tänker att den ska styva upp garderobsstommarna, lite osäker måste jag säga.
Att måla den ska inte vara något problem, behandla den på samma sätt som MDF-en. (Minus spackling;).)

Frågor om dörrarna:
-Hur stort mellanrum bör det vara mellan dörrarna? 3 mm? Antar att det mest är en fråga om smak och skicklighet men vad vet jag?

- Använder du Ikeagångjärn e dyl kan gaderoberna ha dörrar lika med stombredden och stå kant i kant sas.

-Fungerar det bra med ikeas mjukstängande gångjärn eller finns det bättre alternativ? Jag använde de för första gången förra veckan och tycker de verkar bra, men de kanske inte fungerar lika bra efter ett tag. Någon som vet?

- Har ingen erfarenhet av deras mjukstängande gångjärnen men har deras bromsande lådskenor i en köksö sedan tio år, funkar bra.

-Jag kommer eventuellt såga bort en del av MDF-dörren för att sätta dit en ekplanka (se bifogad bild). Är det så enkelt som att såga till en passande bit och limma dit den?
-Bör jag skruva fast den (folk säger ju att dagens lim är starkare än träet självt)?
-Kommer det bli problem med t.ex. svällande/krympande trä?

- Som jag tolkar dina skisser kommer ekbiten att limmas i sina kanter mot kanterna av MDF-dörren. Det känns som en tveksam lösning dels av hållfasthetsskäl då det är där du verkar placera handtagen men framför allt av estetiska skäl. Vill du fälla in en bit ek i dörrbladet bör fogen bli väldigt tajt om det skall bli snyggt. En halv mm glipa är väldigt uppenbart för ögat och det kommer att se taffligt och billigt ut. Jag skulle själv inte välja en sådan lösning och är du inte van snickare är inte oddsen att det blir bra jättestora.

Mina synpunkter, kul att du vill bygga själv istället för att köpa färdigt! Posta gärna bilder från bygget och det färdiga resultatet.
Lycka till!
//Ronnie
 
Redigerat:
BirgitS
T Trunk skrev:
Dessutom inbillar jag mig att det kommer se väldigt konstigt ut med 60 cm djupa hyllplan
Det ser åtminstone inte konstigt ut när det ligger kläder, lakan eller annat på dem. Nackdelen är att man då får lägga tröjor i två travar bakom varandra och det är svårt att komma åt den bakre traven. Det är därför man vanligen har många utdragbara hyllor eller lådor i färdiga garderobslösningar.

Du ska förstås utnyttja utrymmet du har till sån typ av förvaring som du behöver, lite klädstänger och mycket hyllor/lådor passar de flesta, men det är klart att om det är mest skjortor och kostymer man vill förvara så behövs en större andel klädstänger..
 
Angående att skruva i kanterna på MDF så tycker jag att kopplingsskruv fungerar riktigt bra, typ denna:
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsskruv/Pr111336050
Med denna typen av skruv så är det naturligtvis mycket viktigt att förborra med rätt borrstorlek.

Vill man förenkla borrandet så finns det stegborr avsedd för ändamålet. När jag letade för något år sedan så hittade jag först bara en svindyr modell från Hafele (typ 900:- plus moms) men senare så hittade jag även denna från Trend som jag åtminstonde tyckte var överkomlig:
https://www.hyvlar.se/stegborr-5-0-7-0-10-0mm
Jag har dock inte provat borren ännu så jag kan inte utttala mig om hur den fungerar i praktiken.

Om någon skulle vara intresserad av att fördjupa sig i detta så heter kopplingsskruv "confirmat screw" på engelska och söker man lämpligt borr i utlandet så kan man googla på "confirmat drill bit".
 
  • Gilla
Gepper och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mitt förslag:
Bra förslag och jag förstår tanken, inte riktigt vad jag är ute efter dock. Kan väl passa på att tillägga att skjutdörrar är portade i "mitt" hus. Självklart finns det situationer då skjutdörrar är bra men om det fungerar med vanliga dörrar så föredrar jag det.

P Pysslarn skrev:
En massa annan text

//Ronnie
Tack för ett väldigt bra och informativt inlägg, känns som att jag har betydligt mer kött på benen.

Angående dörrarna så är jag medveten om att det säkert blir svårt att få det riktigt bra. Egentligen vill jag ha det som dörrarna i mittenexemplena men jag lade till designen som är längst ned till höger för att det troligtvis är enklare att utföra. Då är det "bara" två delar som måste passa perfekt, resten kan man ta i lite extra med så att man kan hyvla/slipa bort överflödet. Men som sagt, även om det är den designen jag tror mest på är jag tveksam eftersom det krävs mest jobb. Speciellt eftersom jag måste köpa en överhandsfräs och ett frässtål som inte verkar vara så väldigt vanligt. Tittar jag i svenska butiker hittar jag inget frässtål för fingeröppningar (eller vad man vill kalla det) som är billigare än 900 kr. Från utlandet har jag dock hittat det för 300 kr. Mycket pengar blir det men samtidigt inbillar jag mig att en överhandsfräs kommer användas lite då och då, vi får se.
I värsta fall kan jag ju prova göra en dörr och om det inte fungerar så får jag se mig själv besegrad och välja en simplare modell.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser åtminstone inte konstigt ut när det ligger kläder, lakan eller annat på dem. Nackdelen är att man då får lägga tröjor i två travar bakom varandra och det är svårt att komma åt den bakre traven. Det är därför man vanligen har många utdragbara hyllor eller lådor i färdiga garderobslösningar.

Du ska förstås utnyttja utrymmet du har till sån typ av förvaring som du behöver, lite klädstänger och mycket hyllor/lådor passar de flesta, men det är klart att om det är mest skjortor och kostymer man vill förvara så behövs en större andel klädstänger..
Jag var lite otydlig men jag menar att det kanske ser konstigt ut med hyllplanen eftersom de kommer vara synliga. Se de två övre exemplen på den andra bilden. Det kommer alltså inte vara kläder och dyl. på just de, snarare lite böcker och annat. Just böcker kan man förstås ha lite framskjutet så att man inte ser någon skillnad men i det rummet kommer det inte vara så väldans mycket böcker utan mer annat smått och gott.

jac jac skrev:
Angående att skruva i kanterna på MDF så tycker jag att kopplingsskruv fungerar riktigt bra, typ denna:
[länk]
Med denna typen av skruv så är det naturligtvis mycket viktigt att förborra med rätt borrstorlek.

Vill man förenkla borrandet så finns det stegborr avsedd för ändamålet. När jag letade för något år sedan så hittade jag först bara en svindyr modell från Hafele (typ 900:- plus moms) men senare så hittade jag även denna från Trend som jag åtminstonde tyckte var överkomlig:
[länk]
Jag har dock inte provat borren ännu så jag kan inte utttala mig om hur den fungerar i praktiken.

Om någon skulle vara intresserad av att fördjupa sig i detta så heter kopplingsskruv "confirmat screw" på engelska och söker man lämpligt borr i utlandet så kan man googla på "confirmat drill bit".
Har faktiskt kollat lite smått på sådana skruvar och en sådan borr. Borren är kanske lite väl dyr för det här projektet men möjligt att det blir ett köp i framtiden.
Har för övrigt märkt att vissa butiker kallar skruvarna för "möbelskruvar", de ser i alla fall väldigt lika ut.


Återigen, tack för alla svar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Har för övrigt märkt att vissa butiker kallar skruvarna för "möbelskruvar", de ser i alla fall väldigt lika ut.
Det stämmer att det är samma typ av skruv. Men eftersom Biltema kallade sina för just "möbelskruvar" och jag hört erfarna möbelsnickare använda termen "kopplingsskruv" så jobbar jag på att vänja mig vid det senare. ;)
Biltemas skruvar finns f.ö. tyvärr inte kvar i deras sortiment, de var annars alldeles utmärkta.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
BirgitS
T Trunk skrev:
Jag var lite otydlig men jag menar att det kanske ser konstigt ut med hyllplanen eftersom de kommer vara synliga. Se de två övre exemplen på den andra bilden. Det kommer alltså inte vara kläder och dyl. på just de, snarare lite böcker och annat. Just böcker kan man förstås ha lite framskjutet så att man inte ser någon skillnad men i det rummet kommer det inte vara så väldans mycket böcker utan mer annat smått och gott.
Det är möjligt att det ser konstigt ut med 60 cm djupa hyllplan med böcker, prydnadssaker eller vad det nu blir men att ha 30 cm djupa hyllplan som är inskjutna i förhållande till resten eller för den delen 30 cm djupa hyllplan med indragen rygg ser nog ändå konstigare ut, tycker jag i alla fall.
 
En lösning är ju att göra hylldelen grundare, dvs "flytta fram" ryggstycket till normalt hylldjup i den sektionen av garderoberna. Nackdelen med det är att man sas offrar lite utrymme.

//Ronnie
 
En annan lösning är såklart att göra ett lönnfack bakom den 'framflyttade bakvägen' vid bokdelen :)
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag en till fråga...
Blir det för tungt/stort med en dörr i 19mm mdf som är ca 75x180 cm. Vissa menar att dörrarna blir för tunga för gångjärnen och att mdf:n till slut nötts sönder där gångjärnen sitter. Andra menar att det finns en risk att dörrarna blir böjda. Men samtidigt så verkar mdf vara ett av de vanligaste materialen som används...


Desto mer jag googlar desto mer ovis blir jag. Det finns de som i stort sett säger att man kan bygga ett hus med 3 mm mdf medan andra menar att garderobsstommen ska vara minst 10 cm massiv ek. Suck...

P Pysslarn skrev:
En lösning är ju att göra hylldelen grundare, dvs "flytta fram" ryggstycket till normalt hylldjup i den sektionen av garderoberna. Nackdelen med det är att man sas offrar lite utrymme.

//Ronnie
Efter lite knåpande med designen så tror jag att det enklaste/snyggaste blir att göra just det. Vi får se hur det blir.
 
T Trunk skrev:
det för tungt/stort med en dörr i 19mm mdf som är ca 75x180 cm.
Tror dörrarna blir för tunga/klumpiga. Jag har gjort dörrar som är 178cm*50cm i mdf. Två vita MDF-dörrar mot blommig tapet ser skeva ut p.g.a. ljuset, inte i verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit MDF-dörr med tre gångjärn öppen, synlig förvaring med lådor, trädörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde med 3 gångjärn per dörr.
Tror många dörrar är byggda av partikelboard..

Tillägg: skumt, på bilderna se r dörrarna lit skeva ut, är inte det i verkligheten, ljuset som lurar.

Dörrarna kan bli lättare om du bygger med 'speglar'
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.