Kan ha lagt denna tråd i fel forum..

Ska hjälpa en bekant att ordningställa ett mindre badrum, ett tidigare skafferie skall användas med en ny utbyggnad in i köket.

Väggen som är tänkt att tas bort är vad jag befarar en del i hjärtväggen så frågan är om det går att öppna upp så mycket som det är tänkt och isf vad krävs i form av avväxling?

Huset är en gammal fastighet från början av 1900 med väggar av stående och liggande plank

Skiss på huset (ej i skala) hjärtväggen är streckad och den prickade linjen i köket är den tänka utbyggnaden.. Vad tror ni är det möjligt att ta bort den rökmarkerade delen?

Handritad skiss av husplan med markerad hjärtvägg och tänkt badrumsutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning och bild med tänkt utbyggnad markerad.
Skiss och fotografi av ett renoveringsprojekt: översiktlig ritning av ett badrum och en bild på ett gammalt rum med markerade väggar för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för all kunskap och alla förslag.
 
Om det finns både liggande och stående timmer så gissar jag att ytterväggarna består av liggande timmer, gissningsvis 5x7 tum. Om hjärtväggen består av plank (=spontat timmer ca 2-3x6 tum) så bör en avväxling vara en relativt enkel åtgärd. Större delen är ju redan idag en dörröppning. Exakt tillvägagångssätt bestämmer man lämpligen sedan timret frilagts.
 
Tack Justus. Det jag vet är att yttervägg och hjärtvägg i v-rummet är stående plank 5-6tum där allt ytskickt rivits ner.
Väggen till skafferiet är heller inte lika tjock som resterande och är på insidan klädd med pärlspont.
Skall bli intressant och se hur det ser ut när vi har rivit ner ytskicket i köket och pärlsponten.
Återkommer med mer information.
 
Uppdatering. Så här ser det ut efter rivning.
Två stående stolpar med endast liggande spont.
Rivet utrymme med två trästolpar och horisontella plank, avser ombyggnad för större öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg efter rivning med två stolpar och liggande träplank, tak syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsfas i hus med blottade trästolpar och vertikala spontbrädor, samt skadad tapet och taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivna väggplankor och två stolpar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att öppna upp i linje med dom ljusa plankorna och sätta en tvärslå mellan stolparna.

Eller vad tror ni? Kan det tom gå att öppna hela vägen till taket? Ser ingen tvärgående balk i väggen

Stolpen till vänster, är det möjligt att flytta den in mot väggen alt byta mot en ny för att få till större öppning?.
 
Enligt min bedömning är det jag markerat med grönt det som är eller kan vara bärande. Dörrkarmen och de tvärgående mörkare brädorna ska vara okej att ta ner.
De vågräta jag markerat är inte säkert att de är bärande, det behöver man kika mer exakt på.
Interiör med en dörröppning markerad med grönt för potentiellt bärande strukturer i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar. Det blir att regla upp ny vägg m8t hallen med nödvändiga förstärkningar. Har inga tvivel att det kommer att hålla iom att vi sätter en tvärslå på 120x120..

Men vad göra med denna stolpen? Är inte helt rak så skulle helst vilja byta ut den och sätta en ny mot ytterväggen.. tex två 45x95 C24 skruvlimmade..

Vad tror ni om det?
 
  • Ojämn trästolpe inne i hus bredvid en vägg och ett hörn där reglar möts, intill ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker att Anna_H:s bedömning av vad som är bärande är riktig. Då skulle det räcka att byta ut stolpen till vänster om dörröppningen. Stolpen till höger kan väl stå kvar? Två skruvlimmade 45x95 C 24 klarar säkert med marginal den last som kan vara aktuell.
 
Stolpen till höger blir kvar och förstärkt iom den nya väggen i hallen och in i köket.
Bra, Tack då blir det en ny stolpe 2st 45x95 skruvad i ytterväggen...
 
Om du sågar av den försiktigt med handsåg så märker du om den nyper.
Om sågen inte nyper fast är stolpen inte bärande, då kan du bara ta bort den.
Om sågen nyper fast kan den vara bärande, då bör du ersätta den med något som bär av, tex de där 2*45*95*.
 
Tack för svar och hjälp i frågan..

Den vänstra är ny borta (sågen nöp nästan inget) och ersatt med två 45x95 C24 skruvlimmade med en "balk" i taket av det samma.
Satte åxå en 45x95 C24 mot den högra stolpen då en var allt annat än rak. Så nu har vi en rak och stabil öppning för dom planerade dusch dörrarna.. bara att jobba vidare med dom nya väggarna :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.